Ondřej Hrůza
Text:
Ondřej Hrůza Fotografie:
Ondřej Hrůza

Nový Velorex není fáma

Tento článek vyšel 15. října 2009
v ČMN 41, na straně 5, v rubrice PŘEDSTAVENÍ

Na severu Moravy se chystá znovuoživení další české motorové legendy. Před pár lety přišla společnost Motoscoot s retrem v podobě New Pionýra k 50. výročí jeho oficiálního představení. Příští rok hodlá šokovat s New Velorexem k jeho šedesátinám!


Nový Velorex není fáma

V minulém měsíci mi až příliš mnoho lidí položilo otázku: „Ty, Ondro, prej se bude vyrábět nějakej novej Velorex? Nevíš o tom něco?“ No, něco jsem věděl a k tomu jsem zjistil spoustu zajímavých, leč vesměs naprosto nepravdivých informací. Někdo tvrdil, že Velorex chystá sama Jawa. Nesmysl! Pak kdosi říkal, že se mají Velorexy vyrábět na Slovensku. Zase nesmysl. Nebo že Češi prodali plány Číňanům a hadráky se teď budou vyrábět tam. Tak to je absolutní nesmysl. Že to bude poháněné stejným motorem 660 cm3, který teď běhá v některých modelech Jawy – to už bylo docela blízko. Jeden neplacený informátor mi však pro mé „hezké oči“ řekl indicii, která vedla ke kýženému cíli. To heslo znělo „Motoscoot“. Zavolal jsem tedy majiteli a řediteli Pavlu Brídovi s tím, že ho nenechám položit sluchátko dřív, než se dozvím, co chci. Prý jsem byl první a rozhodně na dlouho poslední, komu se rozhodl alespoň naznačit…

„ New Velorex bude spíše takový hbitý „malý příměstský kočkolap“ ”

Dárek k narozeninám
„I přes to, že jsem dal přísné embargo na jakékoliv informace, protože se detaily mění v průběhu stavby, nějaké informace se už ven dostaly, a tak je na čase přiznat barvu,“ prohlásil Pavel Brída. „Ano, je pravda, že letos věnuji velké úsilí projektu s názvem Jawa New Velorex 60th Jubilee. V dílně připravujeme zatím jeden plnohodnotný prototyp druhé generace kultovních Velorexů, které mají – stejně jako jejich sérioví nástupci – tři základní společné jmenovatele. 1. Vůbec nejde o nějaká nízkorozpočtová lidová vozítka, ale o sporťáky pro všechny, kteří mají rádi extravagantní a osobité adrenalinové hračky vycházející ze staršího originálu. 2. Na novém Velorexu bude vše „Made in Czech Republic“. Jen motor bude prozatím japonská Honda. 3. Nové Velorexy se budou v prvních letech vyrábět jen v několika kusech limitované edice z důvodu náročných homologačních zkoušek,“ dodal ještě Brída.
Podobnost s projektem Jawa 555 New Pionýr není vůbec náhodná. Tyto stroje, které se nyní prodávají po celém světě, představil Motoscoot přesně na 50. narozeniny starého pincka. Nový Velorex hodlá představit na jednom z březnových motocyklových veletrhů ve světové premiéře (ještě není rozhodnuto, jestli v Praze nebo v Brně) jako bombu a dárek k 60. narozeninám typickým českým tříkolovým dědečkům.

Jako nový Brouk
Obchodní politika je však u New Velorexu úplně jiná než u New Pionýra. New Velorex není lidovka, u které se od začátku laboruje nad cenou každého dílu, aby celek vyšel co nejlevněji. Nový „hadraplán“ má zaútočit na ty, kteří se rádi odlišují a má na to zařadit se spíše do kategorie automobilových speciálů s nádechem retra, jako je Gordon nebo třeba i Wiessmann. I když proti těmto vozům bude samozřejmě nepoměrně levnější. Jde sice o produkt Made in Motoscoot, avšak s designem to nebude tak jako u New Pionýra, který se nečekaně moc podobá svému předchůdci. V případě Velorexu se připravte na to, že je to evoluce srovnatelná s evolucí Volkswagenu Brouk a New Beetle, který si ze svého prapředka vzal opravdu jen ty nejzákladnější stavební prvky. Jak ale bude nakonec New Velorex vypadat, se všichni dozvíme až někdy koncem února 2010. Teď je Pavel Brída rozhodnut žádnou detailní skicu ani rozměrový výkres nezveřejňovat, protože se na finálním vzhledu ještě pořád pracuje a dělají se změny.

„ "Ten neublíží, ten leští." (z filmu Vrchní, prchni!) ”

V budoucnu i české srdce
Podobně jako u New Pionýra začal i u New Velorexu Motoscoot limitovanou edicí. Od produkčních strojů se liší především motorem, kterým je u této první limitovačky čtyřválcová Honda CB 1300. V budoucnu se však počítá i s případným nasazením originálních litrových dvouválců značky Jawa, jejichž první kusy by snad měly být před dokončením u týneckých vývojářů. Pokud dojde časem i na „ekonomickou variantu“ New Velorexu, bude tato verze pravděpodobně poháněna výše zmíněným čtyřdobým jednoválcem o objemu 660 cm3. Rám zůstane beze změn, neboť úchyty motoru jsou kompatibilní. Limitovaná verze bude mít laminátovou nebo na přání i karbonovou karoserii a plátěná odnímatelná střecha samozřejmě zůstane. Standardním vybavením jsou anatomické sedačky, bezpečnostní čtyřbodové pásy, rádio s CD apod. Na 95 % zůstanou na New Velorexu drátěná kola - přední 17“ široká 7“ se 100 špicemi a zadní ráfek o průměru 18“ a šířky 8,5“ s 80 špicemi, což vypadá opravdu luxusně.
New Velorex určitě nebude pro každého, protože ze začátku se počítá s velmi limitovanou výrobou 5-10 kusů za rok. Zájem je však už teď dokonce i v USA. New Velorex není podle Pavla Brídy konstruován na nějaké dlouhé cestování (uvidíme, jak se s tímto názorem popasuje Jarda Šíma…) nebo pokořování maximálních rychlostí přes 200 km/h, ale půjde spíše o takový hbitý „malý příměstský kočkolap“.

Vyšlo v ČMN 41/2009


Komentáře k článku
Jára [ 88.102.168... ] 29. 3. 2010  14:27
Souhlasím s Jiřím.
Jiří [ 90.178.170... ] 14. 2. 2010  12:04
To jsem rád ,že se něco takového děje. Fandím a držím pěsti,pustit se do takovéhlo náročného projektu ve skromných podmínkách malé firmy ,ale za to s obrovským nasazením.Těším se na výstavu už jen právě kvuli tomu. Vydržte!
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.