Ondřej Hrůza
Text:
Ondřej Hrůza Fotografie:
autor

Jirkův velký (vy)nález

Starodur H-D Evolution Softail od FreeBy


 Za logem firmy FreeBa se skrývají snad všechny velké projekty z ČR, které na evropských soutěžích motocyklových customů dokázaly v posledních letech zaútočit mezi královskými freestyly na trofeje nejvyšší. Tohle je nejnovější dílo z této specifické dílny.


Jirkův velký (vy)nález

 Každého vždycky zajímalo, co je ten Freeba zač a na čem tak geniální technický inovátor a konstruktér vlastně jezdí. Pro Jiřího Früh-
bauera alias Freebu totiž není nic nemožné. Je to démon, a „něco takového“ se opravdu nepotkává každý den. Stačí jedna návštěva u něj na dílně a máte rázem o pět let života navíc a přestáváte chápat, proč se svět stresuje takovými věcmi, jako je včasné odevzdání DPH nebo otázka, jestli je nová generace iPhonů stejně spolehlivá jako ta předešlá.
Provedu pokus o takový malý výjev, abyste si udělali lepší představu. Obrovský dvůr plný náklaďáků Tatra a Praga v různém stádiu renovace či rozkladu. Nemyslím parkoviště ČSAD, ale soukromou sbírku Freebovy pravé ruky přezdívané Lálin. Mezi náklaďáky na první pohled rozeznáte další artefakty: starou policejní „věž“ z nějaké křižovatky, část vodní turbíny, naviják z tanku Tiger, několik Harleyů a Husabergů, bagr a psa neustále si honícího vlastní ocas. Jeden z náklaďáků má otevřenou haubnu a je nastartovaný. Dva obrovští potetovaní chlapi v montérkách zírají do motoru a popíjejí pivo. Dělají to dlouho a pořádně, očividně nikam nespěchají. Když přijdete blíž, slyšíte, jak jeden říká tomu druhému: „Ty, Jardo, to je ale neuvěřitelná krása, co? To je hezčí než Chýnovská jeskyně.“ A ten druhý na to: „Je to krása, ale počkej, až dáme do kupy ten lanovej bagr. To budou teprve Vánoce!“ Takhle oni si tam žijou a je tam veselo.

Nálezový stav
„Když jsem ještě jezdil na Haraburdí (luxusní stavba H-D, která získala několik ocenění – pozn. aut.), tak se mě všichni lidé pořád ptali, kolik to stojí a jakou to má maximálku. Dneska mám hroznou radost z toho, že u týhle motorky je zajímá už jen to, jak je stará a kde jsem ji sehnal. No a k tomu je samozřejmě legenda. Vždycky přeci musíš mít legendu, aby se hloupí měli čemu divit :-). Já jim říkám, že jsme ji našli. Úplně náhodou u jednoho dědečka ve stodole v Krkonoších. Lálin se od kohosi dozvěděl, že tam a tam má někdo pod senem nějakej hodně starej náklaďáček a že bychom to z něj možná vymámili. Tak jsme tam jeli a jak jsme tak odhazovali seno z toho náklaďáčku, najednou koukáme a na korbě ještě motůrečka. Taková zubožená stará hajtra to byla. Tak jsme se dědouška zeptali, jestli nám ji nedá k tomu, a on řekl, že jasně, co by s tím dělal,“ vypráví s notnou dávkou sarkasmu v hlase Freeba. „A když už pak vidím v očích některých posluchačů pořádnou závist, že jsme měli zase takové štěstí, tak jim ještě naservíruju, že jsme hrabali dál a našli k tomu pod senem taky kompletní papíry a značku s nalepenou platnou technickou…“
Realita je však přirozeně úplně jiná. Když Jirka prodal stavbu, na které jezdil řadu let, potřeboval novou motorku. Něco, co ho bude bavit, co nebude stát zbytečně moc peněz, co postaví rychle a co ho pohodlně a spolehlivě doveze kdykoli kamkoli, neboť Jiří má hodně kamarádů po celé zemi a hrozně rád je navštěvuje. Vzpomněl si, že kdysi přitáhl „klukům z Brodu“ velmi slušně shořelého Heritage Softaila z roku 1991, kterého si ale nakonec nikdo nevzal, že mu tahle věc ještě pořád zavazí v garáži a že asi konečně přišel čas ji vytáhnout.

gal_1_370.jpg

Renovace naruby
Ten „základ“ měl vážně dost a každý jiný, kdo by se pustil do renovace takového vraku, by asi díl od dílu propadal skepsi a říkal si, že tohle vážně nemělo cenu. Né však dvojice „vynálezců“ z HavlBrodu! „Ty vo*e Jardo, podivej na ten brzdič. Ten je tak nádherně vobouchanej. A tadyhle ten kryt, ten je úplně zvohlej. To je paráda, to bys nevymyslel…“ Chlapci se totiž rozhodli pro něco, co by se dalo nazvat „renovací naruby“. Cílem bylo vytvořit iluzi starého Panheadu, na kterém se padesát let jezdilo, a ve finále na něj ještě spadla stodola! Takže každý autenticky poničený díl byl vítán.
Mimochodem už na začátku akce bylo rozhodnuto, že se motorka bude jmenovat Starodur. Protože všechno ostatní, co se dnes staví, je podle Lálina novodur. Navíc chlapci na internetu zjistili, že slovo Starodur ještě nikdy nikdo nepoužil, a měli radost. Freeba snížil softailový rám a upravil ho tak, aby se ještě více tvářil jako starý dobrý hardtail. Pak přišla na řadu nádrž. Jedna její půlka byla slušně nabouraná a Jirka dlouho přemýšlel, jak ji vyspravit. Až přišel Lálin, vzal železnou tyč a uštědřil té zdravé polovičce takovou ránu, že jí přivodil naprosto stejný rozsah poškození. A nádrž byla hotová. A tímto způsobem se tu řešila spousta věcí.

Pracovní boty…
Člověku se ani nechce věřit, že v něčem takovém bublá (v tomto případě doslova a do písmene, neboť Freeba si vyrobil i výfuky sám a na tlumicí vatě dost šetřil) od základu a důkladně udělaný motor, stejně tak zrenovovaná převodovka s kitem kick startu z „Lálinových skladů“. Měl jsem tu čest a nezbývá mi než přiznat, že Starodur funguje vážně skvěle.
Oba pánové nedělali nic zbytečně rychle a bez rozmyslu. „Prostě jsem chtěl, aby ta motorka působila vošuntěle, takže barva byla jedním z nejdůležitějších detailů. Když jsem to konzultoval s lakýrníky, tak ty museli vomejvat. Oni se s tou plechařinou mazlili a dělali přípravu jako pod nějakej luxusní lak, a já pak vzal štětec a natíral jsem to v pruzích kouzelnou barvou hostagrunt, díky níž jsou teď vidět tahy toho štětce. No a pak jsem to ještě na spoustě míst a přehybů obrousil až do základu. Aby to bylo takový jako vošoupaný z cest,“ vysvětluje své pohnutky Freeba.
Opravdu nepřehlédnutelným detailem jsou pak obě stupačky. Ty vymyslel opět Lálin. „Von měl totiž hlad. A když má Lálin hlad, tak to von je pod tlakem a má ty nejzajímavější nápady. Tak jsme se stavili v ekodvoře, trošku prohrábli kontajnér a pracovní boty s optimální podrážkou byly na světě! Tak jsem ty podrážky uříz‘ a heftnul je tam na šroub,“ dodává ještě Freeba.

gal_2_370.jpg

…a starej kabát
A podobně to bylo se vším. Sedlo si vyrobil a potáhl ho kůží z letitého kabátu, který prý „kdysi nosil na Bizona“. Ze zbytků nadělal prachovky na přední vidlice a další „detaily“. Zadní sedačku mu někdo dal a stejně tak zadní lampu z nějakého autoveterána, kterou mu shodou okolností donesl majitel psa Henryho, který stál modelem hyperprojektu Henry – The Cops Hunter.
Přední světlo objevili hoši na Aukru. „Tak dlouho jsme o něj bojovali, až jsme na tu dražbu zapomněli. Tak jsme tam dali nakonec světlo z Tatry 111 v nálezovém stavu. Jen parabolu jsem koupil tajdle v prodejně dílů ČSAD,“ vysvětluje stavitel. A ptáte se, z čeho je sání? Tak v tom taky nehledejte žádnou složitost. Kulatý filtr zase z něčeho zbyl a ta mosazná krytka na něm není nic jiného než komínářská záslepka, kterou koupili někde v Bauhausu.
Tahle motorka je veselá stejně jako Freeba s Lálinem dohromady. Jsem hodně zvědavý, co opustí jejich tajné laboratoře příští sezonu. Zatím netuším, co je na tom pravdy, ale Jiřík je prý teď zaneprázdněn vestavováním motoru Sportster 1200 do choppera značky Yuki. Vidíte správně, tohle opravdu není překlep. To je Freeba…


Fotogalerie
Komentáře k článku
hrobar11 [ 90.183.10... ] 14. 1. 2013  20:05
To je přesne jirka !!!!!!!Genius
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.