Korejská neznámá


Pneumatika je pojítkem mezi motorkou a asfaltem a většina lidí proto neexperimentuje a při výměně sáhne po renomované značce. My jsme ale experimentovali a vyzkoušeli gumy s exotickým názvem Shinko. Jak dopadly?


Korejská neznámá

Zatím každé testování gum, které jsme absolvovali, bylo vlastně „jen“ zjišťování, o kolik je ta která pryž lepší než její předchůdce. Jenže to byly samé renomované značky. Ovšem když se vám ozve zástupce značky Shinko s nabídkou testu, řeknete si nejdřív „co to sakra je?“ a pak vám automaticky naběhne „to bude zase nějaká Čína“. Namontovat si to na vlastní, za těžce naškudlené peníze pořízenou motorku a riskovat, že se s tím vyválíte hned v prvním vinglu? Beztak to bude nějaká stlačená tma… Ukažte mi člověka, který takhle neuvažuje. A tak jsme to riskli. Protože zvědavost nám nedala a hanba by nás musela fackovat do skonání světa, kdybychom to nezkusili.

Sportovní a cestovní
Musím říct, že se nám ulevilo, když jsme zjistili, že Shinko není žádná Čína, ale korejsko-japonská značka, která koupila kdysi know-how od Yokohamy a která „peče“ i pro jiné světoznámé marky – to se tak prostě v tomhle byznyse dělá. Možná i proto bych si naše testované gumy na dálku z fleku spletl s Michelinkami.
Na vyzkoušení jsme dostali dvě sady sportovních silničních radiálních pneumatik o shodných rozměrech 120/70ZR17 dopředu a 180/55ZR17 dozadu. Davidovi na jeho GSX-R750 1996 (vzadu letmáč a hlavně užší 5,5“ ráfek namísto původního šestipalce, takže 180mm guma byla správně) putovala cestovnější Shinka 005 Advance, já jsem manželce v nestřežené chvíli přezul její CBR600F Sport 2001 na sportovnější model Shinko 003 Stealth. Obojí v rychlostní kategorii W, tedy do 270 km/h, a s hrdým nápisem Made in Korea na boku.
Bohužel více informací, než naleznete na bočnicích (třeba o stavbě kostry z nylonových a aramidových vláken), se o těchto pneumatikách nedozvíte ani od zastoupení – jak se známé značky trumfují počty směsí v jednom běhounu a použitými vyspělými technologiemi, u Shinka se musíme spokojit se zjištěním, že jsou kulaté a černé. Jo a pozor, model 003 Stealth se ve vybraných velikostech vyrábí také v ultra měkké směsi.

gal_1_166.jpg

Společné znaky
Při nazouvání se na ráfky gumám moc nechtělo, patky mají opravdu tvrdé. Dalším shodným znakem je profil, který vytvořily přední i zadní pneumatiky na ráfcích – v obou případech bylo možné jasně detekovat změnu rádiů zakřivení zhruba dva až tři centimetry od kraje – prostě uprostřed jsou pneumatiky spíše plošší (005 více, 003 vzhledem ke sportovnějšímu naturelu méně) a kousek od kraje se citelně zlomí. Co to asi udělá s chováním motorek v náklonu?
To jsme vyrazili prozkoumat každý po svém. Nejdříve jsme oba absolvovali výlety v tempu a nasazení přiměřeném určení pneumatik, a nakonec jsme se sešli na naší motoškole (viz reportáž v minulém čísle), při níž dostaly pneumatiky pořádně zabrat i na dálnici či v prudkých brzdách na opravdu ostrém štěrkovém povrchu. Nechyběl ani slalom, takže jsme dostatečně ověřili ovladatelnost ve vysokých a naopak nízkých rychlostech, a to vše na vzdálenosti zhruba 700?km.
O kilo víc
Davidovy zkušenosti s 005 Advance se dočtete v samostatném boxíku, já se budu věnovat „nula-nula-trojkám“. Při přezouvání se mi zdálo, že jsou trochu těžší, což potvrdila váha – předek 5?kg, zadek 7,5?kg. Zánovní Bridgestony BT-016, které jsem z cebra sundával, měly vpředu i vzadu o kilo méně. Větší gyroskopický efekt teoreticky znamená menší obratnost a větší stabilitu. Vzorek vypadá trochu zvláštně, hrany jsou hodně ostré a na gumě, která je určena i pro okruhové hrátky, mě trochu zarážejí drážky až do boku, ale budiž.
První výjezd byl hodně opatrný – přeci jen všechny ty otázky, co jsem nastínil na začátku… A ono to bylo zbytečné, prostě gumy jako každé jiné. A tak jsem v klídku ojel prostředek (kraje jsem ještě před vyjetím očistil hadrem namočeným v technickém benzínu) a když jsem cítil, že jsou gumy zahřáté a že jsem měl šikovnou ruku i při vyvažování (předek 20?g, zadek 40?g, na Bridžkách jsem tolik nedával, ale nevyvažoval jsem strojově), přestal jsem se bát definitivně a začal trochu tahat.

Kousek od kraje
Lehké překlápění a svižnější průlety zatáčkami ukázaly, že teorie o vyšší hmotnosti pneumatik byla sice správná, ale že by to byl nějaký ultra rozdíl a s motorkou jsem se pral, to ne. Pouze když si v zatáčce sáhnete po přední brzdě, tak má motorka větší tendenci se narovnávat. Potěšitelná je lineární ovladatelnost, není to rozhodně špičatá závodní gumice, která po rovině balancuje na špičce a jakmile se trochu nakloníte, spadne do vinglu. Tady je na okreskách stabilita v přímém směru i mírném náklonu pohodová, na vaše pokyny motorka reaguje předvídatelně.
Velkou neznámou byla hodně agresivní jízda, kdy gumu ojíždíte až do krajů. A tady se bohužel potvrdilo, že to zalomení boků kousek od kraje není zrovna šťastné. Abyste si nemysleli, že to bylo psychické a měl jsem strach dopředu, tak já jsem na ten zlom přišel až následně, když jsem dumal, proč mi ve větších náklonech zničehonic gumy přijdou nějaké divné. Prostě když se blížíte na limit, dostaví se pocit, že řízení zlehkne a že zadek začíná ujíždět. Pocit jistoty je pryč, ale zase musím dodat, že mi to nikde neuletělo pod zadkem náhle, naopak, prostě jsem jen začal cítit, že tady se dostáváme na tenký led. To je sice příjemná vlastnost, jen škoda, že nepřichází až v úplném náklonu, ještě pořád mi do hrany zbýval dobrý půlcentimetr. A dál jsem to prostě v běžném provozu nedal. Projel jsem pro jistotu nějaké zahraniční testy těchto pneumatik, jestli si nevymýšlím, a našel podobné poznatky.

gal_3_166.jpg

Stabilita i grip
Zbývalo prověřit rychlou jízdu rovně a prudké brždění. S prvním jmenovaným cvikem nemají Shinka sebemenší problém, stabilita při dálničních přeletech je příkladná a navzdory faktu, že z celkových 700 najetých kilometrů jich bylo nečekaně mnoho odkroucených po autostrádách a v hodně svižném tempu, zadní guma se neplacatila a vykázaný úbytek 0,8?mm (z 4,2 na 3,4?mm) na prostředku mi u sportovní gumy přijde pěkný.
Velice příjemně se Stealthy chovají také při prudkém brždění. Na to, abyste je na suchu utrhli, musíte mít hodně blbosti mezi ušima, úplně cítíte, jak se ten předek rozplácne a nepustí. Stejně tak úbytek vzorku pouhé 0,2?mm uprostřed i na bocích (nová guma má 3,3 a 2,5?mm) je naprosto pohodový.

gal_7_166.jpg

A cena?
Shinko 003 Stealth se nakonec ukázaly jako příjemné sportovní pneumatiky, které potěší dobrým gripem, odolností, stabilitou a ovladatelností a jejich jedinou pihou na kráse je ono zalomení rádiu dezénu kousek od kraje, které způsobuje mírnou nejistotu v hlubokých náklonech. Ale až v takových, které do provozu nepatří.
Asi nepřekvapí, že konkurenční výhodou značky Shinko bude cena, částky zhruba 5400 Kč za sadu 003 Stealth a 4600 Kč za sadu 005 Advance jsou hluboko pod oficiálními cenami renomovaných značek. Nejste-li aktivními brusiči kolen, budou pro vás dobrou volbou.

gal_8_166.jpg

 

gal_9_166.jpg

Sportovně cestovní Shinko 005 Advance
Při přímé jízdě vykazují gumy velice dobrou stabilitu, a to i při vysokých rychlostech blížících se konstrukčnímu maximu pneumatik i stroje, což je dáno především jejich profilem na ráfku. Zajímavé je, že ani po stovkách kilometrů ujetých především rovně se nedostavuje klasické středové opotřebení, jaké známe například u měkkých směsí. Přitom po zahřátí mají Shinka velice dobrý grip a ani jednou jsem se nesetkal se ztrátou adheze, a to jak při akceleraci, tak při brždění. Dokonce ani při snaze o zablokování předního kola se nedostavil smyk, motorka šla rovnou na stoppie.
Taktéž v zatáčkách si nevedou Shinka vysloveně špatně. Jedinou vadou na kráse je pouze onen zmíněný profil hrany pneumatiky. Kvůli němu musíte do naklopení motorce trochu pomoci, rozhodně do vinglů nepadá sama, a hlavním problémem je pak úhel náklonu, kdy pocit bezpečí odpovídá prakticky jen ploše těsně na hranici ostrého zkosení. Jízda za touto hranicí mi připadá zbytečným riskem. Nutno dodat, že i přesto, že jsem s motorkou nešel do takových náklonů, jaké si dovolím na okruhu (ty na silnici nepatří), nepocítil jsem žádný další handicap a byl jsem schopen jet hodně ostrou sportovní jízdu. I při tomto nasazení motorka stále zůstávala v klidu, a to jak při razantním zpomalování, tak i při ostrých výjezdech ze zatáček. To už se ale dostáváme do finále. Déšť a mokrá vozovka. Zde jsem velice opatrný jezdec, takže ani za těchto podmínek mě Shinka nepříjemně nepřekvapila.
Můj názor? Na ježdění, které odpovídá nehazardní jízdě v běžném silničním provozu, jsou Shinka 005 Advance velice dobrou volbou. Troufnu si říct, že při správném zahřátí nehrozí ztráta adheze, široký dezén zaručuje dobrý odvod vody a když vás chytne rapl, dokážete se na těchto gumách povozit i dost sportovně. Mě tyhle gumy rozhodně příjemně překvapily.
David M. Bodlák, Suzuki GSX-R750 1996

 


Fotogalerie
Komentáře k článku
cyborg [ 89.203.176... ] 11. 7. 2010  14:27
podle zahraničních recenzí a i osobní zkušenosti se jedná o dobré gumy. jenom pro pořáded dodám, že většina technologie Shinko odkoupila od Yokohamy.
Radek [ 78.102.9... ] 8. 7. 2010  18:16
Mno, nevím. Hankook (Korea) jsou třeba docela slušný pryže, které dává i Ford jako prvomontáž, ale to je auto... Zůstanu u Metzeleru:-)
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.