Ondřej Hrůza
Text:
Ondřej Hrůza Fotografie:
Petr Moško

Pocta starým časům

S&S Shovelhead Vintage Racers Tribute od BBC Budweis


Připadá vám tahle motorka jednoduchá, jen pár trubek, motor, převodovka a nic? To je jen zdání. Přivést starého dobrého Shovelheada k absolutní dokonalosti a čistotě konstrukce nakonec trvalo mechanikům z dílny BBC Budweis kolem 1150 hodin práce!


Pocta starým časům

Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám představil další libůstku z rodinky „českých“ Shovelheadů, resp. motocyklových customů na bázi motoru Shovelhead. Záměrně se vyhýbám přesnému označení Harley-Davidson FL, protože v tomto případě nejde o originál, ale o velmi ceněnou licenční repliku od společnosti S&S Cycle.

Dílna čaruje
Před pár lety se Martin, jeden z prezidentů 17. motorizovaného oddílu Třebíč, objevil zcela náhodou ve sklepní dílně BBC Budweis, zůstal tam kapánek déle, než původně chtěl, a z přátelské návštěvy odcházel s jasnou vizí motocyklu, bez kterého dál nemůže v žádném případě žít. Chápu ho, tahle dílna má totiž magickou moc, která člověka zblbne, až uhrane. I mně se tu před pár lety stalo něco podobného…
Martin nikdy neměl nějakou normální motorku. Když sporťák, tak Ducati Paul Smart, když youngtimera, tak poctivou starou Hondu CB750, když veterána, tak Norton v úpravě café racer. Byla jen otázka času, kdy i jeho zláká old school. Ovšem ani bobber, kterého naplánovali s Davidem Kohoutem, hlavním manipulátorem osazenstva dílny BBC, neměl být mezi ostatními bobbery standardní. Chlapci se rozhodli postavit něco, co bude mít skvělé jízdní vlastnosti, bude to výkonné, v rámci možností spolehlivé a moderní, ale zároveň to bude mít charakter i duši „dědečků“ z třicátých a čtyřicátých let. Hodně se kreslilo, měřilo, spekulovalo, až z toho vylezla tahle čistá stavba s majestátným devatenáctipalcovým kolem vpředu. A protože všem ze všeho nejvíce připomínala staré americké dráhové závoďáky ze třicátých let, dostala název „Vintage Racers Tribute“.

gal_1_243.jpg

Jen to nejlepší
Myslím, že žádný styl stavby motocyklových customů není svázán nějakými detailními technickými regulemi, co se může a co ne. V každém ale najdete pár fines, které patří v daném stylu jaksi „k bontonu“.
U této stavby bylo rozhodnuto, že se půjde cestou dokonalosti. Bez kompromisů, zbytečného spěchu a že na motorce nebude žádná z oldschoolových fines chybět. Proto se o výsledku nebojím prohlásit, že je to zatím nejkrásnější a nejdotaženější hardtailový Shovelhead v Česku.
Z velké části se stavělo ze starých komponentů. Spoustu z nich bylo potřeba opravit či upravit a totálně zrepasovat. Proto byla stavba časově náročná. Do povedené repliky rámu H-D ze čtyřicátých let přišel tolik opěvovaný Shovelhead S&S o objemu 1300 cm3. Ani 1200, ani 1340. Prostě třináctistovka. Za něj se do rámu usadila klasická čtyřrychlostní převodovka a oboje spolu David propojil zcela otevřeným primárním ozubeným řemenem Belt Drives Ltd. o šířce dva palce.
Klasická springerová vidlice je standard, ale stará, kovaná – ta teď hraje v oldschoolových kruzích první ligu. Takže kluci sehnali moc pěknou „kovanku“ z H-D RL ze třicátých let a napáchali ji na rám. Dopředu větší a užší 19“ kolo H-D, dozadu naprosto klasická 16“ s balónovou pneumatikou, která je u tohoto stroje jediným tlumicím prvkem zadní části. Jízdní komfort pak přímo souvisí s počtem atmosfér v pneumatice. A krásný základ byl na světě!

Nohospojkovadlo a rukořadička
Nad motor byla instalována starší malá a upravená sportsterová nádrž. Pod sedlo klasická stará olejovka ve tvaru koňské podkovy, která ukrývá i baterku. Sedlo na pružinách je replika starého Messingeru, ovšem ořezané a designově upravené. Hyzdit čistou přední partii blatníkem by byl hřích. Vzadu plní funkci sběrače nečistot odlehčená miniatura původně z Jawy.
Zajímavým místem je „oblast“ stupaček a nožních pák. Slušivé obdélníkové stupačky jsou replikou „podlah“, které používal H-D na své modely ve třicátých letech. Nepřehlédnutelné vahadlo na levé straně je nožní spojka. Jinou toto vozidlo nemá. Když je spojka na nohu, asi budete hledat řadicí páku. Tu najdete vlevo pod sedlem. Páka vede rovnou z převodovky a je zakončena tradičně starým kohoutkem (poznávací znamení motocyklů z dílny Davida Kohouta).
Rozhodně zajímavý je důmyslný převodník brzdné síly ukrytý pod nádrží. Když se totiž podíváte na řídítka, zjistíte, že od starobylé brzdové páčky vede i starobyle se tvářící lanko. Jenže na přední vidlici je už moderní kotouč s kapalinovým dvoupístkem Performance Machine. Hydraulický pístek je právě pod nádrží a na pumpu tlačí páka ovládaná lankem...

gal_2_243.jpg

Když to chytne
Výčet technických zajímavostí tohoto stroje nebere konce. Jsou tu na zakázku vyrobené výfuky, plechový kastlík na nářadí, vkusně zakomponovaný olejový filtr, třecí tlumič řízení... Ale to nejdůležitější se stane až ve chvíli, kdy se zhoupnete na startovací páce a podaří se vám tohle všechno uvést k životu. Něco mezi rozjezdem parní lokomotivy a výbuchem jaderné pumy. Prostě absolutní zvuk, pod kterým si člověk nemůže představit jiný stroj než starého Harleye. Nemusí se moc zahřívat, sytič se dá stáhnout prakticky hned, a pak už se jen motor převaluje v nízkých otáčkách a vydává to své charakteristické „pudunepudupudunepudupudunepudu...“


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.