Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
archiv ČMN

Pozor na tlak


Jednoho nedávného rána jsem zašel na krev. Darovat, ne pít. Součástí bylo samozřejmě předodběrové vyšetření, kde vám mimo jiné změří tlak. První naměřené hodnoty mě přiváděly do mdlob – 125 na 108. Naštěstí obsluha věděla, že měřidlo občas nemluví pravdu. Druhé měření dopadlo lépe – 125 na 91, což není ideál, ale už se to dá rozdejchat. A tak mě napadlo, jak je správný tlak pro motocyklisty důležitý.
 


Pozor na tlak

Na motocykl bychom, alespoň podle policie a Besipu, neměli sedat vystresovaní a vynervovaní, nebo-li „když nám někdo zvedne tlak“. Takový jezdec pak může mít tendence zbytečně „tahat“ tam, kde by měl spíš „zaklapnout“. Z toho vznikají krizové situace a nehody.
Tlaky může vyvíjet také přítelkyně. V lepším případe na nás tlačí na tandemu, v horším tlačí, abychom se motorky už zbavili nebo místo vyjížďky radši udělali něco užitečného. To pak opět zvyšuje tlak a jezdec začíná vidět rudě.
Pro bezpečnost je nesmírně důležitý tlak v pneumatikách. Podhuštěná kola mají možná lepší přilnavost, ale jsou měkká, takže motocykl nedrží stopu tak, jak by měl. Naopak přehuštěné gumy dříve ztrácejí přilnavost. Proto by měly být tlaky v gumách tak, jak je doporučují výrobci plášťů a motocyklů. Jo a kontrolovat nahuštění kol nestačí jednou ročně na jaře!
Pro pohodlí a vlastně zase i bezpečnost je důležitý tlak v tlumičích. U vzduchových je třeba správně nafoukat podle instrukcí výrobce, u klasických olejových tlumičů hraje roli tlak proudění kapaliny.
Na vyjížďku nejspíš také nevyrazíme, pokud nemáme správný tlak (kompresi) ve válcích. Ten si sice sami většinou změřit nedokážeme, na druhou stranu „motor si řekne sám“. Ostatně tlak ve válcích je dobré změřit při koupi ojetého stroje. Hodně napoví o tom, jak brzy a kolik budeme muset do motoru investovat.
V neposlední řadě ovlivňuje kvalitu našich vyjížděk atmosférický tlak. Tlak vzduchu totiž ovlivňuje počasí. Když stoupá, obvykle přichází slunečné počasí. Naopak při poklesu lze očekávat oblačnost a déšť.
Je tedy jasné, že hodnoty tlaků krve, vzduchu, v pneumatikách, v tlumičích a ve válcích mají velký vliv na život motorkářův.
Správný tlak přeje



PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.