Žlutá bestie


Jen jedné firmě v Česku se už od začátku dařilo skloubit pojem H-D s pojmy extrémní výkon, nízká hmotnost, sport a závodění. Řeč je o pražském Pro Performu, který se svou letošní novinkou vrátil na tuzemskou špičku.


Žlutá bestie

Pro Perform vznikl v roce 1995 s jasným krédem, kterého se drží dodnes – tvořit a upravovat pouze motocykly Harley-Davidson. Na tu dobu to byla odvážná myšlenka. Tomáš Hanžlík, Jakub Petr a Tomáš Vejdělek však rázem byli českou špičkou a psalo se o nich nejen u nás, ale i ve světě. Svůj
triumf na poli motocyklových customů zpečetili tím, že na svých stavbách začali závodit v MČR dragsterů a skoro z každých závodů přivezli dva poháry za dva startující stroje. To bylo po roce 2000.
Dalším stupněm vývoje firemní strategie se staly stavby a přestavby se špičkovými jízdními vlastnostmi a nadstandardním výkonem. Příkladným motocyklem tohoto směru byl oranžový Sportster 1200R, kterého nechali kluci beze změn i ve stejném lakování, takže navenek vypadal jako originál. Jen z něj vyjmuli původní šedesátikoňový motor a nadělili mu závodní srdce S&S SB100 s výkonem kolem 120 koní.

Bez limitů a kompromisů
Tomáš měl ale velkou chuť postavit si novou motorku. Takovou, na které se vůbec nebude šetřit, která nebude mít žádné limity, bude ve všech směrech dokonalá a bude nabízet extrémní výkonový potenciál. Do jeho plánování ultimativního stroje mu jako na zavolanou přišel e-mail od americké společnosti S&S, kterou Pro Perform v Česku zastupuje, s nabídkou omezené série speciálních, vysoce výkonných motorů o objemu 144,7 c.i.
(2376 cm3). Tyto motory se nikdy neobjevily v katalogu, ani na internetu a S&S je prodalo jen tomu, kdo prokázal, že už má nějakou stavbu pro tento motor rozestavěnou, aby se zamezilo dalšímu prodeji.
Rám koupili hoši u SSC – model Drag Style se zvláštním důrazem na celkovou pevnost při použití vysoce výkonného motoru. Do rámu se nakonec muselo zasáhnout, protože se do něj ten obrovský dvouválec nevešel! K motoru přibyla zesílená šestirychlostní převodovka S&S, kompletní kit otevřeného primárního 3“ řemenu Barnett Scorpion Billet se suchou dragsterovou „lock-up“ spojkou. Tuhle věc u nás opravdu nepotkáte.
Jen pro lepší představu, abyste věděli, co to vlastně obnáší mít na motorce „to nejlepší“. Rám stál s kyvkou cca 160 000?Kč, převodovka 140 000?Kč, kit primáru 90 000?Kč, motor 340 000?Kč. No, suma sumárum je hodnota tohohle žluťáka v dílech a v práci 3 000 000?Kč!

gal_1_182.jpg

Italská invence
Tomáš je maximalista a i při tak brutálním výkonu a krouťáku, který motor poskytuje, se rozhodl, že se bude šetřit na váze, kde se dá. Proto vstoupili do hry italští dodavatelé a superbiková technika. Rám dostal luxusní USD vidlici Paioli s karbonovým předním blatníkem (přímo od výrobce dimenzovaná na H-D Softail) a lehká kovaná kola Marchesini. Motorku krotí trojice závodních kovaných brzdičů Brembo a pohyb zadní kyvky SSC řídí dvojice tlumičů Progressive Suspension.
Benzínová nádrž je jednou z mála věcí, které nesou značku H-D. Původně pochází z modelu Dyna, ale byla prodloužena a celkově upravena. Olejová nádrž pod sedlem je také od SSC a dostat ji na místo i s baterkou byl nečekaný oříšek.
No a pak přišla na řadu spousta další muziky. Na řídítka byly namontovány pumpy, rukojeti a miniaturní ovladače Performance Machine, „trhačka“ (bezpečnostní vypínání zapalování) Pingel a inteligentní otáčkoměr se světlem pro signalizaci řazení AutoMeter ProCycle. Z tohohle otáčkoměru lze zpětně získávat informace o průběhu motoru a akceleraci, řazení vs. otáčky, prodlevy v řazení a podobně. U levé rukojeti je nenápadný domeček se dvěma tlačítky pod sebou. To jsou ovladače bleskurychlého elektromagnetického řazení Pingel, jehož „píst“ je přímo namontován k páce na převodovce. Motocykl má celkem tři budíky. Pod otáčkoměrem je digitální tachometr a na nádrži najdete další displej zobrazující všechny ostatní potřebné údaje. Přepákování nese značku Performance Machine. Na partě stavitelů pak bylo vyrobit všechny možné držáčky, úchyty, záchyty reakce a podobné drobnosti.

Třista koní
Tomáš ze svých dlouholetých zkušeností ze závodů dobře věděl, že mít jen hrubý motor na získání maximálního výkonu rozhodně nestačí. Důležité je taky všechno to kolem. Aby se dal motor ladit do extrému, nemá poprvé v historii staveb od Pro Performu karburátor, ale přesné závodní vstřikování S&S, kterému předchází přímý sací filtr majestátních rozměrů. Rychlé vyplachování spalovacích prostorů zajišťuje dvojice závodních laditelných výfuků Supertrapp. Vysoké napětí do tohoto překoňovaného monstra pere závodní cívka Dyna-Tec.
Oko laika i znalce na první pohled upoutá leštěná hliníková „flaška“ s obrovskou samolepkou NOS Nitrous Oxide Systems na přední trubce rámu. To není jen módní doplněk, ale plně funkční systém vstřikování rajského plynu. Tomášovi asi těch 200-220 koní, které motor poskytuje v základu, nestačilo, a taky tam tuhle ultrazávodní vychytávku prostě chtěl. Výpočty jsou zatím takové, že když systém NOS naběhne do plného výkonu, měl by motor zcela reálně produkovat 300 koní!
A na tohle všechno už je potřeba opravdu pořádný mozek. Tenhle nese značku Schnitz Motorsports. O jeho použití na motorce jsem v tomto případě slyšel poprvé, ale vzhledem k tomu, že se zapalováním a vstřikováním Schnitz Motorsports jezdili všichni vítězové automobilových velkých cen už od konce sedmdesátých let, myslím, že pánové nesáhli vedle.

Pro běžný život
Motorce už chybí jen parádní sedlo. Protože žádná firma nevyrábí sedla na tyto rámy, vymýšlí ho Pro Perform. Tomáš si tuhle motorku vymyslel na běžné jezdění, protože tvrdí, že jen motocykl těchto parametrů ho dokáže uspokojit. Ale závodění má v krvi, takže už koketuje s myšlenkou návratu na dragsterové čtvrtmíle. Sám jsem zvědav, kam ho s tímhle monstrem techničtí komisaři zařadí.


Fotogalerie
Komentáře k článku
Mikasnekinen [ 85.216.150... ] 6. 10. 2016  17:48
Trosku ma okopcili ciiiii?
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.