Ovládáme VELKÉ enduro


Velké cestovní enduro umí spoustu bezva fíglů a frajeřinek, akorát se ho nesmíte bát. Stačí vědět pár zákonitostí a trošku přemýšlet.


Ovládáme VELKÉ enduro

Velké cestovní enduro váží zpravidla 200––260?kg, takže zhruba o 100 kilo víc než enduro jednoválcové. Ale větší váha je mnohdy přítel, jen ji musíte využívat ve svůj prospěch. Jakmile motorku pochopíte, přestanete se s ní prát a bude vás nesmírně bavit.
V první řadě má velké enduro oproti lehkému mnohem lepší stabilitu, všechno na něm trvá déle – ve smyslu, že není tak zbrklé a v neposlední řadě má jednu úžasnou vlastnost a tou je setrvačnost.

Strmý výjezd
Jakmile před sebou vidíte kolmou stěnu, nezoufejte. V první řadě je potřeba, jak se říká lidově, „nepos**t se“. Hned poté přidejte plyn a snažte se motorku držet v co možná nejmenších pantech, přičemž ale plyn musíte mít rozhodně přidaný včas. Těžké motorce bude déle trvat, než se rozjede. Do patky nájezdu doporučuji najíždět s poměrně vytočeným motorem, vsedě a zatěžovat zadní kolo. Jakmile se motorka v patě nájezdu opře do tlumičů, dejte hodně plynu (na Africe plnej). Důležité je odlehčit přední kolo, aby fungovalo jen jako vodítko – udavač směru. Jakmile se vám předek někde zaboří nebo ho vezme rýha, opět platí „motocyklové pravidlo pravé ruky“ – přidat plyn. V kopci můžete i stát ve stupačkách, přičemž vám bude zadek motorky hodně plandat v driftu ze strany na stranu. Výhodně je spíše kombinovat sezení s občasným vstáním nebo jakýmsi kakacím podřepem.
Těžké enduro nemá problémy se zvedáním předního kola jako enduro lehké a ostré. Vsedě se těžiště ve strmém kopci posune dozadu a s lehčím předním kolem se dá motorka dobře regulovat. Zatížený zadek naopak méně hrabe. I s těžkou motorkou se dá proskákat lesní koryto plné kamení, důležité je mít rychlost, využívat setrvačnosti.
*Resumé: Když to nejde plynem, jde to zaručeně ještě větším plynem.

gal_2_300.jpg

Strmý sjezd
Když už usoudíte, že se do rokle vydáte i s motorkou, je potřeba řešit dvě hlavní věci. Rovnováhu a stabilitu. Není vhodné jet úplně krokem, protože pak motorka není stabilní a její kila jsou vám dost na obtíž, zvláště když se kola třeba propadávají mezi úštěpkovitým kamením. Ideální je předem přesně vědět, jakou jet stopu (klidně se podívat pěšky) a s motorkou již najíždět najisto. Přes vrchní hranu nechte motorku jet volně, na brzdy, pokud není potřeba, sahat zbytečně nedoporučuji. Jakmile se totiž nahoře leknete a přední nebo zadní kolo si v malé rychlosti zablokujete, rozhodíte se a s těžkou motorkou se z kopce blbě srovnává. Pokud je potřeba, můžete v kopci poté brzdit předkem i zadkem, nechte zařazenou jedna nebo dvě. Pokud se vám někde začne bořit předek nebo uvidíte rýhu, louži, bláto, haldičku kamení, je potřeba předem dát trochu plynu, aby se mašina opět vpředu nadlehčila. Úplně největší pitomost, kterou jsem kdy viděl, je najet z vrchu na hranu srázu a +/- s nohama na zemi a zablokovaným zadkem se snažit pomalu tuto hranu překonat. Pád je celkem zaručený a navíc se budete dřít a ještě se pro příště vystrašíte.
*Resumé: Brzdit oběma, v maléru plyn.

Skoky
Zatímco lehké enduro je při skoku docela neutrální a při odrazu tak stačí jen udržovací plyn, velké enduro je díky kapotáži, klecím a velkému motoru mnohem těžší a při skocích musíte podle toho jednat. Navíc přední vidlice dostane po doskoku na přední kolo děsnou pecku, což si třeba při doskoku do kamení nesmíte dovolit – uděláte gumu nebo
ráfek. Předek velkého endura je potřeba držet pořád plynem nadlehčený, odrážet se tedy musíte pod větším plynem a motorku si řídítky trošku přitáhnout k sobě. Jen bacha, abyste se odrazili pokud možno rovně. Jakmile se odrazíte ve šmejru, musíte těsně před dopadem bezpodmínečně dát plyn a dopadnout na zadní kolo, které by hned mělo pokračovat v akceleračním mírném driftu. Pokud plyn nedáte, motorka při doskoku na šikmo dvakrát třikrát zakličkuje s řídítky z rejdu do rejdu a vyšle vás na opačnou stranu, než nakonec sama upadne. Skákat se musí samozřejmě ve stupačkách a při nájezdu na odraz je dobré se skoku jakoby vzpírat, čili když štít kapotáže jde k vaší hlavě, vy se ještě snažíte pod přidaným plynem do štítu pusou zakousnout. Jakmile začnete za motorkou vlát nebo pokud budete sedět (stát) moc vzadu, mašina vás nakopne, vy poletíte zadkem nahoru a motorka dopadne tvrdě na přední kolo.
*Resumé: Plyn a stát ve stupačkách.


Fotogalerie
Komentáře k článku
Bára [ 84.244.113... ] 29. 5. 2015  7:06
Plyn a Vaši váhu co nejvíc na přední kolo,samozřejmě ve stupačkách
takadr [ 37.9.196... ] 15. 2. 2015  9:47
A co radíte, když jsem posraný na zabahněném jak se do mydlí ze strany na stranu?
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.