Nevedeme si zase tak špatně

Ivana Ulmanová

Německo má 80 milionů obyvatel, obrovský trh, nejsilnější ekonomiku v Evropě a čtyři bodující jezdce v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů. Francie s šedesáti miliony obyvatel má jezdce dva.


Nevedeme si zase tak špatně

Česká republika, ve srovnání s evropskými obry chudá a bezvýznamná země, má jezdce tři, z toho jednoho v královské kubatuře. Můžete jim občas spílat, že nejsou rychlejší, odsuzovat je, když spadnou, ale faktem je, že naše země je v současnosti v seriálu mistrovství světa naprostým fenoménem. Při přepočtu jezdců na počet obyvatel ji překonává jen Švýcarsko. Při přepočtu na jakýkoliv ekonomický ukazatel je bez diskuze jedinečná.
To samé platí i o Grand Prix České republiky. Když pomineme exotický Katar a San Marino, které je však součástí Itálie, je Česká republika zdaleka nejmenší zemí – počtem obyvatel a ještě víc ekonomicky – která závod Moto GP hostí. Nejblíže je nám Nizozemí, které má o 60 procent víc obyvatel a čtyřikrát větší hrubý domácí produkt ukazující na ekonomický potenciál země.
Až budete mít někdy pocit, že to Čechům nejde tak, jak byste si představovali, stačí si vzpomenout na dobu před patnácti roky. Jarda Huleš ve své nejlepší sezoně ve stopětadvacítkách nasbíral 62 bodů, nejlépe dojel šestý. Tehdy byl považovaný za fenomenálního jezdce a svým způsobem se zasloužil o renesanci silničního motocyklového sportu v očích veřejnosti.
Díky němu měla Česká republika po třech dekádách opět komu fandit na světové silnici. Na jeho odkazu vyrostli Lukáš Pešek a Karel Abraham, dva jezdci, kteří nasbírali v rozmezí pár let tři vítězství a několik dalších pódií. Z tohoto fenoménu roste a bude vyrůstat i nastupující generace talentovaných jezdců, která má potenciál být ještě lepší.
Jaroslav Huleš si nálepku legendy bezpochyby zaslouží, nicméně jeho tehdejší fantastické výsledky jsou z dnešního pohledu vlastně jen průměr. To, co dokázal Huleš ve stopětadvacítkách, dokázal o deset let později Karel Abraham v královské třídě MotoGP.
Jakub Kornfeil skončil v prvních dvou závodech letošní sezony pátý a šestý. Karel Hanika jako nováček v prvním závodu bodoval a ve druhém už byl natěsnaný v elitní desítce jezdců. Opět trochu statistiky: v druhém závodu letošní sezony Moto3 v Austinu se do Top 10 vměstnali jezdci pěti národností. Z toho tři národnosti měly mezi nejlepší desítkou po dvou jezdcích. Byly to dvě největší motocyklové velmoci současnosti – Španělsko a Itálie. A pak Česká republika.
A královská kubatura? V té – věřte nebo ne – za celou historii šampionátu bodovali pouze tři Češi, resp. Čechoslováci. Zdaleka největším matadorem z Čechů v královské kubatuře je už nyní Karel Abraham. V letech 2011–2013 dokončil v MotoGP 26 závodů. Druhý František Šťastný dojel v pětistovkách osmkrát, z toho jednou zvítězil, čtyřikrát dokončil závod na třetím místě. Bohumil Staša dojel na motorce o objemu 500 cm3 čtyři závody. Sedmkrát viděl v královské kubatuře šachovnicovou vlajku i Lukáš Pešek, bohužel bez bodů. Spousta fanoušků nad ním loni zlomila hůl, přitom ještě před deseti roky by byli v extázi pouze z faktu, že nějaký Čech v královské kubatuře je. Natož dva.
Buďte na české jezdce hrdí a odpouštějte jim, když se nezadaří. A buďte hrdí i na Grand Prix České republiky. Protože jen to, že Česká republika a čeští jezdci v mistrovství světa jsou, je malý zázrak.

Pro ČMN Ivana Ulmanová
předsedkyně představenstva
Automotodrom Brno, a. s.



Komentáře k článku
Regis [ 194.228.40... ] 16. 7. 2015  10:39
Paní Ulmanová, jak můžete srovnávat Stašu, Šťastného a Abraháma? Kdyby měl Šťastný finanční prostředky a možnosti jako má Abrahám, tak by byl Mistr světa.
;PEPAN [ 90.179.32... ] 20. 3. 2015  10:46
za komančů byla GP BRNO POD ZÁŠTITOU PŘEDSEDOU VLÁDY ČI MINISTREM ATÍM VYŘEŠENAFINANČNÍ PROBLEMATIKA,DNES JE TO OTUDA .
PEPAN [ 90.179.32... ] 13. 6. 2014  23:57
ČAS PROMĚŘUJE A MOHU JASNĚ ŘÍCI,ŽE DŘÍVE SI PŘEDSTAVITELÉ GP V BRNĚ VÍCE CENILLI A VÁŽILI,KAŽDÝ ROK MĚL NĚKDO Z VLÁDNÍCH ČINITELŮ ZÁŠTITU NAD KONÁNÍM VC BRNOA TÍMBYLAVYŘEŠENA FINAČNÍ OTÁZKA ,VSOUČASNOSTI HLAVNĚ CO TO HODÍ DO KAPSY HLAVĚ VEDOUCÍM A MAJI
Katr [ 89.176.2... ] 11. 6. 2014  22:38
Jmenovalo CARDION MOTO GP!!!!!To znamená že CARDION SPONZOROVAL OKRUH A NÉ NAOPAK!!!!!!!!!!A za ty urážky a lži je to na Vás na podání žaloby!!!!!!!Jste opravdu tupci s IQ 00.
Katr [ 89.176.2... ] 11. 6. 2014  22:34
K3D a Hans vy jste pánové teda tupani,co nerozumí moto sportu a podnikání.Nebýt Ulmanové a Abraháma tak ten okruh je dávno už v kytičkách.Okruh už dva roky minimálně,nemá nic společného s Cardionem.To vám uniklo že tři roky po sobě se Mistrovství jmenoval
K3D [ 217.170.97... ] 6. 5. 2014  11:31
Sáblíková tahá starou pneu po rybníku a nemehla mají všechnu podporu :D Stejně jim to nestačí a křičí "státe pomoc" máme málo! Jinak..! Není WSBK nebude GP a zase všechno zdražíme aby náš mazlík měl co potřebuje!
K3D [ 217.170.97... ] 6. 5. 2014  11:29
nebo si prostě jen uvědomí že na to nemá. Snad dřív než se z masarykáče stane další tunel pod naší zemičkou. Smutné je že tenhle scénář se stává ve sportu šablonou. Talentované děti nikoho nezajímají ale peněženky jejich rodičů ano, Sáblíková tahá starou
K3D [ 217.170.97... ] 6. 5. 2014  11:29
vysává Masarykův okruh stejně jako jeho papá který tím ničí motosport u nás.Vzhlížet k němu může jen blb. To že jezdí "za nás" z něj šampiona neudělá. Skromnost a pokora by mohla. To není o výsledcích to je o soudnosti. Snad se brzy napije a odpadne, nebo
K3D [ 217.170.97... ] 6. 5. 2014  11:27
poopravím vaše slova (že naše zemička byla v seriálu mistrovství světa naprostým fenoménem tím že je pořádá) SBK je minulostí, GP to nejspíš čeká tak to se vám povedlo! Na katafalku tohoto pomníku stojí rozmazlené klíště které pro ukojení tatínkova ega vy
K3D [ 217.170.97... ] 6. 5. 2014  11:05
Zkáza Masarykova okruhu se jmenuje Abrahám ! Komunisti dělali z kostelů sklady a vy děláte ze svatostánku motoristického sportu u nás, pomník. Masarykův okruh vždy pro motorkáře nejen v ČR něco znamenal. To něco z něj dělalo hlavně to že, poopravím vaše s
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.