Mr. Carter – o nejhezčí motor všech dob

Motor je brán především jako pracovník, takže se víc než na krásu hledí na technické parametry. Zkusme ale přece jen vybrat ten nejhezčí. Pozdvihněme motor z „bláta výkopu“, zapomeňme na olejové skvrny a pohleďme na jeho krásu. I stroje včetně motorů totiž mohou vypadat pěkně nebo zajímavě, stejně jako být fádní jako kostka másla. Úmyslně nebudeme uvádět, které motory jsou podle nás vyloženě ošklivé, ale naopak vám nabízíme dvacítku dle nás pěkných motorů, fundovaných estétů. Vy si z nich můžete buď jeden vybrat a pro něj hlasovat, nebo poslat svůj vlastní tip. Jednoduchou matematikou – motor s nejvíce hlasy bude zvolen Největším fešákem.

Hlasování je ukončeno!

Vyhlášení nejhezčího motoru dle čtenářů Českých motocyklových novin vychazí 4. července v ČMN 27/2012.

Motory nominované v anketě

1 | Torpedo

Potřebuje tohle snad nějaký komentář? Můžete vzít prakticky jakýkoliv motor z počátku dvacátého století a naleznete jen málo odlišností. Tyto krásné jednobuchy vyráběli pánové Trojan a Nagl v Kolíně. Jde o ten nejzákladnější a nejjednodušší tvar motoru. Něco jako rock 'n' roll nebo punk v hudbě.
Thumbnail image for ~/motor/img_1.jpg

2 | Vincent HRD

Nejprve HRD, později Vincent HRD, nakonec jen Vincent, vždy ale špičkové motory, na které se navíc dá koukat celé hodiny. Téměř litrové dvouválce, kde válce svírají 50 stupňů, s rozvodem OHV byly ve své době také tím nejrychlejším, co se dalo koupit. Dnes jsou tím nejdražším, co můžete koupit.
Thumbnail image for ~/motor/img_2.jpg

3 | BMW R12

Tenhle motocykl válčil na obou stranách frontových linií druhé světové války. Němci ho měli v BMW, Rusové v Uralech. Tělo motoru může vypadat jako odlitek barokní sochy, ale co je fakt přitahující, to je dvojité žebrování hlav válců.
Thumbnail image for ~/motor/img_3.jpg

4 | Horex

Udělat pěkného vodníka je kumšt. Jedním z těch povedenějších by mohl být nový Horex VR6. Motor musel zapadnout do retro motocyklu a to se povedlo. Kombinace černé a stříbrné zaujme, navíc jen málokdo by v tomto motoru hledal vidlicový šestiválec.
Thumbnail image for ~/motor/img_4.jpg

5 | Honda 250-350 Six-cylinder

Tenhle závodní speciál s řadovým, vzduchem chlazeným motorem z šedesátých let spatřil světlo světa už v roce 1964, v následujících letech ho proslavil především Mike Hailwood. Vrchol světové silnice, stačí si poslechnout zvuk motoru, řvoucí z šesti výfuků.
Thumbnail image for ~/motor/img_5.jpg

6 | ČZ 860

Šlo o to nejlepší, co se strakonické továrně kdy podařilo vyrobit, bohužel však čtyřdobý čtyřválec s objemy 350 a 420 cm3 z dílny Františka Pudila nemohl být vzhledem k politickému rozhodnutí nikdy vyvinut k dokonalosti, a tak se nedočkal ani očekávaného vstřikování. Na svou dobu byl i tak absolutní špičkou.
Thumbnail image for ~/motor/img_6.jpg

7 | Jawa 350 2 x OHC

Žádný jiný motocykl značky Jawa nezískal tolik sportovních úspěchů a nebyl tak kladně přijímán závodníky i odborníky jako tyhle dvouválcové čtyřdobé, vzduchem chlazené modely. V první polovině šedesátých let sbíraly úspěchy doma i v zahraničí. Škoda, že Jawa po revoluci nenavázala na tohle zlaté dědictví.
Thumbnail image for ~/motor/img_7.jpg

8 | OHC G50

Klasika nad klasiky. Tenhle legendární anglický, vzduchem chlazený jednoválcový půllitr se objevil například v útrobách motocyklů značky Norton, Matchless nebo Seeley. Další doporučení snad už není potřeba.
Thumbnail image for ~/motor/img_8.jpg

9 | Suzuki GSX-R1100 SACS

Legendární agregát z 90. let minulého století, který vás posadí na zadek ještě teď. Ač přišel na svět původně schovaný pod kapotou (později byl na odiv v Banditu 1200), zřídkakdy pod ní zůstal. Díky vzduch-olejovému chlazení měl pěkné žebrování a většina ploch sváděla k leštění nebo dalším zajímavým úpravám (průhledné víko spojky apod.). Řada majitelů tak z něj udělala mnohem víc, než s ním původně konstruktéři zamýšleli.
Thumbnail image for ~/motor/img_9.jpg

10 | Yamaha V-max

Na pohled krásné, uvnitr pekelné ctyrválcové vécko z roku 1985 Na pohled krásné, uvnitř pekelné čtyřválcové véčko z roku 1985 se dočkalo první zásadní inovace až v roce 2009. Původní motor s obrovskými „náfuky“ je doslova sochařským dílem a tento model Yamahy V-max prakticky nebyl o ničem jiném než právě o tomto motoru.
Thumbnail image for ~/motor/img_10.jpg

11 | KMV4

Véčkový čtyřválcový motor s rozvodem OHV je prvním americkým motocyklovým motorem, který nemá nic společného s H-D. Firma Katech ho vyvinula pro Motus a jako vůbec první na světě dostal mezi motocyklovými motory přímé vstřikování paliva. Nádherný a moderní kus techniky.
Thumbnail image for ~/motor/img_11.jpg

12 | Ducati Desmodue

Motor, který je tu snad od pravěku, ale nejvíc se proslavil v Monsteru. Na to, že to je vzducháč, je zvenku pěkně uhlazený, nikde ho nehyzdí žádné olejové hadice apod. Jen jemné žebrování, kryt rozvodových řemenů a rustikálně působící ventilová víka. Navíc je fascinující, jak tenhle prastarý dvouventilový vzducháč čertovsky tahá ještě dnes.
Thumbnail image for ~/motor/img_12.jpg

13 | Moto Guzzi V7

Guzziny si pořád drží svou půvabnou „proti všem“ linii. Podélně uložené véčko chlazené vzduchem je něco, k čemu je zbytek motorky vlastně jen doplňkem. Bylo těžké vybrat jeden konkrétní motor, neboť třeba velký osmiventil z Grisa, Stelvia či Norge s dvoubarevnými ventilovými víky je prostě žůžo, ovšem nová V7 s těmi hranatými válci je ještě o krapítek hezčí.
Thumbnail image for ~/motor/img_13.jpg

14 | Triumph Bonneville

Nepochopíte, že tohle je motor pohánějící stroje modelového ročníku 2012. Který jiný dnešní agregát dáte do naháče, kafáče, Scramblera (v tomto případě opravdu s velkým S) a cruiseru, a všude bude dobře vypadat a i dobře fungovat?
Thumbnail image for ~/motor/img_14.jpg

15 | Honda CB1300

Od Hondy tohle byl neuvěřitelný risk. Do království vzduchem chlazených muscle biků s nádhernými motory (Suzuki Bandit, Yamaha XJR) pustila vodníka, a ještě se na rozdíl od Kawy ZRX vůbec nesnažila tento fakt zamaskovat. Přiznané štefty, vačková víka s chromovanými víčky… I vodník může být krásný
Thumbnail image for ~/motor/img_15.jpg

16 | H-D Knucklehead

Absolutní pramáti všech velkých, vzduchem a později i kapalinou chlazených vidlicových dvouválců v americkém stylu. Tahle kočička z roku 1936 (!) dokázala udat módní trend neuvěřitelně velké skupině motocyklů na více než 70 let dopředu! Objem litr, dlouhozdvih, rozvod OHV, velmi elegantní rozvodové tyčky nadzdvihátek v chromovaných krytech a víka hlav připomínající kolena, resp. klouby (proto „knuckle...“).
Thumbnail image for ~/motor/img_16.jpg

17 | JAP Elstar Speedway 500

Starý dlouhozdvihový JAP skončil na přelomu 40. a 50. let v rámech a podvozcích různých značek a stal se legendou. Rozměrově je to snad nejvyšší jednoválec na světě. Štíhlý, elegantní a nádherně technický. Stal se synonymem a vzorem pro plochodrážní techniku. Dokonce i pro českého konstruktéra Simandla a jeho Eso. Za kryt náhonu magneta dáváme dvanáct bodů z deseti.
Thumbnail image for ~/motor/img_17.jpg

18 | Yamaha XS 650

Ixesko je stojatý dvouválcový vzducháč a už v tom je krásný. Velké, velmi výrazné žebrování, leštěné hliníkové krytky na hlavě, kulatý a designově čistý karter. Tenhle motor je neskutečně univerzální! Lze ho použít jak do stroje klasického vzhledu, tak do café raceru, street trackeru, chopperu či bobberu. Vždycky bude vypadat dobře.
Thumbnail image for ~/motor/img_18.jpg

19 | JAWA 500 OHC

Půllitr OHC je posledním vlastním čtyřdobým sériovým motorem Jawy. Vzduchem chlazený dvouválec z padesátých let sice údajně nebyl moc spolehlivý, ale na pohled rozhodně zaujme. Charakteristické vejcovité kartery ukrývající i převodovku používala Jawa ještě řadu let potom. Poznávacím znamením je impozantní královská hřídel.
Thumbnail image for ~/motor/img_19.jpg

20 | ESO 500 MONOBLOK

Dnes už velmi raritní originální český čtyřtakt určený původně pro motokros, který v různých modifikacích zabojoval i v silničních závodech. Velká hlava, velké žebrování, ale jinak absolutně čistá linie vysokého jednoválce opět s kartery kulatých tvarů.
Thumbnail image for ~/motor/img_20.jpg

21 | VLASTNÍ TIP

Nenašli jste mezi nominovanými motory podle vás ten nejhezčí? Pošlete svůj tip!
Thumbnail image for ~/motor/img_21.jpg
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.