Tunelem se nesvezem

Máme v Praze takový veselý tunel. Všichni ho znáte, jmenuje se Blanka a svou ...

Celý článek »
 Nepopulárně populární

Je motocyklový sport populární? To je otázka, kterou si kladu několik posledních dní. Vše ...

Celý článek »
Ondřej Hrůza
Text:
Ondřej Hrůza Fotografie:
autor, archiv

Transkontinentální dimenze myšlení


CR&S vloni konečně došlo na konec dlouhé cesty k dokonalému supermonu. Letos v Miláně však ukázalo, že myslí mnohem dál. Nový koncept je totiž spojením dvou odlišných kultur: evropské školy sportovních motocyklů a americké školy nekompromisních dragsterových motorů.


Transkontinentální dimenze myšlení

Tohle žlutočerné logo už asi spousta z vás zná. Mě začalo zajímat asi před pěti lety, kdy jsme stavěli redakčního dragstera Jawa 650 DRS s motorem Bombardier-Rotax 654 a já hledal jakékoliv informace o tom, jak motor co nejefektivněji nadupat. Kluci od supermon mě tehdy upozorňovali, že když půjdeme s tímhle původně dvaačtyřicetikoňovým motorem přes šedesát kobyl, budeme ho muset dělat každou sezonu. Ale pak jsem v Itálii poprvé viděl nádherné, ultralehké závoďáčky Vun se stejným motorem i objemem, které měly v technických datech výkon 68 koní. Pro běžný provoz a se zárukou! A já pochopil, že u CR&S je všechno jinak.


Motorkáři motorkářům
CR&S je nevelká firma z Milána, ve které se v průběhu let sešli samí motocykloví nadšenci, kteří se rozhodli spojit své síly na cestě za dokonalým motocyklem. Proto si také hodně potrpí na motto své společnosti, které zní „Stroje CR&S vyrábí motorkáři pro motorkáře“. A já bych ještě doplnil, že díky tomu, že všechny jejich současné výrobky jsou ruční práce a vyrábí se jen v malých sériích, má každý zákazník možnost nechat si svůj stroj modifikovat podle svých vlastních požadavků už ve fabrice. A to je nádhera, protože i když vychází ze stejného základu, je každý motocykl Vun jiný. O to jde CR&S především – nabídnout maximální individualizaci.
Společnost založil v roce 1992 Roberto Crepaldi, který byl už tehdy evropskou legendou v renovacích a úpravách motocyklových klasiků. Přestavoval britské a italské stroje na závody a k tomu ještě dokázal dobýt evropské streetfighterské nebe se svými speciály s Wankelovými motory Norton v rámech Harris. K Crepaldimu se přidal velmi talentovaný novozélandský konstruktér a designér John Britten a společnost CR&S (pod touto zkratkou opravdu nehledejte nic záludného, prostě Café Racers & Superbikes) pak vstoupila do dějin díky superbiku Britten V1000. Vznikl Britten Team a Britteny se začaly velmi úspěšně objevovat na TT Isle of Man, na Round of Bears Phillip Islandu, na Assen Bears a podobně. Stroje CR&S Britten jsou dodnes spojeny s jezdci jako Mark Farmer, Shaun Harris, Andrew Stroud nebo Stephen Briggs.

gal_1_102.jpg

Dokonalé supermono
Crepaldi byl posedlý dokonalostí a už v druhé polovině devadesátých let mu v hlavě rašila myšlenka na stroj, který by v sobě snoubil všechno, co on sám na motocyklech miluje. Ještě s Brittenem pracovali na strojích s poměrem hmotnost:počet koní 1:1, k čemuž se chtěl u nové řady vlastních motocyklů co nejvíce přiblížit. Cíle byly jasné – co nejnižší hmotnost, co nejlepší podvozek a celková ovladatelnost, špičkové, až předimenzované brzdy, extravagantní vzhled a tomu všemu navíc vdechnout ducha starých dobrých časů, tedy brutální jednoválcový čtyřtakt. Tímto strojem se začal zabývat aktivněji v roce 1998 a po sérii dlouhých testů a předělávek vyjel v roce 2003 z CR&S první Vun. Vun znamená v milánském dialektu „jedničku“ a 135?kg v základu, nebo 124 v závodní verzi!
Od té doby se z Vunů stal kult, v závodní úpravě jezdí úspěšně evropský pohár supermono (The Sound Of Singles), některé z kategorií TT na Isle of Man a spoustu dalších závodů. Majitelé Vunů mají svůj mezinárodní klub VUNIC (Vun International Club) a před dvěma lety byl na veletrhu EICMA ocenit úspěšný projekt osobně sám Silvio Berlusconi. A mě by teda tenhle brutální jednohrnek v garáži taky nevadil…

S americkým srdcem
Když známá americká motorárna S&S loni oslavila své kulaté padesáté narozeniny představením zbrusu nového agregátu s názvem X-Wedge z vlastního vývoje, nikdo z tamních inženýrů vůbec netušil, jestli o nový V-Twin s úhlem válců 56° a výkonem kolem 115 koní bude vůbec zájem. Jenže situace se otočila a z celkem extravagantního motoru se stal hit. Začali ho používat nejen stavitelé customů, ale také firmy produkující malosériovou výrobu speciálů se sportovním duchem. A mezi ty se rozhodně řadí i CR&S.
Jejich dlouho utajovaný koncept Duu (opět z milánského hantecu, duu znamená „dvojka“) má být zajímavou syntézou špičkového evropského závodního stylu motocyklu v kombinaci s brutální a nekompromisní silou, jakou dokážou produkovat americké dvouválce. Vstupní informace tohoto projektu byly jasné – na stroji budou použity jen ty nejlepší a v rámci možností také nejlehčí materiály, motocykl musí mít nezaměnitelný design a hlavně – musí mít také jako každé céeresko špičkové jízdní vlastnosti.
Rám částečně konstrukčně vychází z Vunu a je to opět mistrovský kousek, protože TiGem svařované ocelové trubky se na něm střídají s opticky libovými frézovanými komponenty. Přední vidlice je další designový skvost, ve kterém se skrývají USD teleskopy, kdežto zadní jednoramenná kyvka je naopak skvostem konstruktérským. Většina firem vybavuje svoje koncepty kovanými koly renomovaných světových výrobců, avšak v případě projektu Duu šlo CR&S vlastní cestou a vyrobilo pro dvouválec vlastní třídílná kola CR&S Compound Wheels o rozměrech 3,50-17 palců dopředu (pneu 120/70-17) a 6,00-17 palců dozadu, kde bylo potřeba vyřešit na jednu stranu lehkou ovladatelnost, ale na stranu druhou také přenos výkonu. Nakonec to vyhrála „hraniční“ sportovní pneu 190/55-17. Brzdy jsou první liga – vpředu drtí radiální čtyřpístkové monolity od Bremba dva plovoucí kotouče o průměru 320?mm. Zadní disk má 265?mm.
Už u konceptu se počítalo s tím, že zákazníci budou mít možnost zvolit si pětirychlostní (Baker Drivetrain) nebo šestirychlostní (S&S) skříň. Úchyty, spojka i umístění pastorku na primár jsou totiž naprosto shodné. Vzduchem chlazený motor dostal nerezový výfukový systém s katalyzátorem (koncept splňuje normy Euro 3!) a integrované vstřikování od S&S. Nádrž není z největších (16,5?l + 3?l rezerva), ale na odpolední adrenalinové vyjížďky od kavárny ke kavárně bude určitě bohatě stačit. Stupačky, páky, řídítka i veškeré ovládací prvky na nich jsou samozřejmě nastavitelné jako u každého správného závoďáku.

Od příštího roku
CR&S plánuje odstartovat v příštím roce malosériovou výrobu a zatím to vypadá tak, že stroje budou mít stejné motory i rámy, ale budou se lišit v dalších komponentech, takže by každý mohl být vlastně zase originál, jako u Vunu. Cena ještě nebyla stanovena, ale podle výrobce by rozhodně neměla přesáhnout 20 000 eur. Takže možná další tip pro sběratele… 


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

28. - 30. července
28. - 30. července
28. - 30. července
.