Explorer – sněžný systém pro krosky a endur

Tento článek vyšel 21. ledna 2010
v ČMN 3, na straně 7, v rubrice

Hodláte si upravit krosku? Na trhu máte plno řídítek, elektronických sračiček, antihoppingových spojčiček, náhonků předních kol, ale úplně nejdrsnější přestavba a nejfajnovější offroadový hardcore se jmenuje Explorer.


Explorer – sněžný systém pro krosky a endur

Nevidím! Jak mám kurňa testovat, když nemůžu otevřít oči? Ta zatracená bílá srágora je všude. Mám jí plný brejle, helmu, oči, plný zuby. To poslední ne doslova. Právě si to totiž dávám na nejnovější sněžné vychytávce Explorer. Tenhle Explorer je namontovaný na zle vytuněné RM-Z450 (Öhlinsy, laďák, tlumič řízení a tak podobně), jsou na ní startovní čísla 25 a nápisy Bittner. Letím sněhem, do uší mi mocně řve Akrap a Explorer pode mnou dělá úžasné věci. Miluju věci, které fungují. Tahle sněžná záležitost, ačkoli vypadá, že někomu vypadla z hlavy ve čtyři ráno na barový pult, se i přes svých zhruba 50 kilo chová ve sněhu dost suverénně.

Loktem ve sněhu
Nasednete, no, vyškrábete se do vysokánského sedla, dáte plyn, hodně plynu, spojka, zadní pás zabere, zaječí, předek se zvedne do vymrzlého vzduchu a letíte. Po několika seznamovacích tlamách vás Explorer dostane. Přestanete se bát – stejně není čeho – a za chvíli budete rejdit ve sněhu jak motorová myš. Pás nejeví žádnou tendenci k zahrabávání ani při rozjezdech, přeřazení z jedničky na dvojku taky v pohodě, takže hurá do zatáček. Nasadíte a vykroužíte zatáčku plavným obloukem. Jezdíte pořád větší a větší placky a nechápete, jak to ten Explorer dělá a co ten prašan vydrží. Když neuberete, umí Explorer v hlubokáči takové placky, že si dáváte zatáčky loktama a řídítkama po sněhu. Když uberete, dáte si tu zatáčku nejen loktem a řídítky, ale taky prdelí, zádama, nosem…

gal_1_111.jpg

Mínusy?
Víte, že pomalu žádné? Nebo aspoň žádné podstatné. Nemá to přední brzdu (zkuste si kotoučovkou zabrzdit lyži), ale zadní brzda funguje dobře, nakonec ono to ve sněhu dost brzdí samo o sobě. Musíte si taky pořád hlídat benzín, motorce to ve sněhu na zdravém vzduchu chutná. Taky musíte hlídat chladiče, sněhem se rády zanášejí a přestávají chladičovat. Pokud má motorka dost výkonu, jede Explorer jako prase. Výrobce, firma AD Boivin, říká, že tyhle pásy můžete nasadit na všechny krosky od 250 cm3 výš. To je sice pravda, můžete si je skutečně namontovat na co chcete, třeba na enduráckou dvoudobou padinu, ale na čemkoli pod 450 to není ono. On už i té čtyřipade na trojku dochází dech, na dvěpade by to bylo trápení. Druhý Explorer byl namontovaný na Husabergu FE 550, a to bylo ještě lepší kakao. Taky si dávejte bacha na dopady do protisvahu na přední lyžinu – lyžina není kolo, které se odvalí, lyžina je kus vyztuženého plastu, který se ohne.
Motorka s Explorerem je vysoká. Není mi jasné, jak se na to může člověk vyškrábat po tlamě ve fakt hlubokém prašanu. Dobře, má to policajta, který vypadá jako kus hůlky Lindsay Vonnové vytažené ze zadku toho novináře, co o ní napsal, že je tlustá. Ten policajt dobře fungoval v normálním sněhu, ale v prašanu po pás si ho neumím představit.
Otázkou je traverzování upěchovaného svahu. Pás je zdola podélně podepřený jen uprostřed dvěma řadami koleček, boky jsou volné, a navíc je, stejně jako přední lyžina, do stran naklápěcí. Pokud byste ovšem měli nutkání, vyrábí se sada koleček na podepření pásu po stranách jako dodatečné příslušenství. Nicméně za sebe poslušně hlásím, že po dobu našeho pobytu na horách nikdo žádný problém s traverzem nezaregistroval.

Co je lepší?
Když se mě zeptáte, o čem Explorer je, řeknu vám: sranda, dobrej, zvláštní. Poslat to do sněhu tak jako s Explorerem se dá na máločem (…moc hezké slovo) a když to nezvládnete, je to daleko příjemnější, než válet se na krosce na tvrdé trati v létě. Když už jsme u těch pádů, teď si uvědomuju, že všechno to byly lowsidery směrem do zatáčky, nikdo nevyputoval směrem ven na highsidera. Akorát nevím, jak s touhle zajímavou informací naložit.
Nabízí se srovnání se sněžným skútrem. Sněžný skútr je pro dva, Explorer pro jednoho. Pokud jde o prču, je na tom líp sněžný skútr, teda pokud má výkon. Jestli ale na vás v zimě leze motorkový absťák, není co řešit. Navíc je Explorer o hodně levnější než sněžňák, garážování pásu a lyžiny nevyžaduje tolik místa jako garážování skútru, a v neposlední řadě: kde se dneska, u všech rohatých, dá ještě se sněžným skútrem blbnout?  

Vyšlo v ČMN 3/2010

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.