Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »

Explorer – sněžný systém pro krosky a endur

Tento článek vyšel 21. ledna 2010
v ČMN 3, na straně 7, v rubrice

Hodláte si upravit krosku? Na trhu máte plno řídítek, elektronických sračiček, antihoppingových spojčiček, náhonků předních kol, ale úplně nejdrsnější přestavba a nejfajnovější offroadový hardcore se jmenuje Explorer.


Explorer – sněžný systém pro krosky a endur

Nevidím! Jak mám kurňa testovat, když nemůžu otevřít oči? Ta zatracená bílá srágora je všude. Mám jí plný brejle, helmu, oči, plný zuby. To poslední ne doslova. Právě si to totiž dávám na nejnovější sněžné vychytávce Explorer. Tenhle Explorer je namontovaný na zle vytuněné RM-Z450 (Öhlinsy, laďák, tlumič řízení a tak podobně), jsou na ní startovní čísla 25 a nápisy Bittner. Letím sněhem, do uší mi mocně řve Akrap a Explorer pode mnou dělá úžasné věci. Miluju věci, které fungují. Tahle sněžná záležitost, ačkoli vypadá, že někomu vypadla z hlavy ve čtyři ráno na barový pult, se i přes svých zhruba 50 kilo chová ve sněhu dost suverénně.

Loktem ve sněhu
Nasednete, no, vyškrábete se do vysokánského sedla, dáte plyn, hodně plynu, spojka, zadní pás zabere, zaječí, předek se zvedne do vymrzlého vzduchu a letíte. Po několika seznamovacích tlamách vás Explorer dostane. Přestanete se bát – stejně není čeho – a za chvíli budete rejdit ve sněhu jak motorová myš. Pás nejeví žádnou tendenci k zahrabávání ani při rozjezdech, přeřazení z jedničky na dvojku taky v pohodě, takže hurá do zatáček. Nasadíte a vykroužíte zatáčku plavným obloukem. Jezdíte pořád větší a větší placky a nechápete, jak to ten Explorer dělá a co ten prašan vydrží. Když neuberete, umí Explorer v hlubokáči takové placky, že si dáváte zatáčky loktama a řídítkama po sněhu. Když uberete, dáte si tu zatáčku nejen loktem a řídítky, ale taky prdelí, zádama, nosem…

gal_1_111.jpg

Mínusy?
Víte, že pomalu žádné? Nebo aspoň žádné podstatné. Nemá to přední brzdu (zkuste si kotoučovkou zabrzdit lyži), ale zadní brzda funguje dobře, nakonec ono to ve sněhu dost brzdí samo o sobě. Musíte si taky pořád hlídat benzín, motorce to ve sněhu na zdravém vzduchu chutná. Taky musíte hlídat chladiče, sněhem se rády zanášejí a přestávají chladičovat. Pokud má motorka dost výkonu, jede Explorer jako prase. Výrobce, firma AD Boivin, říká, že tyhle pásy můžete nasadit na všechny krosky od 250 cm3 výš. To je sice pravda, můžete si je skutečně namontovat na co chcete, třeba na enduráckou dvoudobou padinu, ale na čemkoli pod 450 to není ono. On už i té čtyřipade na trojku dochází dech, na dvěpade by to bylo trápení. Druhý Explorer byl namontovaný na Husabergu FE 550, a to bylo ještě lepší kakao. Taky si dávejte bacha na dopady do protisvahu na přední lyžinu – lyžina není kolo, které se odvalí, lyžina je kus vyztuženého plastu, který se ohne.
Motorka s Explorerem je vysoká. Není mi jasné, jak se na to může člověk vyškrábat po tlamě ve fakt hlubokém prašanu. Dobře, má to policajta, který vypadá jako kus hůlky Lindsay Vonnové vytažené ze zadku toho novináře, co o ní napsal, že je tlustá. Ten policajt dobře fungoval v normálním sněhu, ale v prašanu po pás si ho neumím představit.
Otázkou je traverzování upěchovaného svahu. Pás je zdola podélně podepřený jen uprostřed dvěma řadami koleček, boky jsou volné, a navíc je, stejně jako přední lyžina, do stran naklápěcí. Pokud byste ovšem měli nutkání, vyrábí se sada koleček na podepření pásu po stranách jako dodatečné příslušenství. Nicméně za sebe poslušně hlásím, že po dobu našeho pobytu na horách nikdo žádný problém s traverzem nezaregistroval.

Co je lepší?
Když se mě zeptáte, o čem Explorer je, řeknu vám: sranda, dobrej, zvláštní. Poslat to do sněhu tak jako s Explorerem se dá na máločem (…moc hezké slovo) a když to nezvládnete, je to daleko příjemnější, než válet se na krosce na tvrdé trati v létě. Když už jsme u těch pádů, teď si uvědomuju, že všechno to byly lowsidery směrem do zatáčky, nikdo nevyputoval směrem ven na highsidera. Akorát nevím, jak s touhle zajímavou informací naložit.
Nabízí se srovnání se sněžným skútrem. Sněžný skútr je pro dva, Explorer pro jednoho. Pokud jde o prču, je na tom líp sněžný skútr, teda pokud má výkon. Jestli ale na vás v zimě leze motorkový absťák, není co řešit. Navíc je Explorer o hodně levnější než sněžňák, garážování pásu a lyžiny nevyžaduje tolik místa jako garážování skútru, a v neposlední řadě: kde se dneska, u všech rohatých, dá ještě se sněžným skútrem blbnout?  

Vyšlo v ČMN 3/2010

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.