Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »

Benzín: stooktanové benzíny


V minulém díle jsme si povídali, co dělá v benzínu biosložka, jak nás šidí benzínky a co na to ČOI. Dnes se podíváme, jestli máme jinou možnost, než jezdit na kukuřici, a také, co motorkář získá stooktanovým benzínem.


Benzín: stooktanové benzíny

Oktanové číslo benzínu neustále roste. V současnosti vede v Evropě hitparádu prodejů benzín s oktanovým číslem 95. V ČR si ho koupí 96?% lidí, co jezdí na benzín. Zajímavé ale je, že už 2,2?% drží vysokooktanové benziny (O4 98 a 100), zbytek do 100 procent pak dělají nízkooktanoví dědouškové jako Special, který to má letos definitivně spočítané.
Na začátek si zopakujme, co je to vůbec oktanové číslo a jak se zjistí. Oktanové číslo udává odolnost benzínu proti detonačnímu spalování, které se projevuje tzv. klepáním. To je ten úkaz, když Pepa Motorkář své ženě Marii vypráví, že mu v motoru cvrlikaly ventily, když to smažil na Opavu. Nebyly to samozřejmě ventily, takhle se hlásí detonační spalování, a je slyšet hlavně při podtáčení motoru.
V praxi se oktanové číslo zjišťuje dvěma metodami: motorovou a výzkumnou. Při obou se na testovacím motoru porovnává chování zkoumaného benzínu s chováním referenčního paliva, ale u každé metody trochu jinak:
– výzkumná metoda zjišťuje oktanové číslo při 600 otáčkách za minutu a simuluje tak spíše podmínky městského provozu, tedy nízkou rychlost a častou akceleraci,
– motorová metoda zjišťuje oktanové číslo při 900 otáčkách za minutu a mapuje chování motoru spíše ve vyšších rychlostech, a tím se víc blíží realitě.
Oktanové číslo zjištěné motorovou metodou (anglicky MON) bývá zhruba o 10 bodů nižší než OČ zjištěné výzkumnou metodou (anglicky RON).
Na čerpacích stojanech najdete oktanové číslo zjištěné výzkumnou metodou, ale aby to nebylo tak jednoduché, normy pro paliva pro změnu pracují s metodou motorovou.

Všechny oktany sem!
V poslední době se dostávají do popředí zájmu vysokooktanové benzíny. Původně byly vyvinuté pro sportovní vozy s vysokou kompresí, jako Lamba, Ferrari, Aston Martiny a tak, ale prodeje Benziny ukazují, že neméně silnou skupinou jsme my, motorkáři. Proč Benziny? Zřejmě proto, že její stooktanová Verva je z těchle prémiových vysokooktanových benzínů nejlevnější. Kromě toho kolují mezi motorkáři nějaké testy, kde Verva dopadla nejlíp. Další stooktanovky jsou na trhu dvě, Shell V-Power a OMV Carrera 100.

gal_1_118.jpg


Verva je stovka
Mezi motorkáři se z nějakého důvodu ale drží blud, že Verva 100 má 98 oktanů. Není mi jasné, kde se ta blbost vzala, když se stačí podívat na nálepku na stojanech. Tyhle nálepky nesmí lhát. Kdyby se pod označením 100 prodávala 98, okamžitě by to ČOI zjistila a Benzině by vypálila astronomickou pokutu, nehledě na ten mediální poprask. Samozřejmě, nic takového není, protože Verva je skutečně stovka. Benzina ji dováží z Rakouska, stejně jako se k nám dovážejí i všechny ostatní stooktanové benziny. V ČR 100 oktanů nikdo nevyrábí. ČOI kontroluje výši oktanových čísel pravidelně, a u Vervy naměřila od 99,5 do 101,6 oktanů. K tomu se mimochodem velmi přísně kontroluje i obsah všech detergentních, protikorozních a mazivostních přísad.

Mazivostních?
Jo. Relativně nové, vysoce aditivované stooktanové benzíny mají schopnost přispívat ke zvýšení výkonu motoru a snížení spotřeby i jinak než počtem oktanů. Říká se tomu mazivostní přísady a dávají se do benzínu proto, aby snižovaly odpor a třecí ztráty při průtoku paliva čerpadly, vstřikovači, tryskami, zkrátka celým palivovým systémem. I tohle je přínos ekonomice spalování.

gal_2_118.jpg

Zatracený důvod
Někdo jde do stovky benzínu proto, že vyráží na CEC nebo ČMN Cup, jiný proto, že čistí spalovací prostory, karburátory a vstřikování, protože tyhle benzíny jsou aditivované i pro vysokou čisticí schopnost. U jiného zase funguje třeba jen placebo efekt, další zjistil, že na vyšší oktanové číslo se motor chová líp, někomu s ním lépe startuje motorka (hlavně jednoválce) nebo s ním má větší dojezd.
Faktem je, že pokud do motoru nalijete stovku bez dalších úprav, neplatí „víc oktanů rovná se vyšší výkon“. Ten přichází až s kompresními písty, potažmo se změnou předstihu. Ale jeden pořádný důvod nalít si stovku do nádrže má každý z nás. Před zimou. Stooktanový benzín totiž neobsahuje biosložku, (bioetanol – biolíh), který na sebe jinak váže vodu a s ní pak klesá na dno palivové nádrže. Výsledkem je, že když si před zimou v dobré víře naplníte Naturalem 95 nádrž, aby vám nezrezla, tak zhruba po dvou – třech měsících máte dole v nádrži vyselektovanou biosložku, která na jaře zrovna moc dobře nechytá, nehledě na možná poškození motoru. Nechat nádrž prázdnou je taky hloupé kvůli její korozi (i když moderní nádrže už jsou v pohodě), a tak dát před zimou plnou stooktanového benzínu je z gruntu dobrý nápad.

Za pomoc při přípravě podkladů pro tento článek děkuji panu ing. Václavu Loulovi, vedoucímu komise pro rozvoj petrolejářského průmyslu
ČAPPO. 


Fotogalerie
Komentáře k článku
Michal [ 37.48.49... ] 27.02.2016  15:20
pro Palivář: kamaráde jsi mimo Verva 100 se skutečně vozi z rakouska a ještě k tomu se doaditivovava přímo na pumpě. Je to taková modrá sra*ka, vsak když si natankujes Vervu tak je modrá :)
michal [ 94.242.69... ] 20.10.2015  0:55
OMV Znojmo maxmotion 95 i 100 z rakouska(ptal jsem se ridice cisterny),5-6procentni snizeni spotreby,Octavia3 RS 220hp prumerna spotreba 7,2l na pneu 225/40-
Dim [ 88.100.190... ] 01.10.2013  23:32
Na benzine tankuji Verva 100, na pistoli je napsáno: Benzín bezolovnatý 98 oktanů.Takže tak, autor článku je úplně mimo, i když je možné že fyzicky má Verva průměrně tu stovku vždycky...
pavka [ 195.22.48... ] 09.11.2012  12:38
Tak a teď teda nevim. Kterej benzín je 100 oktanů a kterej neni 100 oktanů? A kterej má a nemá biosračky? Chápu to dobře, že automaticky 100 nemá bio, nebo že verva 100 nemá bio? :-O
Palo [ 88.83.241... ] 07.11.2012  7:21
Maxxmotion ma snad 95 oktanov. Hned po natankovani mi zacala svietit kontrolka motoru, presne ako ked nalejem natural 95. Zial, nalepku na OMV sa ani neunuvali dat co to ma za normu...
laďa [ 88.102.247... ] 25.09.2012  21:05
Teď mám v autě první nádrž vervy a je to rozdíl velmi citelný, na dojezd jsem zvědavý. Jezdím na jawě, tam bych to asi nepoznal... :)
Morhoo [ 86.49.115... ] 01.09.2012  1:28
LZ: Pokud je tomu tak, jak mi vysvětlíte, že Verva 100 má nálepku (BA 98) a Carrera 100 od OMV (dnes už MaxxMotion) používá tutéž nálepku s číslem 100?
LZ [ 188.175.225... ] 23.08.2012  22:24
To David, Palivář, Honza, Karel a Fylda. Vážení chytří. Důvod proč je pod pistolí štítek 98, je prostý, a byl zmíněn na jiném místě v ČMN: v ČR neexistuje samostatná norma pro 100oktanové benziny. Takže nejen Verva, ale všechny vysokooktanové benziny, které mají ve svých obchodních názvech číslovku 100, mohou spadat pouze pod normu jakosti ČSN EN 228 – kategorie benzínů Super plus s oktanovým číslem výzkumnou metodou minimálně 98. Důležité je ono slůvko „minimálně“. Znamená totiž 98 oktanů a více. Proto je tato norma uvedena i na stojanech. Vzorky, které Benzině ČOI bez jejího vědomí pravidelně kontroluje, vykazují hodnotu OČ v rozpětí 99,5 – 101 jednotek. Vy však tvrdíte, že Verva 100 má pouze 98 oktanů. V tom případě - nenechte to tak! S takovouhle bombou musí být pouhé osočení autora článku jen mizivým zadostiučiněním. Pokud tak dobře víte, že celý národ je celé roky klamán, jste na stopě opravdu velkého spiknutí. Zločinného spolčení. Napráskejte Benzinu na ČOI, dejte to do Reportérů ČT, napište do Černých ovcí. Napište knihu o vašem odhalení. Také by šlo prodat toto tajemství konkurenci Benziny, která určitě spí a vůbec netuší, že jí Benzina takhle věší bulíky na nos. Budete slavní. Budete bohatí. Přeji vám úspěch
Fordson [ 90.176.147... ] 20.01.2012  10:26
Sierra 2 litr jezdila na 95 za 12 litrů.Nyní tankuji 100 oktanový benzín a jezdím za 9 litrů.To stojí za pozornost. U motorky 650 ccm jednoválec(pegaso) jsem rozdíl skoro nepoznal.
Doctor [ 213.192.3... ] 29.11.2011  0:16
Souhlas s Milošem , Ford Scorpio 2,0DOHC rv. 1994 katalyzátor na smeťáku ale emise v cajku! Do TDM 900 dávám Carreru 95 nebo 95 plus na EO. Na vyšší oktanové číslo je ta stříkačka na nižší kvalty cukavá.
David [ 62.24.91... ] 15.09.2011  18:28
Verva 100 je skutečně natural 98. Když zvednete pistoly u stojanu stačí už jen umět číst.
Palivář [ 62.209.198... ] 27.06.2011  11:35
Přesně jak píše "fylda" Verva mí skutečně 98 oktanů výzkumnou metodou. Autor článku je nezasvěcený!! Navíc nic se z Rakouska nedováží, ale doaditivovává přímo na ČS.
Honza [ 62.209.198... ] 27.06.2011  11:33
Přesně jak píše "fylda" Verva mí skutečně 98 oktanů výzkumnou metodou. Autor článku je nezasvěcený!! Navíc nic se z Rakouska nedováží, ale doaditivovává přímo na ČS.
Karel [ 193.179.69... ] 28.06.2010  6:56
Jak piše Fylda. Na stojanu je nalepka Supre plus 98. Na 100oktanu je nejakým způsobem doadetivoaná.
BenJi [ 212.96.172... ] 24.06.2010  22:11
Jak je to pak s užitím oleje do benzínu pro 2-taktní motocykly? Mísící poměr benzín/olej zůstává zachován či se mění?
fylda [ 94.127.128... ] 16.06.2010  17:36
verva 100 neznamena 100 oktanu je to pouze nazev ve skutecnosti ma jen 98 oktanu je to na malych samolepkach u tankovaci pistole
Miloš CBR600RR [ 85.160.7... ] 22.02.2010  21:55
Ahoj,V roce 2003 v Motorradu naměřili R6 na Shell V-Power o 2koně víc,já taky do cbrrr leju pouze benzíny bez biosraček-15tis ot.si to určitě zaslouží.A na emisní kontrole s Meganem 1,6 při 84000km mi naměřili asi 10krát menší emise než jsou povolené-mysl
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.