Nemáte povinné ručení?

Sankce vás neminou

Petr Hájek

Máte doma dlouhodobě nepojízdné vozidlo? Třeba veterána na normálních číslech, se kterým nejezdíte a proto za něj neplatíte povinné ručení? A do depozitu s SPZ nechcete běhat? Tak pozor, mohlo by vás to přijít hodně draho!

Nemáte povinné ručení? Od Nového roku začne platit novela zákona č. 168/1999 Sbírky o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla). Ten od roku 2000 stanovil povinnost mít sjednané povinné ručení. Tehdy následovala vlna odhlašování starých aut a motorek, které lidé prodali, aniž by se zatěžovali úředním převodem. Pokud ale někdo měl takové nepoužívané auto doma, tak se s tím nezatěžoval: „Až s tím budu jezdit, tak to pojistím...,“ řekl si kdekdo a mávl nad svým „budoucím veteránem“ rukou. Také kde by mne policajti kontrolovali, když s tím nejezdím, ne?

I když nejezdím, neuniknu
Jenže od 1. ledna 2009 to bude jinak. Česká kancelář pojistitelů (ČKP), což je spolek sdružující pojišťovny, totiž prosadila novelu pojišťovacího zákona v tom smyslu, že si porovnáním registru vozidel a registru pojištěných vozidel zjistí, která vozidla jsou registrována (tj. mají přidělenu RZ neboli SPZ) a není za ně placeno povinné ručení. A začnou vymáhat. Ale pozor, ne to povinné ručení, ale „příspěvek do garančního fondu ČKP“!

Tento „příspěvek“, který nenahrazuje povinné ručení, má kompenzovat výdaje na krytí škod, které vyplatí pojišťovny za škody způsobené nepojištěnými vlastníky vozidel. Takových nehod je ročně řešeno asi 5000 s celkovou škodou půl miliardy. Nejvíc přitom nestojí škody na vozidlech, ale na zdraví. Funguje to tak, že pojišťovna uhradí škodu poškozenému a pak ji následně vymahá po škůdci. Daří se jí to asi ze 30 %, což je relativně vysoké procento (např. v Británii prý pojišťovny vymůžou jen jedno procento škod). Protože se takto z garančního fondu vyplatí ročně cca 300 milionů, narostly závazky garančního fondu za poslední roky na hodnotu 2,7 miliardy korun. A pojišťovnám se to přestalo líbit. Podle výkonného ředitele ČKP Jakuba Hradce v podstatě každý pojištěný do toho fondu trochu přispívá tím, že platí vyšší povinné ručení, než by platil za „normálních“ okolností.

Stálo by nás to mnohonásobně víc
V čem tedy konkrétně spočívá novela zákona č. 168? V tom, že jakmile pojišťovna (v ČR v současné době poskytuje povinné ručení 16 pojišťoven) nebo ČKP odhalí vozidlo s neuzavřeným povinným ručením, vyzve ho ČKP, aby uhradil „příspěvek“. Ten je dán denní sazbou, která dělá u motocyklů do 350 cm3 20 Kč, u větších objemů 30 Kč (u automobilů od 50 do 300 Kč denně). To znamená, že za řekněme Jawu 500 OHC, kterou máte na číslech, ale neplatíte povinné ručení, protože ji už šest let restaurujete, zaplatíte jen za leden 2009 „příspěvek“ 930 Kč. A pokud ne, bude nabíhat penále a může to skončit až u exekutora!
To jsou ovšem jen částky, které po vás bude chtít pojišťovna resp. ČKP, pak ale tu jsou ještě jiné legislativní postihy: pokud byste s takovým vozidlem vyjeli, můžete dostat při kontrole pokutu až 3000 Kč za nepředložení dokladu o pojištění. Pokud jste neodevzdali SPZ do depozitu, můžete dostat prý pokutu až 20 000 Kč. Taková informace ale nemá logiku,protože odevzdat SPZ/RZ do depozitu není povinné. Zato pokuta za provozování vozidla bez pojištění (není totéž co „nepředložení dokladu o pojištění“!) už logiku má a její výše je dokonce 40 000 Kč. A žádná z pokut ani „příspěvek“ nás nezbavuje povinnosti sjednat povinné ručení, žádná z těchto plateb ho ani nenahrazuje!

Jak z toho ven
Zákon nezměníme, poslance máme takové, jaké jsme si zvolili, asi nemáme dost silné lobbisty. Takže se musíme přizpůsobit. Mám-li tedy ve svém vlastnictví neprovozované vozidlo (auto, motorku apod.), které ale je registrované a má tedy platnou SPZ či RZ a neplatím za ně povinné ručení, musím nejpozději dokonce roku udělat jednu ze dvou věcí, jinak se řítím do maléru:
1) vozidlo odhlásím, případně, má-li na to už leta a parametry, přihlásím na veteránská čísla (platí se 1/10 povinného ručení, nechodí se na STK, ale každoročně na klubové testování);
2) zřídím u některé pojišťovny k vozidlu povinné ručení a následně uložím SPZ/RZ do depozitu, čímž nemusím po dobu uložení platit povinné ručení.

Další informace najdete na www.bezpojisteni.cz nebo si zavolejte na infolinku 221 772 773.


PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.