Variátorový superbike (Když chceš Ducati, ale jsi línej řadit)
Gilera Nexus 500 umí zatáčky i s nákupem na víkend, dobře vypadá, a protože napíná řemen variátoru již sedm let, je čas omrknout ji v sekáči.
Velký, ale ne megalomanský. Sci-fi kukuč v sexy červené tvářičce, sympatický, ale nikoli podbízivý. Gilera Nexus 500 předběhla dobu. Přestože spadá do kategorie maxiskútrů, je postavená jako sporťák a tomu odpovídají i jízdní vlastnosti a obratnost při malé rychlosti. Nexus je taková zlatá (nebo spíš „červená“) cesta mezi velkými skútry. Čtyřkila jsou většinou citelně slabší a velké skútry s objemy 650, 700 nebo i 800 zase vyslovené cesťáky. Nexus je fajn jak na každodenní posuv do práce, při kterém oceníte spotřebu od 4,5 do 5,5 l/100?km, tak odpoledne, když z pod sedla vyhodíte pecen chleba a krkovici na večerní griliádu a dáte si dávku v oblíbených zatáčkách.
V dobré společnosti
Podvozek je na skútr příjemně seřiditelný, předek sice šroubky nemá, ale na zadku se dá kromě předpětí měnit i výška celé zádi stroje (tím i sedla). Kromě změny geometrie čili i úhlu přední vidlice se tak skútr dá přizpůsobovat různě těžkým pozadím, zdvojeným pozadím, sportovnímu či cestovatelskému zaměření.
Perfektní jsou brzdy, vpředu dva kotouče s brembáckými dvoupísty a vzadu Brembo doplňkové jednopístové. Kola mají rozměry tak akorát, vpředu 15“ a 120 šíře, vzadu 14“ šíře 160?mm. Pořád to ještě vypadá skútrovitě, ale už to moc nedrncá. Podvozek je celkově poměrně tuhý, nikoli však udrncaný, v rychlých zatáčkách (maximálka přes 160 km/h) oceníte rozhodně tuhý rám a chuť spolupracovat. Bohužel pevná kostra ubírá ze skútrovitosti v oblasti mezinoží, kam by za normálních okolností šla strčit batožina. Ale takhle tam máte zase malé topeníčko, což v chladu taky není špatné.
Luxusní sportovec
Potěšující je přítomnost obou stojanů – malý na rychlovky ve městě, velký na delší kempování nebo servisní úkony. Sedlo je ohromné, ploché, člověk tak nesjíždí dopředu jako na mnohých jiných konkurentech.
Spolujezdci v tomto ohledu moc přáno nebylo. To víte, Ducati 916 taky tandem příliš neřeší. A Nexus je taková malá 916 s variátorem. Italský konstruktér holt počítal jen s malým úhledným italským těstovinovým zadečkem. Zadečku adekvátním střevíčkům pak malé výklopné stupačky také postačí.
Větrný štít má měnitelné tři polohy, takže můžete tunit i jízdní komfort a hluk „v kabině“ při různých jízdních režimech.
Splňuje a drží
Vstřikování měly motory od začátku již v roce 2003. V normě Euro 2 dávaly motory 29,5 kW při 7500 otáčkách a 43 Nm při 5500 otáčkách, to stačilo na zrychlení 0-100 km/h za 6,6 sekundy.
Po dvou letech výroby proběhl malý facelift kapotáže, parádní zrcátka byla odejmuta a nahrazena klasickými tyčkovými čouhajícími z brzdových hydraulik na řídítkách. Díry v masce byly zaslepeny náfuky, ale to už nevypadá tak sexy. Rovněž motoru musely být pro splnění Euro 3 odebrány dva koně a něco hluku.
Motor je celkově velmi povedený, nic se na něm nesype. Stačí jen dodržovat servisní prohlídky a výměny a jezdí a jezdí. I celkově Nexus hodně drží, nic cyklicky se kazícího není známo. Akorát kdo drtí hodně po městě a jiných superkrosových tratích, bude asi po 15 000?km muset udělat ložiska v hlavě řízení (s prací +/- 2000 Kč). Ale to není nic neobvyklého.
Pohled technika
Jiří Křikava
Servisní technik Moto Prestige, Praha
Problémy s Nexusy nejsou, dělají se akorát běžné servisy, a pak se taky často mění plasty po bouračkách. Spíš bych řekl, že kdyby všechny skútry fungovaly takhle, neměl bych do čeho dloubnout. Olej je doporučeno měnit po 6000 km společně s válečky variátoru, řemen variátoru a kontrola ventilů 12 000 km, vzduchový filtr je papírový, takže ho občas profoukněte - 6000 km
kontrola, výměna po 18 000 km, ale jezdíte-li v prašnu, raději dříve. Díly z Itálie chodí v pohodě, běžné díly se tady na Břevnově drží skladem, jinak dodání cca tři týdny.
Fotogalerie