Laminátové krejčovství
Závodní speciál neudělají z produkčního bajku ani výkonnější brzdy, ani ultralehká kola nebo nabušený motor. Stejně jako člověka dělají šaty, dělají motorku kapotáže. Je nám ctí představit českou společnost Motoforza, spol. s r. o., která dokáže velmi slušivě a dokonale „obléct“ přes
200 modelů různých značek.
Česká republika je ve světě známá tím, že tu všichni dělají všechno a u motorek to platí dvojnásob. Avšak každé „odvětví“ má své špičky, které své původně spíše amatérské počínání posunuly na profesionální úroveň a dnes už vyrábí produkty světové kvality. Ve výrobě motocyklových kapotáží mají Češi hned dvě želízka v ohni. Sebimoto pánů Šemberů a Motoforza pánů Zdeňka Sýkory juniora a Mirka Veselého. Je hodně paradoxní, že i když spolu tyto firmy nemají prakticky nic společného, leží obě v oblasti Drahanské vrchoviny cca 30?km od sebe... My jsme tentokrát navštívili Motoforzu přímo v jejím srdci – v Malé Lhotě u Černé Hory.
Místo motocentra laminátovna
Historie společnosti sahá až někam na konec sedmdesátých let, kdy se Zdeněk Sýkora starší rozhodl vyrobit první laminátový komponent na motorku, což prováděl úplně na koleně doma v obýváku. A protože mu to šlo, začal laminovat pro čím dál větší okruh lidí, do kterého se postupem let dostala i spousta známých jmen, jako Staša, Huleš, Troliga nebo Morávek. Sýkora se stal vyhlášeným „laminátovčíkem“. Koncem osmdesátých let měl už tolik práce, že se spojil s Miroslavem Veselým a společně se rozhodli založit v roce 1991 firmu. Název Motoforza pochází samozřejmě z Italštiny (oba zakladatelé měli slabost pro italské stroje) a dal by se přeložit asi jako „motocyklová síla“.
Celkem zajímavé je, že i když se pánové proslavili svými lamináty, byla Motoforza původně prodejnou přileb, bot a jiného motorkářského zboží, k čemuž náležela také motorkářská hospoda. Velká změna směru v dalším podnikání nastala ve chvíli, kdy se Zdeňku Sýkorovi podařilo oficiálně prodat první kapotu zcela cizímu zákazníkovi a oba společníci zjistili, že je o laminátové kapotáže celkem zájem a že je tu v tomto oboru velká díra na trhu. Začali tedy modelovat a tvořit prakticky z ničeho v Brně ve starém baráku, kde nebylo ani topení. Pak se s výrobou (pořád sami dva) postupně přesunovali na chatu, do garáže, pak do dalšího domu v Kuřimi, až nakonec skončili v domečku v Malé Lhotě. V tomto období tvořili kapotáže na kde co; jak na starší sporťáky, které se sem vozily, tak na nové, už u nás prodávané modely. V kapotážích MF byla kromě jiného nastrojena třeba i Kawasaki ZRX 750, na které se stal v roce 1992 Karel Hanika prvním a zároveň posledním mistrem ČSFR ve třídě Superbike.
Klubové závody a nová hala
Věhlas značky Motoforza neustále rostl a pánové si brzy získali pověst „akčních hrdinů“, kteří jsou schopni prakticky na zavolání přivézt závodníkům potřebný díl na okruh nebo si večer vyzvednout kapotáže rozbité v sobotním tréninku a vrátit je opravené v neděli ráno před závodem. Na brněnském okruhu významně přibylo klubových závodů, čímž se zvýšila i potřeba a spotřeba závodních kapotáží. Proto měla Motoforza na okruhu svůj stabilní stánek.
V roce 2002 postavila MF v Malé Lhotě novou výrobní halu, která odpovídá všem požadavkům EU z hlediska ochrany životního prostředí, čímž se firma zařadila mezi špičkové evropské výrobce motocyklových kapotáží. Dnes má MF 20 zaměstnanců a v nabídce kapotáže na více než 200 modelů motocyklů různých značek. Nechybí mezi nimi ani takové zajímavůstky, jako některé modely značek Bimota a MV Agusta nebo naopak MZ a Hyosung. Páteř výrobního programu tvoří třídílné a pětidílné komplety kapotáží na většinu současných a mladších modelů sportovních motocyklů. Obdivuhodné je, že se Motoforze daří držet většinu kapotáží na novější modely, které jsou nejvíce v kurzu, skladem v počtu 20–30 kusů! Výrobu na objednávku pak dokážou vyřešit do deseti dnů. Kapoty samozřejmě i opravují, ovšem při současných příznivých cenách opravy laminátů čím dál více postrádají smysl...
Maer, Felgr, Ježek a spol.
Poslední velkou událostí v historii úspěšné české společnosti bylo otevření nové vzorkovny a ukázkové prodejny v Brně–Králově Poli na ulici Sladkovského. Vlastně přímo v areálu STK, které patří rodině Ježků, s níž Motoforza už řadu let spolupracuje. Ostatně Honda CBR 1000, se kterou Ondra Ježek bojoval v MS Superstock 1000, stejně jako jeho nová Aprilia RSV4 jsou taktéž oděny do kapotáží MF. Ondrova motorka však není ani jediný, ani první stroj, který se v MS litrových superstocků objevil s českými kapotami MF. V roce 2007 dostala společnost pod stromeček dáreček v podobě nabídky vývoje a výroby pro tovární závodní tým KTM (KTM Racing Team) a na začátku roku 2008 byla z několika konkurenčních firem vybrána pro spolupráci na projektu KTM RC8. Takže kapoty na těchto brutálních oranžových litrech pilotovaných jezdci Maerem a Pekkanenem jsou made in Czech Republic a staly se žádaným artiklem v nabídce doplňků KTM Power Parts.
Kapotáže Motoforza najdete snad ve všech odvětvích silničních závodů. Od stopětadvacítek FGR v mistrovství České republiky až po veterány speciály ve třídě Supermono. Motoforza se navíc stala jedním z partnerů a sponzorů série Czech Endurance Cup. Teď ji navíc ještě čeká nelehký boj v nové třídě Moto2,
takže jí budeme držet palce!
Fotogalerie
Komentáře k článku
[
]
Přidat komentář