Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
Lazer

SuperSkin

Revoluce v bezpečnosti helem?


Belgická helmárna Lazer, která svoje produkty vyrábí i v České republice, přichází na trh s novinkou. Ta by měla při nehodě ještě více ochránit mozek jezdce.

SuperSkin Lazer tak reaguje na evropskou studii COST 327, zabývající se bezpečností motorkářů. V té se hovoří, že v osmdesáti případech ze sta si jezdec při nehodě poranil hlavu. Ve většině případů se pak jednalo o rotační poranění hlavy.

Většina helem je konstruována tak, aby pohltily a pozmělnily energii při přímém nárazu. Problém ale paradoxně nastává, pokud náraz hlavy nevede kolmo na překážku, ale pod úhlem. V takovém případě totiž překážka hlavu roztočí a dochází k rotačnímu poranění mozku. To lze jednoduše vysvětlit na příkladu boxerského zápasu. Při inkasovaném úderu se lebka otočí (pohne) rychleji než mozek. Následkem toho může dojít k devastujícím poraněním mozku a nitrolebečnímu krvácení. Podle studie se vše odehraje v prvních patnácti milisekundách po nárazu.

Lazer SuperSkin má právě takové druhy poranění eliminovat. Jde jen o to helmu „naučit“, aby při kosém nárazu absorbovala prvotní vzniklou energii, která by ji jinak roztáčela. K tomu byl využit systém PHPS (Phillips Head Protection systém), na kterém již pár let pracuje britský lékař a zakladatel vlastní helmárenské společnosti Kenneth Phillips.

O co vlastně jde? Phillips vycházel ze své lékařské praxe. Svůj vynález přirovnává k lidské pokožce. Kůže má tu vlastnost, že je průžná a do jisté míry i na těle pohyblivá. Při kosém nárazu hlavy se proto nejdříve deformuje kůže, čímž pomůže zraněnému „přežít“ oněch prvních patnáct milisekund. Proto také boxeři mohou inkasovat údery, aniž by (alespoň vetšinou) nebyli po první ráně v limbu.
Tento princip aplikoval Phillips společně s inženýrem Brunem Vaesem na helmu Lazer SuperSkin. Jde o membránu, která se pomocí gelu připevní na skořepinu helmy. Membrána je pružná a společně s gelem se chovají podobně jako pokožka na hlavě. Přilbu SuperSkin testovala i britská laboratoř pro dopravní výzkum. Podle jejího závěru snižuje tato helma nebezpečí rotačního poranění hlavy až o polovinu, oproti přilbě standardní.


PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.