Olejem chlazené peklo


 Pitbike není pro každého, ale každý z něho může být unešen. Toto tvrzení dokázal v našem testu další z řad „Apollónů“, který se v roli pitbiku nebojí žádné překážky.


Olejem chlazené peklo

V testu se nám už několik motocyklů z produkce Apolla ocitlo, poprvé jde ovšem s kůží na trh místo velké motorky pitbike, a tak jsem zvědav, zda tahle zmenšenina velkého stroje bude koncentrovaným balením problémů nebo naopak zážitků.

Neutrál dole
Než se pustím do zdolávání terénu a kilometrů zábavy, je třeba si stroj důkladně projít, zda vše sedí, funguje a drží. Přeci jen se jedná o čínskou motorku, takže si nebudeme mazat med kolem pusy. Zdá se ale, že vše je v pohodě, snad až na tu obrovskou a nevyladitelnou vůli na plynu.
AGB-37CFR pohání dvouventilový, olejem chlazený jednoválcový motor. Tomu sice chvíli trvá, než se dostane na provozní teplotu, ale poté už neodpovídá na pokyny plynu škytáním, nýbrž adekvátní reakcí. Celkově je tohle hodně povedený a osvědčený agregát, který se chlubí výkonem až 9,3 kW, což je hodně solidní číslo. Převodovka je čtyřstupňová a, jak jsou mnozí drtiči pitů zvyklí, neutrál nalezneme úplně dole a všechny ostatní rychlosti pak nahoře. Usnadňuje to hodně práce s jeho hledáním, když člověk spěchá.

gal_1_141.jpg

Laditelný podvozek
Vpředu se o tlumení stará na odskoku i kompresi nastavitelná přední vidlice typu „Marzzochi“ (vtipné čínské označení vidlice :)). Vzadu potom opět na odskoku i kompresi nastavitelný centrální tlumič. Celý podvozek odvádí dobrou práci, a to včetně laditelných součástí, které opravdu reagují na změny nastavení. Jak dlouho však tento komplet vydrží funkční, je otázkou. Pokud by ale tlumiče odešly do luhů a hájů disfunkčních, netřeba moc truchlit. Jejich pořizovací cena je přívětivá – do 3500 Kč.
Co se týče brzd, tam už tolik chvály hlásat nebudu. Přední dvoupístek i ve spolupráci s opletenou hadicí neodvádí ani průměrnou práci a brzdný účinek odpovídá vývoji čínských brzd, který se zasekl zhruba před třemi lety. Problém je třeba hledat především v brzdové pumpě a v poměru pístků mezi pumpou a brzdičem, ze kterého vychází výsledná brzdná síla. Oproti předku si na druhé straně motorky vesele brzdí zadní jednopístkový třmen, který není sice dobře dávkovatelný (on/off), ale k zablokování kola v zatáčce či sjezdu bohatě dostačuje.

Hravý, ale vratký
Ani nemusíte být na tak malý stroj zvyklí a po usednutí máte pocit, že vše je tam, kde má být. Intuitivně najdete stupačky, páku brzdy, řadicí páku, a dokonce gripy řídítek jsou velice příjemné. Posaz je hodně vzpřímený pro maximální kontrolu dění pod vámi.
Při rozjezdu vás motorka zatáhne do zadní části sedla až neuvěřitelnou silou a vzhledem ke krátké jedničce vás také donutí hned řadit. Převody jsou tu hodně na krátko, ale kupodivu to Apollo dokáže na silnici roztáhnout i se čtyřmi rychlostními stupni až na 80 km/h. Je to ale docela nebezpečná hra. Na vratké řízení, resp. miniaturní rozvor a kratičkou stopu je třeba si totiž zvyknout. Pokud přesednete rovnou z velké motorky, připadáte si jako vosa na bonbonu. Má to ale i výhody. Pošlete to v rychlosti do vinglu v koleji, jedno kolo venku, druhé uvnitř, držíte plnej a jenom korigujete směr motorky, která pod vámi tancuje a vy si připadáte jako Péťa Bartošů, když motorku vedete ven ze zatáčky s heftem na doraz. Je to nádherný pocit, kterého je mnohem snazší dosáhnout právě na pitbiku než na velké motorce.

gal_2_141.jpg

Je vhodný na enduro?
Už tak jednoduché to ale není s projížděním brodů. AGB-37 má poměrně na ráně vzduchový filtr. I když nutno poznamenat, že netrčí tak blbě do strany jako na většině pitbiků, kde ho buďto hned utopíte, nebo lépe, ukopnete. I tak vám ale ve větší louži bude zůstávat pitbike za zadkem a vy poletíte přes řídítka.
S použitím v terénu je to vůbec hádanka. Má pitbike pro endurové užití význam? Zkoušel jsem ho trápit v terénu a i těžší výjezd je hrou dovedností, zda se nahoru dostanete, či ne. U jasně daného cíle je použití pitbiku sranda, u celodenního výletu za dobrodružstvím spíše trápení. Na trati si nezaskáčete a řeku nepřebrodíte, ale definitivní rozhodnutí bude otázkou vašich priorit.

Koupit, nekoupit?
Není vůbec složité vynést závěr nad tímto pitbikem. Dvojitý trubkový rám, který nejen že dobře vypadá, ale především poskytuje dostatečnou oporu celé motorce, dává perfektní základ jinak dobře fungujícímu a nadupanému Apollu AGB-37. V boxíku „Co se pokazilo“ si sice přečtete některé možná i znepokojující informace, nejedná se však o žádné fatální závady, které by znamenaly znepojízdnění stroje. ABG-37 ve verzi s motorem o objemu 150 cm3 je ceně přímo odpovídající a celkově velmi potěšil.
Pitbike do testu zapůjčila firma Datram Praha. 

gal_3_141.jpg

Pohled začátečníka
Stanislav Moravec
24 let, záchranná služba
Na první pohled jsem si řekl, co to je? Když jsem se podíval pořádně, všiml jsem si, že na motoru je napsáno 150 cm3, a to mě překvapilo, zvlášť na motorce, která je asi 110 centimetrů vysoká. Hned po první jízdě jsem začal na „prcka“ měnit názor. Místo klidného rozjezdu se projevil divoký motor a hned jsem jel po zadním kole. Když jsem to dostal do ruky a začal jsem si s motorkou rozumět, zažil jsem krásné pocity z jízdy. V terénu se chová perfektně a motor, který zabírá od spodu a jde za plynem, zvládal všechny překážky. Jediné, co mě za testovací jízdu trochu znepokojilo, byl fakt, že je pár dílů, které se časem budou muset vyměnit. Jinak není, co bych vytknul. Ke konci jízdy jsem si v duchu říkal: „To musím mít.“

gal_4_141.jpg

Pohled zkušeného jezdce
Richard Schwarz
19 let, maturant, hobby-enduro jezdec

Po prvních pár minutách jsem byl opravdu překvapen, jak to jede. Posaz a umístění stupaček se mi úplně nezamlouvaly, ale po pár zatáčkách to bylo hned jinak. Na všechno jsem si tak nějak zvykl, kromě vratkého řízení. Zkoušel jsem s ním projíždět koleje v zatáčkách, skákat a další věci, co k terénu patří. Byla na něm kopa srandy a já mu pořád nechtěl dát pokoj. Netušil jsem, že tahle malá věc může být tak zábavná. Otázkou je, jak dlouho? Na občasné to vyřádění bude dobrý, ale velké krosové motorce se nevyrovná. Podle mého na plácek za barákem pro děti je to výborná věc, ale jezdit s ním těžší terén nebude úplně ok, jak pro pitbike, tak pro vás. Zábavu si s ním ale určitě užijete.

gal_5_141.jpg

Co se pokazilo
- odpadlo několik nýtů z výfuku
- za jízdy se ztratil boční plast
- ventilek zadního kola se odtrhl z duše, která se rozpůlila na dvě oddělené část

Co se líbilo
- plně nastavitelný podvozek
- zpracování kyvné vidlice a černý komaxit nosných prvků
- trubkový bytelný rám s kvalitními sváry
- zvuk linoucí se z výfuku

Co se nelíbilo
- spínací skříňka (zdroj potenciálních problémů)
- obrovská vůle na plynu
- účinek přední brzdy

 


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.