Když do školy, tak na motorce!


Určitě není ničím zvláštním, když žák dojíždí do školy na motorce. Kdo za ni, ale v průběhu výuky odpovídá? Škola nebo majitel?


Když do školy, tak na motorce!

Můžete jezdit do školy na motorce z časových důvodů, kdy vám motorka může dopřát při dojíždění mimo město až hodinu spánku navíc, oproti meziměstské dopravě. Můžete jezdit na motorce do školy i v Praze, kdy také díky kolonám v ranní špičce může ušetřit až ? hodiny času při dojíždění přes půl metropole. A nebo na motorce jezdíte do školy jenom z prosté radosti. Všechny případy však spojuje nutnost zaparkovat motorku v bezprostřední blízkosti školy tak, abyste co nejvíce snížili riziko odcizení, či poničení svého stroje.

Před školou
V případě, že motocykl necháváte pravidelně na ulici před školou, jedná se o úplně tu samou situaci, jako když zaparkujete motorku před barákem či kdekoliv jinde na pozemní komunikaci. Za veškeré škody si zodpovídáte sami (pokud nejsou způsobené jiným vozidlem), případně vaše havarijní pojištění, pokud takové máte sjednané a vztahuje se na vzniklé škody.

gal_1_157.jpg

Ve škole
Pokud patříte mezi ty šťastnější z řad žáků, jejichž škola umožňuje parkovat motocykl ve svém areálu, tak nemusíte mít obavy. Jediné, co vás může trápit, jsou závistiví žáci, kteří by vám na motorce mohli natropit nějakou tu neplechu. A jak tyto situace řeší zákon a jak se k nim musí postavit škola? Nejen tyto informace se dozvíte v rozhovoru, který nám poskytl ředitel Smíchovské střední průmyslové školy, Ing. Radko Sáblík, jehož škola dává svým žákům možnost, parkovat motocykl přímo ve svém areálu.


Odpovídá Ing. Radko Sáblík,
ředitel Smíchovské střední průmyslové školy, Preslova 25, Praha 5

gal_2_157.jpg


Parkovat motocykl v areálu školy není úplně běžnou praxí, byl to krok učiněný na základě požadavků žáků?
„Ano. Nedlouho po mém nástupu do funkce ředitele školy v listopadu 2002 začala fungovat Studentská rada. Právě z ní vyšel požadavek, aby mohli studenti parkovat na malém dvoře pod přístřeškem kola. Což jsem odsouhlasil. A od kol byl už k motocyklům jen malý krůček. Tato praxe trvá již déle než pět let.“

Je dojíždění na motocyklu do školy a parkování v areálu školy z legislativního hlediska a školního řádu velkou komplikací, nebo by se do podobného kroku mohly pustit i další školy?
„Dojíždění studentů do školy na kole, motocyklu či dokonce automobilem je především věcí jejich rodičů či jich samotných, když se stanou plnoletými nebo na rodičích nezávislými. Školy se může dotýkat pouze zaparkování těchto dopravních prostředků. Zde je otázkou, zda na to mají školy vhodné prostory. Například my parkování automobilů studentů na velkém dvoře nemůžeme povolit z jednoho prostého důvodu, neboť by kapacita dvora nedostačovala. Umožníme to jen v ojedinělých případech a jen s mým osobním svolením. Například když student přiváží nějaký materiál pro studentskou akci či z významných osobních důvodů. Například přeprava rodinného příslušníka do nemocnice krátce před vyučováním či po jeho skončení.“

V případě škody způsobené na motocyklu jiným žákem nebo krádeže, nese za škody odpovědnost škola?
„Můžete mít se studenty čestnou dohodu, že škola za poškození či krádež neodpovídá, ale jsem přesvědčen, že v případě soudního sporu o náhradu škody je toto bezpředmětné. Věc je na pozemku školy s jejím souhlasem a tím pádem za ni nese zodpovědnost. Díkybohu jsme zatím nic podobného řešit nemuseli.“

Pokud by žák parkoval motocykl mimo areál školy, může během dopolední či odpolední výuky opustit areál školy? Například kdyby si v motocyklu zapomněl peněženku?
„Opouštět budovu školy během kontinuální dopolední či odpolední výuky školní řád zakazuje, neboť po tuto dobu nese za studenta škola zodpovědnost, bez ohledu zda je či není plnoletý. Opustit školu během vyučování může student pouze se souhlasem pedagoga či vedení školy. Ale nevidím důvod, proč by takový souhlas ve výjimečném případě nedostal, kdyby zapomněl zmíněnou peněženku.
U nás ve škole parkují studenti na malém dvoře, zavřené jsou pouze vrata do ulice, dveře do budovy školy jsou stále otevřené, takže si ke svému dopravnímu prostředku mohou zajít kteroukoli přestávku.“

Využívají vaši žáci tuto možnost parkování motocyklu v areálu školy? Věřím, že naši čtenáři z řad žactva ostatních škol, by tuto možnost na své škole uvítali.
„Využívají, nejde však o masový jev, spíše jednotlivce. Záleží také na ročním období, v zimě motocykly ani kola téměř nevídáme, v dalším období v různé intenzitě. Na naší škole je 630 studentů ve 20 třídách, přesto počet zaparkovaných motocyklů zatím nikdy nepřesáhl počet deseti kusů. Pravdou však také je, že mnozí studenti ve vyšších ročnících dojíždějí do školy automobilem, který s velkými problémy parkují v bližším i vzdálenějším okolí. Zaparkovat auto na Smíchově není žádný med.“


Pane řediteli, děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů Vaším žákům i Vaší škole


 


Fotogalerie
Komentáře k článku
Jafar [ 62.245.67... ] 20. 7. 2010  12:14
Hezký počin od školy, jen tak dál, houšť a větší kapky.
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.