Velká sázka o 100 rupií


Indické motocykly Royal Enfield jsou dokonalí a fascinující exoti. Ty nové pro evropský trh jsou ale jiné a mají svým majitelům nahradit veterána na nedělní projížďky. Jen málokdo za těmito naleštěnými krasavci vidí desítky let tvrdé služby v drsných podmínkách Dálného východu.


Velká sázka o 100 rupií

Na jaře si mi stěžoval Honza Odehnal zvaný Ode, jehož jméno je už řadu let spjato s indickými motocykly Royal Enfield. „Ty, Ondro, ten test toho novýho Enfielda jako dobrý, jo, ale vy jste vůbec nepochopili, o čem ty Enfieldy vlastně jsou. Enfield je totiž jednou z nejuniverzálnějších motorek na světě! Tyhlety nový, to už je o ničem. Moc vyladěný, vychytaný, taky maj´ vstřikování... Ale ty starý, to je aspoň dílo.“ Ode není ani prodejce motocyklů, ani renovátor. Ode je blázen, který má cestovku Rajbas pro otrlé a dobrodružné povahy a na indických strojích pořádá expedice po Indii nebo po Nepálu. „Hele, Indové vážně skoro neví, co je to silnice. Pro ně je Enfield jako velké enduro a náklaďák v jednom. A z vlastní zkušenosti ti potvrdím, že kolikrát je mnohem lepší než enduro nějaké renomované značky!“ rýpnul si ještě Ode a to neměl dělat! Naše debata dopadla sázkou o 100 indických rupií, že Enfieldy nezvládnou to, co enduro stejné objemové kategorie. Ode dodal motocykly, já trať. Jednoho krásného odpoledne jsme se sešli Ode, kamarád Pospec a já nad Brnem na motokrosové trati ve známém Vranovském žlebu. My a dvě třistapadesátky Royal Enfield India Bullet!
Stabilák na dvou kolech
Byl jsem nadšen. Obě motorky byly ze šedesátých let a někdy koncem devadesátých let prošly renovací přímo ve své mateřské Indii. A hlavně – Ode přivezl i diesela! Ptal jsem se ho, jestli nechce sázku zrušit, protože jsem si dopředu nastudoval, že dieselová třistapadesátka oplývá výkonem pouze něco málo přes pět koní a hlavně – bylo mi líto týrat tyhle krásné veterány někde v bahně. „Ty, tak z toho si vůbec nic nedělej, tyhle motorky jsou na bahno a špatné zacházení stavěný. Těm to fakt nevadí, akorát je pak ostříkáme vodou,“ uklidnil mě Ode.
Naftový motocykl je zážitek od začátku do konce. Zapáchá jako stará benzínová pumpa někde v JZD a vzhledem k bizarnímu motoru vypadá z některých pohledů, jako byste si ho smontovali sami doma. Sání dopředu, výfuk dozadu, obrovské chromované kryty, trubky mazání. Když vám majitel včas neprozradí, že motor má na hlavě dekompresor, chytnete nerva už na začátku, protože na startovací páce můžete skákat, jak chcete, ale kompresní poměr 18:1 prostě nepřetlačíte. Bullet 350D má vlastně dekompresory dva. Ten druhý končí lankem na řídítku a slouží ke zhášení motoru. Když mi byl ale vysvětlen správný grif, pak motorka startovala úplně bez problémů. A objevila se další past. Enfieldy mají stranově otočenou páku řazení a páku zadní brzdy! Navíc se řadí jednička nahoru a zbylé tři kvalty dolů... Takhle když u toho člověk přemýšlí, tak si na to zvykne celkem bez problémů, ale nedovedu si představit řešit třeba rychlé brzdění v nějaké krizové situaci.
Ode osedlává benzína a vyrážíme na trať za velkého fandění přítomných motokrosařů, kteří si zrovna dávali trénink. My měli na rozdíl od nich všechno opačně. Žádné drapáky, žádný výkon, žádná odlehčení a navrch velmi nízký podvozek. Před výjezdem z depa ještě stačím zdrbat Odeho, že nemá helmu, což je špatně, protože se v ČMN snažíme jít příkladem. Ode mi však odvětil: „Vždyť jsi to chtěl autentický, ne? Ty jsi někdy viděl Inda v helmě? Ti podle mě ani neví, co to je a na co to je. Mají takový turbany. S tím si vystačí...“ a zmizel na dráze.

Krása pomalosti
Hned poté, co jsem začal na trati zdolávat první kopečky, jsem pochopil, v čem jsou skryté trumfy těchto neunavitelných dělníků. Třistapadesátka Bullet nejede rychle, ale jede pořád. Člověk tam dá jedničku, motor si „prdí“ v nezvykle nízkých otáčkách, svou charakteristikou připomíná nejvíce rybářský kutr, ale jede pořád, a pořád roztáčí to zadní kolo. Nízko posazené těžiště i sedlo jezdce je další velká výhra. Člověk si dá prostě nohy ze stupaček, koriguje, vyvažuje a nechá se táhnout. Na startu jsem se obával toho, že celoplechová motorka bude na hrátky v bahnitých kopcích těžká a špatně ovladatelná. Výsledek byl ale úplně opačný! Motorka mi i při jízdě v terénu připadla naopak nečekaně lehká (výrobce udává 160?kg) a díky klasické konstrukci se ovládala znamenitě. Při sjezdech jsem si měkký jednoválec taky nemohl vynachválit, neboť na brzdy jsem sahal pouze před zatáčkou nebo v hodně velkém svahu. Brzdy to má samozřejmě bubnové a opět s překvapením. Přední je sice dvouklíčová, ale připadalo mi, že brzdí podstatně hůř než zadní obyčejná. Přední kolo jsem do smyku nedostal, ani když jsem chtěl, kdežto zadní několikrát zasmykovalo i bez přípravy.

gal_1_164.jpg

Drapáku netřeba
Proběhlo střídání a já už pomalu začínal tušit, že jsem přišel o 100 rupií. Dohodnutou trasu jsem dával i na benzíňáku bez větších problémů. Obě motorky jsou celkem srovnatelné, jen kdybych si měl vybrat, dám určitě přednost benzíňáku. Přeci jen, když potřebujete zatáhnout a přidáte plyn, tak se něco stane, kdežto diesel si jen pořád mele to své „kadla kadla kadla kadla...“ Hlavní rozdíl mezi oběma stroji pozná člověk stejně až na silnici. A jestli bylo něco diametrálně jinak, tak to byl zvuk. Ne motoru, ale celého motocyklu. Plechové díly totiž chytly od natvrdo usazeného benzínového jednoválce naprosto ukázkové vibrace a motorka se rozezvonila jako tramvaj. Takže jsem neustále sledoval, jestli jsou pořád všechny komponenty na svém místě. Ode však nekecal. Tyhle motorky jsou na tohle prostě stavěné.
Z čeho jsem byl asi nejvíce unešený, že jsme v žádném úseku nepotřebovali drapáky nebo alespoň nějaké enduro gumy, ale že nám stačil univerzální indický vzorek. Možná to bylo dobře, protože když motorka potřebovala, tak si třeba lehce podklouzla, ale nikdy neztratila otáčky a hlavně nikdy nechcípla!
O svých 100 rupií (cca 45?Kč) jsem sice přišel, ale za ty zážitky to rozhodně stálo. Každopádně jsem se přesvědčil, že do Indie musím s Honzou Odehnalem a jeho CK Rajbas jednou určitě vyrazit. Na Enfieldech to bude rozhodně větší továrna na zážitky než třeba Tunisko na novém géesu!

Motocykly do testu ­zapůjčila cestovní kancelář Rajbas
Outdoor Travel.
 


Fotogalerie
Komentáře k článku
Chose [ 83.208.119... ] 1. 5. 2013  11:35
Kluci dovezte mi jednoho diesla beru do sbírky, ale nepřekopaného , do roku 1976, Ne jako prodává tady jeden na inzerci překopávka(blatníky z něčeho jiného blinkry a klakson někde z roku 2000 a přitom uvádí 1973.Je tam více věcí jiných.. Pak aby člověk
Jafar [ 62.245.67... ] 20. 7. 2010  12:10
-stli jim to klapne, přihraju matroše z cesty. Samozřejmě se chystají jet na RE ...
Jafar [ 62.245.67... ] 20. 7. 2010  12:09
Zdar Ondro, gratuluju k týhle fajnový zkušenosti. Jakmile začneš chystat tu Královkou Enfieldovko - Indickou cestu, dej echo, přidal bych se. Kamoška se teď v dohlednu (do jednoho roku :- ) ) chystá se svým chlapem absolvovat přejezd Indie - Praha, tož je
Piškvorka [ 217.170.97... ] 5. 7. 2010  23:13
Dobrý nápad na dovolenou.K moři autem umí jet každý! Jen ten turban musím sehnat :-)
MilanM [ 90.176.147... ] 5. 7. 2010  21:04
Hezký článek,ještě hezčí motocykl.Až mně jednou omrzí pérák a kývačka,koupím Enfielda.
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.