David M. Bodlák
Text:
David M. Bodlák Fotografie:
autor, Kateřina Benešová

Asfaltová výheň

ČMN Prospeed Cup 2010 – Slovakiaring

Tento článek vyšel 22. července 2010
v ČMN 29, na straně 8, v rubrice PROSPEED

Závodní okruh na Slovensku? Ještě před rokem a něco dokonalá iluze. Nyní? Téměř šestikilometrová, technická a hodně rychlá trať, kterou jsme si mohli vyzkoušet v dalším závodě našeho seriálu ČMN Prospeed Cup.


Asfaltová výheň

Třetí červencový víkend, třetí závod letošního seriálu ČMN Prospeed Cup a opět dva dny na okruhu, který byl až do sobotního rána pro velkou část účastníků velkou neznámou. Zájem o poznání této trati byl obrovský a na rozdíl od Pannonie, kde se nás sešlo dohromady jen čtyřiačtyřicet, se na Slovakiaring přihlásilo celkem 117 jezdců. A většina dorazila už v pátek navečer, aby si mohla v klidu rozbít ležení, připravit techniku a na to sobotní jezdění se řádně vyspat.

Teplotní masakr
Sobotní ráno nás přivítalo vymetenou oblohou a bezvětřím. Před devátou jsme byli už všichni nastoupeni na ranní rozpravu. Pro někoho byla nemilým překvapením nečekaná změna v programu, kdy kromě prvních dvou neměřených jízd měly být zbylé čtyři rovnou kvalifikační a druhý den v neděli se mělo před závodem jen trénovat. Tahle náhlá změna byla pojistkou pro ne zrovna přívětivou předpověď počasí na neděli. Na žádost několika jezdců jsme ale do kvalifikačních jízd zařadili i první dvě nedělní, a tak bylo vše naprosto v pořádku. Pak už nebránilo nic tomu vydat se ke strojům a seznámit se s novou tratí. Jen ta informační tabule, hlásající v devět ráno teplotu vzduchu 29,3 ?C dávala tušit, že procházka růžovým sadem to rozhodně nebude...
A také nebyla. Slovakiaring je rychlý i technický zároveň, je dlouhý a také místy dost nebezpečný. Snad i proto postupovala v časech většina jen hodně pomalu. Ono vzhledem k teplotním podmínkám, které v sobotu panovaly, byly všechny jízdy hodně náročné, a tak se ani nebylo čemu divit. Vždyť rekordní hodnoty, které se během soboty vyšplhaly až na 59,5 ?C (track) a 36,8 ?C (air), a které se ani moc nelišily od těch průměrných za celý den, jsou dostatečně vypovídající. A dostávaly i motory, na trati mi teplota neslezla pod 95 ?C. Jediné, co pak dokázalo člověka udržet na nohou, bylo vysoukat se po každé jízdě z kombinézy a dát si osvěžující sprchu a hodně pít.
Naproti tomu nedělní ráno po propršené a rozfoukané noci přichystalo všem jezdcům zcela jiné podmínky a teploty kolem dvacítky, i když s nepříjemným větrem, byly o mnoho příjemnější.

Jasná převaha
Hned od prvních jízd bylo vidět, kdo tu už byl a kdo ne, i to, jak si kdo rychle zvyká. Někdo se rozkoukal vcelku brzy, někomu to trvalo hodně dlouho. Každopádně se tentokrát jezdilo více s rozumem, protože pádů tolik nebylo a odmávnutí červeným praporem v půlce tréninku, právě kvůli nějakému nešťastnému pádu, což známe z mnoha předešlých jízd v Mostě, Brně i Pannonii, se snad ani nekonalo.
Jezdilo se klasicky ve dvou skupinách, fast a medium, a rozdíl mezi těmito skupinami byl opravdu značný, jakožto rozdíl mezi nejrychlejšími střelci a ostatním startovním polem čítajícím dohromady 111 lidí. Prakticky jedinými, kdo se dokázal dostat v trénincích, resp. kvalifikacích pod 2:20, byli Martin Trachta a Marek Hartl na erjedničkách, Aleš Nechvátal na litru GSX-R a jediný šestkař Pepa Pončík na své cebře-zebře, který měl náskok před svými spolubojovníky ze Sportbiků o téměř deset sekund (Milana Murgaše, který by byl pro Pepu jistě konkurentem, bohužel zradila technika, a tak neodjel ani jeden trénink). A přesně tyhle „tři mušketýry“ jsme mohli vidět nastoupené v prvních řadách na roštu nedělního závodu, do kterého nastoupilo celkem 73 jezdců ve třech kategoriích – 23 sportbikerů, 35 powerbikerů a zbylých 15 startovalo v závěrečném závodě dne Best of Rest.

gal_1_174.jpg

Nedělní podívaná
V neděli nás čekaly čtyři jízdy, dvě kvalifikační a dvě tréninkové, kterých se už ne všichni zúčastnili a pak vlastní závod na sedm kol. Jako první se na roštu seřadily sportbiky a po odmávnutí do závodu se začly dít věci. Pepa Pončík zmizel všem už na začátku a dalších šest jezdců se řítilo pohromadě až na druhý horizont, kde se ukázalo, jak kdo má toto nejproblematičtější místo trati natrénováno. V následné pravé zatáčce se už pole pěkně seřadilo a vytvořily se rozestupy, ve kterých sem tam došlo k bitvě o místo. Celý závod se neobešel bez pádu (kačírek dokonce posypal trať) a v posledním kole muselo odstoupit několik jezdců z předních pozic. Michal Klár kvůli technické závadě a například Karlovi Brandtnerovi a Štěpánu Jelínkovi zase došel benzín. Do cíle se po sedmi dlouhých kolech nakonec dostalo celkem 18 jezdců v čele s Pepou Pončíkem. Komu očividně Slovakiaring sednul, byl Franta Janda, který dojel do cíle jako druhý a v závodě se dokázal zlepšit skoro o 3,5 sekundy oproti svému nejlepšímu času v kvalifikaci.

Rychlí i pomalí
Start Powerbiků měl konečně zase ty grády, které pamatujeme z posledního závodu v Mostě v roce 2009. Skoro čtyřicítka litrů, sedmpadin a dokonce jedna Hayabusa s Ondřejem Záborským v sedle při startu rozechvěla tribuny a do boje se šlo ještě tvrději. Dosahované rychlosti na konci cílovky se blížily hodně ke třem stům a i časy nejlepších šly ještě o pár vteřin dolů. První se do cíle dostal Aleš Nechvátal, jemuž na záda dost ošklivě dýchal Marek Hartl, který také zajel vůbec nejrychlejší kolo dne – 2:15,511. Jako třetí proťal cílovou pásku Martin Trachta a za zmínku stojí čtvrtý Mirek Polach, který se jako další jediný z celého startovního pole dostal s časem na jedno kolo pod 2:20.
Na závěr přišla řada na kategorii Best of Rest. Ta si konečně odjela letošní první plnohodnotný závod, a tak si mohli zasoutěžit i ti pomalejší, jež nedosáhly na časy potřebné pro start ve svých kategoriích. Z 35 „kvalifikovaných“ šlo do závodu 15 jezdců, včetně jedné zástupkyně něžného pohlaví, paní Evy Černákové na Hondě CBR600RR (další dvě dámy, sedlající litrové stroje, se závodu nezúčastnily). První tři místa nakonec braly litry v čele se zdrátovaným Mirkem Votavou, který dojel s téměř desetisekundovým náskokem před druhým Frantou Doležalem.
Po dojetí posledního závodu se všichni sešli u stupňů vítězů. První tři z kategorie Best of Rest a dvanáct nejlepších z kategorií Sportbike a Powerbike dostalo poháry, všichni se rozloučili, pobalilo se a vyrazili jsme na cestu domů.

gal_2_174.jpg

Ještě jeden závod
Druhá a zároveň poslední dvoudenní akce je tedy za námi a ačkoliv bych si dovolil tento víkend zhodnotit jako opravdu náročný, už kvůli počasí, stálo to za to a na seznamu evropských tratí si můžeme udělat další křížek. Teď už nás čeká jen jeden závod, poslední, a to jednodenní v Brně 5. září. Tak laďte formu i stroje a uvidíme se tam. 

Fotogalerie na icmn.cz

Vyšlo v ČMN 29/2010

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.

Motozábava

20. - 21. prosince
6. - 9. března 2025
29. května - 1. června 2025
.