Značky méně známé, neznámé a malosériovky
Znám spoustu Čechů, kteří touží po novém stroji značky Indian nebo Norton. Znám i fajnšmekry, kteří by ve své sbírce moc rádi uvítali unikátní stroje Mondial, Laverda či z jiného soudku Orange County Choppers a Big Dog. I když jsou to všechno sériovky, tak jednoduše jako třeba zánovní
Yamahu je nepřihlásíte.
Všechny uvedené značky zní hodně luxusně, ale tohle téma se netýká jen jich. Do tohoto dílu o dovozech lze totiž kromě nových, exkluzivních motocyklů s klidem zařadit i podstatně levnější a dostupnější motocykly značek B.S.A., Zündapp, Kreidler, SteyrPuch a další. Jejich základním společným jmenovatelem je fakt, že žádná z těchto značek u nás po II. světové válce neměla a dodnes nemá oficiální zastoupení, respektive autorizovaného prodejce. To znamená, že žádný z poválečných modelů těchto značek není běžně homologován pro provoz na českých silnicích.
I já jsem kdysi patřil k těm, kteří věřili dalšímu z mnoha bludů a nesmyslů z oblasti schvalování vozidel do provozu, a smířil jsem se s faktem, že něco, co není vysloveně veterán (tedy vozidla mladší třiceti let) a k čemu nejsou alespoň nějaké „české papíry“, u nás prostě přihlásit nelze. Jenže realita je hodně podobná té, jaká platí pro přihlašování individuálních staveb jednotlivého vozidla (ČMN 24/2010). Valnou většinu z těchto strojů přihlásit lze, jen se musíte psychicky připravit na složitější proces a musíte znát správný postup, který vám zkusíme nastínit v tomto díle našeho seriálu.
Zkušební stanice – první zastávka
Jako příklad vezměme třeba španělskou značku Bultaco a modelový motocykl této značky zakoupený v Německu na burze (což je velmi častý případ). Samozřejmě s platným německým TP. Bultaco v ČR zastoupené není, ani nikdy nebylo.
Když si takovou motorku koupíte a přivezete do Čech, měli byste asi nejdříve vzít kompletní dokumentaci, kterou k ní získáte, udělat fotografie stroje a vyrazit na nejbližší Zkušební stanici, což je vlastně klasická STK s techniky typu K – odborníky specializovanými na dovozy.
První věc, která se bude na Zkušební stanici řešit kromě klasické technické kontroly, je prokázání typového, resp. hromadného schválení. Pokud se zjistí, že motocykl stejného typu jako je ten váš, už byl někdy někde v republice úspěšně schválen, pak se dá říct, že je vyhráno, neboť technici dokážou ztotožnit schválení i s vaším motocyklem. Zkušební stanice pak bude potřebovat tzv. Základní technický popis vozidla (ZTP). Ten vydává dovozce. Když žádný dovozce není, není samozřejmě ani ZTP a technici ho buď musejí najít ve své databázi, nebo jej vytvořit na základě dodaných dokumentů, originálního návodu k obsluze a vlastních měření. Prostě se snaží zaplnit co nejvíce kolonek ve vašem novém TP. Většinou však zůstanou některé, pro státní úředníky velmi důležité kolonky, prázdné.
Dekra – problémy řešíme za vás!
Emise, hluk, homologace apod., bez kterých se nehnete dál. Zoufalství není na místě! Od čeho tu máme zkušebnu pověřenou ministerstvem dopravy a nadnárodní instituci s názvem Dekra? Dekra je totiž akční a díky svému napojení na síť stejných nebo podobných institucí v jiných státech Evropy skupuje už řadu let hotové zkoušky aut a motocyklů (starších, nebo jakýmkoliv způsobem nestandardních) a vytváří rozsáhlou databázi vozidel, která už byla v Evropě odzkoušena a vyhověla patřičným normám. Podle těchto výsledků zkoušek vám pak doplní chybějící údaje v přihlašovacím protokolu a TP.
Pokud vaši motorku v této své databázi na Dekře nenajdou, pak je možné požádat oficiálně o pomoc, konkretizovat, co přesně potřebujete zjistit a pracovníci Dekry se pokusí najít chybějící data pomocí sítě zkušeben a podobných archivů v různých částech Evropy. Ale musím uznat, že třeba na období sedmdesátých let jsou na Dekře v Praze potřebnými daty luxusně zásobeni!
Italové pomohli, Angláni poslali někam
Druhá cesta je požádat o doplnění údajů přímo samotného výrobce. Srdceryvným e-mailem nebo poštou. V takovém případě je vždy potřeba jasně specifikovat, co konkrétně potřebujete vědět. A pevné nervy. Ochota pracovníků v mateřských firmách je totiž značně různorodá. Musí vám poslat kýžené informace písemně a potvrzené oficiálním razítkem a podpisem.
Některé fabriky vám neodpoví vůbec, jiné až po několika urgencích. A některé vás pošlou velmi elegantně do háje. Mně třeba z britského Triumphu odepsali zhruba toto: „Jsme rádi, že jste se stal majitelem motocyklu značky Triumph, pouze nám není jasné, proč si kupujete ojetý motocykl, když naše firma má tak širokou nabídku krásných nových strojů za přijatelné ceny,“ a k dopisu místo odpovědi na mé otázky přibalili katalog nových modelů. Dobré zkušenosti jsou kupodivu s firmami italskými. Italové jsou patrioti a moc rádi slyší, že někdo doplnil svoji sbírku o motocykl italské značky a snaží se pomoct. I když jim to někdy trvá hodně dlouho.
Poslední možnost – pověřená zkušebna
Pokud se vám přeci jen nepodaří chybějící údaje jakoukoliv z uvedených cest získat, musíte motocykl odvézt na některou ze dvou zkušeben pověřených Ministerstvem vnitra ČR. Tam po vás při vstupu budou chtít dovozový protokol, český technický průkaz (oboje vám vydá zkušební stanice) a samozřejmě také techničák ze země původu. Následně chybějící údaje naměří přímo na vašem stroji. Výsledky měření jsou v tomto případě posuzovány podle norem, které byly platné v ČR v témže roce, kdy byl měřený motocykl vyroben, respektive schválen a poprvé oficiálně uveden do provozu. Šance, že projdete bez problémů, je tudíž celkem vysoká. No a pokud pak máte doplněny všechny potřebné údaje, můžete směle vyrazit na patřičný úřad zažádat o přihlášení do provozu na českých komunikacích!
Co na to zákon
Pravidla dovozů motorových vozidel ze zahraničí a proces jejich schvalování jasně definuje § 35 zákona 56/2001, Sb. o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Informací tam najdete mraky, ale ještě před tím, než se rozhodnete pro koupi nějakého zajímavého stroje exotické značky, je třeba mít na paměti těchto pár základních požadavků:
1. Pokud žadatel o schválení do provozu jakkoliv prokáže schválení typu ES (pro Evropu) nebo globální homologaci daného motocyklu, není stáří stroje legislativně nijak omezeno.
2. Pokud se zjistí, že motocykl nemá schválení typu ES nebo globální homologaci, nesmí být starší osmi let. Toto se tudíž týká nejen motocyklů z USA (nový Indian, nový Excelsior – Henderson, Big Dog motorcycles...), ale všech motocyklů neevropského provedení. I motocyklů třeba z Dálného východu, kde jsou úplně odlišné požadavky na emise a tamní zkušební stanice používají úplně jiný systém měření emisí či hluku.
3. Motocykl, který chcete zdárně schválit a nakonec přihlásit, musí papírově i fyzicky při kontrole na STK splňovat veškeré normy a limity, které byly u nás platné v tom roce, kdy byl váš stroj poprvé oficiálně schválen do provozu v některé z evropských zemí.
Fotogalerie