Labuť k neutahání


Jeden z nejpraktičtějších skútrů na trhu. Je překvapivě malý až dětský, ale jede stovkou, žere pod tři litry a odveze víc než korejský kombík. Drží, u nás v redakci maká přes osm let! Vím, o čem mluvím...


Labuť k neutahání

Model XC se vyráběl již v osmdesátých letech a od té doby prošel mnoha inovacemi. XC125 se dělal do roku 1994 pod názvem Beluga a designem stále ještě silně připomínal osmdesátá léta – ostré hrany a celkově zastaralý vzhled.
S rokem 1995 dostal skútr nový kabát a také jméno Cygnus neboli labuť, v roce 2000 pak ještě dostal jiné plasty s předním světlem v čumáku kapoty – ale technicky uvnitř zůstal skoro nezměněný, ozkoušený.

Labuť městská
Cygnus je poháněn čtyřdobým, vzduchem (vrtulí) chlazeným jednoválcem o objemu 124 cm3, podávajícím výkon devět koní. V praxi to znamená svižné starty a ucházející maximální rychlost. Na 50-60 km/h vás Cygnus vynese během mrknutí oka a za pár následujících okamžiků se ručička tachometru zastaví těsně před stovkou, a to na malou motorku není zlé.
Optimální cestovní rychlostí je 85 km/h, avšak při takové rychlosti se začne Cygnus trochu vlnit, což je dáno klasickou konstrukcí rámu a použitím malých koleček, jež mají netradiční rozměry – vpředu je na dvanáctipalci stodesítka, vzadu na desítce pouze stovka. Startér je elektrický a nožní, ale praxe ukázala, že díky spolehlivosti „čudlíku“ není nakopávání prakticky potřeba, nehledě na to, že práce s ním je o dost obtížnější. K parkování máte na výběr z hlavního a bočního stojánku.

Malý, ale prostorný
Co mě u XC opravdu překvapilo, je komfort. Velké a pohodlné sedlo není nepříjemné ani při delších cestách, kdy v jednom kuse najedete třeba i přes sto kilometrů, a navíc pod sebou skýtá úložný prostor na integrálku, středně velký nákup nebo celou brašnu se zrcadlovkou a několika skly.
Při delší jízdě nebolí záda, netrpí ani nohy. Spolujezdec má k dispozici sice také velký prostor k sezení, ale výrobce nějak nemyslel na stupačky. Ty jsou jen v podobě prolisu v plastu. Kloužou z nich nohy a spolujezdec je tak chtě nechtě nucen posilovat svoje břišní a tříselné svalstvo.

Nesmrtelný stroj
Vzhledem ke kvalitě zpracování není třeba zvláštní péče. XC bývá používáno jako „okamžité přibližovadlo“. Na studenou motorku se nasedne, nastartuje, nasadí se plný plyn a tradá. Za víc než osm let v redakci najel asi 50 tisíc kilometrů, a během té doby jsme měnili jen řemen variátoru, olej, filtry a kvůli ježdění po Praze často v silně přetíženém stavu (vezli jste někdy stokilového Ondru Hrůzu i s batožinou?) jsme museli udělat ložiska v zadním kole. Jinak je až podivuhodné, kolik zim projezdil sněhem, solí, kolikrát převezl celou posádku metropolí za pracovními výkony...

Společník na doma i na cesty
Cygnus je všestranné vozítko, které vás dopraví do práce, ale také třeba na chalupu. Ve městě je mrštné, má velký rejd a krátký rozvor, vytočíte se opravdu skoro všude. O dlouhý dojezd se postará nádrž o objemu 7,8 litru, která při průměrné spotřebě kolem třech litrů na stovku vydrží opravdu dlouho. Za zmínku určitě stojí i přední úložný prostor pod řídítky, kam se vejdou doklady, nářadí, zámek... Kdo potřebuje velkého malého společníka a nejde mu zase tak moc o vzhled a image, měl by nad Cygnusem vážně uvažovat. 

 

Pohled Technika
Milan Štumpa, vedoucí servisu, Mari Moto
Starý Cygnus je po technické stránce nerozbitná motorka. Motor je ještě vzduchem chlazený náporovou vrtulí, takže při celoročním provozu není potřeba dělat si hlavu s nemrznoucí směsí – sami v redakci víte, kolik zim jste s ním v soli najezdili a co ten váš dříč musel všechno přežít. Olej se mění co 3000?km (není zde olejový filtr) a každých 10 000 se motorka prohlédne a zkontroluje. Stav řemenu, řemenic, rozjezdové spojky, mrkne se na ventily, svíčku atd. Vlivem častého přetěžování dvěma osobami (velké sedlo) skútr stejně jako všechny obdobné stroje trpí na ložiska především v zadním kole.
Je to stará poctivá konstrukce, plasty jsou relativně pružné a odolné, takže i nějaký šťouchanec nekončí střepy. Hodně na tom jezdí messengeři, kteří si právě spolehlivost nemohou vynachválit.



PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.