Radek Navrátil
Text:
Radek Navrátil Fotografie:
PtP

Skanzen, nebo promyšlená strategie?

Jawa


Bývaly časy, kdy národní podnik Jawa chrlil stovky motocyklů denně. Dnes, když byste udělali anketu, řada lidí vám nedokáže odpovědět, jestli Jawa ještě vůbec existuje. A přesto se v Týnci nad Sázavou v jeho místní části Brodce stále motocykly vyrábějí.

Skanzen, nebo promyšlená strategie? Zašlou slávu našeho největšího výrobce motocyklů dnes připomínají už jen dvě ohromné haly s obřím logem firmy na střeše jedné z nich. I když jsou nepřehlédnutelnou dominantou při příjezdu do Týnce, podle slov zástupce ředitele a jednatele společnosti JAWA Moto spol. s r. o., pana Františka Hrušky, najdou se dnes ve městě i lidé, kteří neví, jestli se tam ještě nějaké motocykly vyrábějí. A právě on si vyšetřil čas, aby nám mohl odpovědět na dotazy o minulosti, současnosti a hlavně budoucnosti podniku.
Čím více se blížíme k továrně, tím více se nemůžeme zbavit dojmu, že se zde zastavil čas. Stopadesát zaměstnanců se v ohromném areálu ztratí jako láhev v moři a samotné haly zvenčí vypadají dost nepoužívaně. O tom, že se v Jawě šetří, svědčí nejen telefonní aparát z osmdesátých let u vchodu do administrativní budovy, ze kterého se s ředitelem Hruškou svoláváme, ale i jeho úvodní slova: „U nás se moc neohřejete, šetříme a plyn je drahý.“...


Komentáře k článku
Pavel [ 77.48.172... ] 11. 1. 2009  11:05
Taktéž se řadím do skupiny těch, co Jawě fandí! Rejpalům nas...! Mam doma 250 kejvačku a nikdy jí nedám z ruky, i když časem plánuju něco nahatýho od Suzuki. Jawa mě taky potěšila tou dakarskou 650. Krásnej stroj! Takže ať se vede!!!
bimbo [ 85.71.153... ] 10. 1. 2009  15:40
souhlasím s Penálem,i Já bych se nebránil retru.Taková Jawa 350 SV,nebo 500,to by bylo něco-hned bych se vyprdnul na Japonce.Problém je,ale asi, že by to bylo tak drahý , že by to těžko (z normálních) lidí koupil.
Jenik [ 90.176.200... ] 5. 1. 2009  7:50
zdravím,je dobré že ještě nebyly zrušeny ty haly,ale je škoda že Jawa už nevyrábí ty klasické Jawky do kterých se nemontovalo nic ze zahraničí a byly to typické české stroje.
Milan [ 88.101.239... ] 2. 1. 2009  17:51
Patrně nejde o promyšlený tah managementu,ale zřejmě o uplnou slepotu a totální selhání vedení Jawy.Nic proti nikomu a ničemu,ale,svět je už dávno někde jinde!!! M.K.94
PedroXTZ [ 85.70.129... ] 30. 12. 2008  11:46
Držím Jawě palce, ať přežije! Vyrostl jsem na ní a doteď mám svou první jawu350 v garáži, pravda už na ni tak často nejezdím a když to porovnám se svou japonskou motorkou tak si říkám "Jak jsem na tom mohl tolik let jezdit?" Ale je to srdeční záležitost,
Petr [ 62.209.237... ] 28. 12. 2008  20:29
Měl jsem všechny,od fichtla po pětikilo.Ted mám japonce,protože Jawka už dávno nestačí.Ale upřímně přeji at jede co nejdál, nejen k Fidelovi
Barny [ 78.136.173... ] 27. 12. 2008  19:39
V Jawě jsem byl na exkursi při soutěži Motoráje o nej.přestavbu Jawy.Jako fandovi mi bylo tedy hodně smutno.Hlavně se nevzdávat.Držíme palce i se synem,oba Jawisti.Barny
penál [ 93.91.144... ] 26. 12. 2008  13:42
já bych se nebránil nějakýmu retru...myslím že kdyby udělaly malou serii kejvaček tak by se po ní zaprášilo...o péráku nemluvě....dyt se podívejte na ruskej ural...ty dělaj stejnou motorku už od války a furt maj zákazníky...
Libor [ 212.24.154... ] 24. 12. 2008  14:17
Za to co udelali komunisti s JAWOU by je patrilo nakopat do ......Jawe drzim palce a doufam,ze se v budoucnu vrati tam kde pred mnoha lety byla.
pajapaja [ 213.192.8... ] 19. 12. 2008  21:08
držím jawě palce.spousta rejpalů je odsuzuje a vysmívá,a sami by to dávno vzdali,protože není snadné jednoduchý udržet takovej moloch v chodu.jen by mohli zlepšit aspoň trochu kvalitu,a dát delší záruku na motor,pokud mu věří.jinak za ty prachy...
K!k! [ 62.240.178... ] 19. 12. 2008  14:06
Byl bych rad kdyby se objevilo víc reportáží na téma Jawa...jinak muj názor je totožný s Panem Hrůzou....zavřít udělat skanzen nedělat ostudu čr a vzpomínat na staré dobré časy...váš věrný čtenář
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.