Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »

Superbike v minisukni


Tuono je jedna z nejemotivnějších motorek, co se dá vůbec koupit. Brutální vzhled, motor z RSV 1000 bez snížení výkonu, neskutečný zvuk, respekt...


Superbike v minisukni

Tuono je ve své podstatě naháč, který se vrací v moderním pojetí ke kořenům streetfighterů. Je to velká, dlouhá, robustní a poměrně těžká mašina. Rám je široký, mohutný, stejně tak asymetrická kývačka, k nádrži „krev a mlíko“ se dá přitulit, je ji za co chytit. Mezi dnešními přehublými litry, neřkuli šestkami, vypadá jako kapr mezi šproty.
První verze
Vyrábět se začalo v roce 2003 a tato první verze se dělala do roku 2005. Typické bylo přední trojsvětlo za velkým sklem a velký výfuk typu bojler na pravé straně, motor měl 116 koní. Modernizované Tuono 1000 R mělo koní již 130, už jen jednu svíčku na válec, ale zato dvě výfukové koncovky, dost zbrutálněl design, předek dostal masařčí dvousvětlo a do vzduchu kousající náfuk pod ním. Zajímavostí je, že i když Tuono 1000 R vychází z tehdy nové RSV, bylo představeno o dva měsíce dřív než právě RSV.

Tuono 1000 R
Motor s válci do 60° je vyroben ze slitiny magnézia, má suchou skříň, dvojité olejové čerpadlo a dvojici vyvažovacích hřídelí. Vstřikování je samozřejmostí, škrticí klapky mají průměr 57?mm, emise se vejdou do normy Euro 3.
Antihoppingová spojka využívá hydraulický posilovač PPC. Rám je dvojitý páteřový z hliníkové slitiny, přední kolo vede plně nastavitelná USD Showa 43?mm, banánovou kyvku pruží jednotka Sachs. Všechny hydraulické hadice na motorce jsou oplétané. Přední 320mm kotouče brzdí radiální čtyřpístková Bremba, kola pochází z RSV.
Motor se chová jako traktor. Je to takový zemitý chrochtající a burácející tahoun. Od čtyř tisíc do omezovače zatahuje bez nějakých enormních výkyvů skoro stejně, pravda, kolem sedmi tisíc tah ještě trošku zesílí. Na 9500 na vás začne blikat červená kontrolka signalizující potřebu přeřazení. Síla motoru je impozantní. Motor má nad sedmi tisíci sílu zvedat přední kolo i na dvojku a lehká řídítka cítíte i na plnou trojku. Náladu vám bude kazit spotřeba pohybující se plus mínus kolem deseti litrů.

Převodovka ne, podvozek jo
Když pominu neschopnost převodovky nechat vás na místě zařadit neutrál, potřebuje zvyk i tvrdé a nekonkrétní řazení. Spojková páčka jde hodně těžko, za dva dny užívání si s touhle Italkou mi na bříškách ukazováčku a prostředníčku levé ruky dokonce vyrostly úchvatné mozoly.
Podvozek je hodně stabilní, příjemně ovladatelný, hravý, ale při vyšší rychlosti vyžaduje od jezdce sílu v rukou. Změna směru vyžaduje velmi přesnou a hodně silovou korekci řídítky. Rám a nádherná banánová kývačka jsou opravdu hodně tuhé. Mašina při rychlé jízdě působí mnohem těžším dojmem, než ve skutečnosti je, je sice ovladatelná, ale sklápí se ladně, vláčně a pozvolně. K naštvání všech slouží malý rejd.

gal_1_205.jpg

Extrémní brzdy
Přední radiálně uchycená Bremba brzdí extrémně dobře. Mají výkon a nechají si hodně líbit. Akorát zadní brzda, ta nefunguje. Brzdový válec je totiž přišroubovaný na motoru a ten se, jak známo, ohřívá. Bohužel se ohřívá natolik, že prohřeje i brzdovou kapalinu, a ta se i při jemném brždění spaří, zavzdušní a zadek máte rázem hluchý. Odvzdušnění pomůže tak na dvě hodiny – kdo chce brzdu mít funkční, musí koupit racingové stupačky a brzdový válec přemístit.
Palubka je krásná, v noci červeně podsvícená a radovat se budete z vynikajících světel. Škoda jen, že se k tlumeným (ty nahoře) dálková nepřidávají, světla by bylo ještě mnohem víc, takhle si občas musíte třeba v zatáčce, kdy se mění úhel a dosvit, k úplné viditelnosti dopomoci světelnou houkačkou.

Ano, či ne?
U Tuona máte na výběr. Pokud nebudete nároční, můžete pořídit obyčejné starší Tuono, které vám víkendové projížděčky rozhodně pěkně vybarví. Pokud se se základem nespokojíte, budete muset zapátrat víc a pořídit Racing nebo Factory verzi, která je o dost dražší a většinou pěkně šlechtěná a udržovaná. Určitě bych ale obecně dal bacha na opotřebení stroje, nejeden majitel měl stroj přímo pro okruhové ježdění.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.