Boudička pro miláčka

aneb stavba/rekonstrukce garáže


Luxus, čistota a technické zázemí, to je to, oč tu běží. A pokud vyznáváte kromě silničních motorek i bahnitou stopu, je výzva položit si na podlahu garáže koberec dvojnásobná!


Boudička pro miláčka

 Motorky jsou záležitostí srdeční, a tak není divu, že své jednostopé přítelkyni chceme dopřát jen to nej. Po vlastnictví silniční motorky a neustálé potřebě něco montovat v podmínkách dvora jsem se rozhodl, že vystěhuju zachovalého favorita z garáže o rozměru 3 x 4 metry (vešel se jen tak tak i s kusem odsekané stěny) a udělám si garáž pro motorku přesně dle svých představ. V tu dobu jsem brigádně účinkoval v servisu Kawasaki u Jana Halbicha. A právě tam, kde se motorky montují v čistotě a na kobercích, jsem se naučil troše té preciznosti a radosti z montování.

Idea je začátek
Nebojte se malých ani velkých projektů. Při původním stavu garáže mi taky nikdo nevěřil, že s ní provedu to, co jsem měl v plánu. Při projektování si především uvědomte, co v garáži chcete dělat. Zda se vám vyplatí mít speciální sud na vyjeté chemikálie, zda jste dualsportaři a potřebujete mít kam odkládat druhá kola, či budete především obrábět a potřebujete tak mít dostatek místa na frézky, brusky apod. Moje cíle byly stanoveny. Maximálně středně náročné mechanické práce, jako demontáž motorky, motoru, výměny ložisek nebo přezouvání pneu a standardní servis.

gal_1_215.jpg

Zednické práce
Fáze, které jsem se nejvíc bál, byla fáze stavební. O omítkách, betonu či opravě zdí jsem nevěděl vůbec nic. Každopádně jsem, aspoň si to myslím, začal správně s kompletním vyklizením garáže. Železo přišlo do sběru, což přineslo pár korun do rozpočtu (před dvěma lety to bylo 4 Kč/kg) a co se týče olejů a chemikálií, těch jsem se zbavil při hromadném svozu nebezpečného odpadu ve vesnici. Zkrátka, všechno z původní garáže šlo nemilosrdně pryč. Když zbyly jen holé stěny, přišla na řadu palice a hledání kazů ve zdech. Omítka byla na mnoha místech odfouklá, a tak jsem omlátil půlku garáže. Snažil jsem se vždy dostat až na cihly, ale ne vždy se to povedlo. Díry jsem pak opravil maltou.
Tahle fáze byla ideálním časem na ujasnění si rozvržení elektrických obvodů po garáži. Centrální rozvaděč je většinou daný, takže zde moc nevymyslíte, pokud nechcete rozbořit půlku baráku. Zbylé zásuvky, ať už na elektriku, audio, či rozvody vzduchu a vody je ale dobré pečlivě rozvrhnout a promyslet. Někomu se třeba může hodit zásuvka na stropě kvůli navijáku nebo naopak v podlaze pro lepší manipulaci s nářadím. Za sebe doporučuji vše rozvádět po povrchu zdí či stropu, protože pak dle potřeb můžete jednoduše všechny tyto rozvody pozměnit bez tvrdších stavebních zásahů.
V mém případě je garáž podsklepená a v zimě v ní teplo opravdu nebývá, vše ale zatím drží, neopadává a nevlhne. Včetně štuku, kterým jsem celou garáž nově potáhl, a to bez podkladové síťky, pouze na penetraci. Všichni mě strašili, že jednou přijdu a garáž bude opadaná, ale i po dvou letech vše drží a já jsem naprosto spokojen.

Volba padla na koberec
Když máte hotovy hrubé práce na zdech, je třeba vrhnout se také na podlahu. To je kapitola sama pro sebe. Vzhledem k tomu, že celý barák stojí již mnoho let, opravu podlahy a její následnou nivelaci jsem zavrhl. Rozmíchal jsem proto suchý „zalívací“ řídký beton a praskliny zalil do roviny. Myslím, že každý, kdo trochu rozumí betonům, by mi dal za uši, ale bylo to to nejjednodušší řešení. Jak se po dvou letech ukázalo, naprosto účinné. Horší už to bylo s výběrem finálního povrchu podlahy. Tápal jsem mezi linem a dlaždičkami nebo jejich kombinací a nakonec po zkušenostech ze servisu pana Halbicha jsem se rozhodl pro zátěžový koberec. Na pokrytí celé garáže mi stačilo 750?Kč. Samozřejmě si hodně lidí teď bude ťukat na hlavu, ale já si tam nedal jen koberec, nýbrž i gauč. Pro mě je zkrátka garáž místem odpočinku a radosti. Proto se v ní snažím udržovat maximální čistotu a i z tohoto důvodu mám pod ponkem vysavač. A pokud se ptáte na vyteklý olej… Samozřejmě si člověk musí dávat bacha a když už se zadaří, jsou tu čistidla jako technický benzín apod.

gal_2_215.jpg

Trošku toho světla prosím
Při výběru osvětlení berte v potaz, v jakých místech budete motorku pravidelně montovat, z jakých úhlů k ní budete přistupovat a kde se budete především pohybovat, abyste si neustále nestínili. Vzhledem k tomu, že moje garáž nemá ani jedno okno, zvolil jsem dlouhou zářivku 58W nad ponkem a následně čtveřici stropních svítidel 2x18W obkličující rohy prostoru stání motocyklu. Tak zněl plán. Provizorně jsem umístil doprostřed garáže zářivkový set 4x36W do doby, než koupím ona svítidla. Dodnes jsem se k jejich koupi neuchýlil. Z toho plyne ponaučení: „Co můžeš udělat hned, také hned udělej, jinak se k tomu už nejspíš nedostaneš.“

gal_3_215.jpg

Dílenský stůl
Další nedílnou součástí garáže je ponk. Ten můj měl být původně přes celou délku garáže, nakonec jsme ovšem zvolil variantu kratší, aby se vedle ponku vešel ještě regál. Celý ponk jsme po zjištění cen raději svařili s kamarádem sami. Několik metrů vodovodních trubek, pár jeklů ze stodoly a pár hodin řezání, sváření a obrábění po sobě zanechalo bytelný šestinohý ponk, který jsme nakonec nabarvili na modro a pevně ukotvili do podlahy. Jako pracovní desku jsem zvolil klasickou kuchyňskou dřevěnou desku. Pod ponkem mám umístěný kompresor s navíjecí hadicí pro úsporu místa, wapku, náhradní kola na motarda a již zmíněný vysavač. Abych nemusel mít golu v regálu, připravuji do ponku pojízdné patro na kolejničkách, kam bych ji rád umístil.

Bez nářadí to nejde
A konečně nejdůležitější část, ve které lze utopit nejvíce peněz – nářadí. Na tom se rozhodně nevyplatí šetřit a když si nakoupíte, co budete potřebovat, vyvstává otázka, kam s ním. Nemám rád věci poschovávané v šuplíkách, kde se drží špína a snižuje se přehlednost. Z tohoto důvodu u mě žádný šuplík nenajdete. Vše se snažím mít na očích, nejlépe na deskách na stěně. Tyhle desky můžete zakoupit za tučnou částku i s držáky hotové, ale pravděpodobně vám nebudou vyhovovat rozměry. Já zvolil jiné řešení. Zajel jsem do Ferony, nakoupil děrované plechové desky a nechal je naohýbat. Vše jsem nalakoval a pak už je jen přikotvil na zeď s odsazením. S cenou jsem se tak ve výsledku dostal na cca 700?Kč za desku 1200 x 800?mm. A celé to má tu výhodu, že si na ně mohu zavěsit nejen nářadí, ale např. i demontované plasty z motorky. Navíc jsem efektivně využil jinak prázdnotou zející stěny. Na šroubováky jsem si pak pořídil speciální nástěnné držáky, což už není taková darda, a je to velice praktické.

Nechte se inspirovat
Nebojte se vychytávek a nechte pracovat svoji fantazii. Ze zrealizovaných nápadů budete mít radost vždy, když je v praxi v garáži využijete, no a za to to přeci stojí. A na závěr mám ještě jednu radu, pokud vám chybí inspirace, stačí se podívat ke kamarádům anebo proběhnout specializované obchody, jako Obi, Hornbach či Bauhaus, a něco vás už určitě napadne!


Fotogalerie
Komentáře k článku
I van Čermák [ 89.233.156... ] 29. 3. 2017  22:31
Pardon předem, ale nabídnu inspiraci. Garagepro.cz. Umí.
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.