Taktizátor

TGB Hawk 50


Malý dvoudobý přemisťovač za rozumné peníze pro patnáctileté. Padík překvapí živostí a kultivovaností, podvozek zase brzdami.


Taktizátor

Tchajwanské TGB už pár let patří ke slušně zpracovaným strojům, navíc se mi líbí, že v naší republice mají opravdu velkou servisní a dealerskou síť. To samotné by mě při koupi stroje s jiným názvem než Honda, Yamaha, Suzuki, Piaggio atd. dost ovlivňovalo. Přece jen na servis se myslet musí. Pro hovoří i fakt, že Hawk má maximální konstrukční rychlost do 45 km/h, takže ho mohou řídit legálně patnáctiletí. Náš exemplář byl naštěstí této legalizační odpornosti zbaven, takže se pražským provozem dokázal pohybovat docela ladně.

Nebrní, jen lechtá
Elektrický startér nahazuje dvoutaktík celkem bez potíží, zvuk při startování spíš připomíná pouštění autíček po autodráze. Okamžitě však překvapí takové muší vibrace. Jelikož je zadní kolo společně s motorem uložené klasicky po skútrovsku hodně „gumově“, vibrace se do řídítek ani zbytku stroje nepřenáší skoro žádné. Jenom takové sotva patrné lechtání.
Sedlo je na padesátku poměrně velké, což je rozhodně přínosem i pro jízdu ve dvou. Tehdy se hodí i seriózní vyklápěcí boční stupačky, ovšem prvanda za vámi musí počítat s tím, že jí od zatočené koncovky výfuku určitě načuchne ponožka i střevíc.

gal_1_237.jpg

Jemně a svižně
Projev motoru, rozjezdové spojky a variátoru je krásně jemný. Skoro ani nevíte, kdy spojka začne unášet a kdy ji po rozjetí nahradí variátor. Zátah necítíte žádný, třeba oproti Simsonu S51, který „zatahuje“, tohle prostě nejede. Ale! To je jen pocit, protože jakmile se podíváte na ručičku krásného tachometru vedle stejně krásného budíku s kontrolkami a palivem, zjistíte, jak rychle rychlost narůstá. Skútřík letí bezmála 70 tachometrových a prímově brzdí.
Taktizujte
Řídítka jsou dostatečně vysoko, takže při otáčení ani větším osobám nedloubají protivně do kolen. Vedení „hawkačky“ je poměrně přesné a stabilní, kdyby byla rychlejší, bavilo by mě brzdit natvrdo do zatáček. Ale jelikož je po brždění opětovné uvedení do pohybu časově náročné, začnete se chtě-nechtě uchylovat k taktizování. Vejdu se tam ještě, nebo ne? Vydrží ta oranžová na semtamfóru? Držíte zkrátka pořád plný plyn a provozem jen tak zlehka proplouváte a prokličkováváte. Hlavně nebrzdit. Pakliže stroj nemá výkon, který by vás zaplavoval emocemi, musíte si radost udělat jinak.

Rozumná cena
Stupák pod nohama je z tenkého hliníkového plechu s krátery proti skluzu. Problém je, že jakmile budete mít jednou boty od bláta, už to z těch děr nikdy nevydloubete. Leda sundat plech a vyčistit. Určitě potěší centrální stojan, takže můžete v klidu dávat věci pod sedlo nebo třeba jen se skútrem v garáži přes jeho hrany manipulovat.
Celkově vzato by mi tento padík radost dělal. Cena je srovnatelná s tchajwanskou konkurencí a logicky výrazně nižší, než za kolik své povozy nabízejí renomované japonské a evropské značky.

Skútr do testu zapůjčila firma ASP Group.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.