Taktizátor
TGB Hawk 50
Malý dvoudobý přemisťovač za rozumné peníze pro patnáctileté. Padík překvapí živostí a kultivovaností, podvozek zase brzdami.
Tchajwanské TGB už pár let patří ke slušně zpracovaným strojům, navíc se mi líbí, že v naší republice mají opravdu velkou servisní a dealerskou síť. To samotné by mě při koupi stroje s jiným názvem než Honda, Yamaha, Suzuki, Piaggio atd. dost ovlivňovalo. Přece jen na servis se myslet musí. Pro hovoří i fakt, že Hawk má maximální konstrukční rychlost do 45 km/h, takže ho mohou řídit legálně patnáctiletí. Náš exemplář byl naštěstí této legalizační odpornosti zbaven, takže se pražským provozem dokázal pohybovat docela ladně.
Nebrní, jen lechtá
Elektrický startér nahazuje dvoutaktík celkem bez potíží, zvuk při startování spíš připomíná pouštění autíček po autodráze. Okamžitě však překvapí takové muší vibrace. Jelikož je zadní kolo společně s motorem uložené klasicky po skútrovsku hodně „gumově“, vibrace se do řídítek ani zbytku stroje nepřenáší skoro žádné. Jenom takové sotva patrné lechtání.
Sedlo je na padesátku poměrně velké, což je rozhodně přínosem i pro jízdu ve dvou. Tehdy se hodí i seriózní vyklápěcí boční stupačky, ovšem prvanda za vámi musí počítat s tím, že jí od zatočené koncovky výfuku určitě načuchne ponožka i střevíc.
Jemně a svižně
Projev motoru, rozjezdové spojky a variátoru je krásně jemný. Skoro ani nevíte, kdy spojka začne unášet a kdy ji po rozjetí nahradí variátor. Zátah necítíte žádný, třeba oproti Simsonu S51, který „zatahuje“, tohle prostě nejede. Ale! To je jen pocit, protože jakmile se podíváte na ručičku krásného tachometru vedle stejně krásného budíku s kontrolkami a palivem, zjistíte, jak rychle rychlost narůstá. Skútřík letí bezmála 70 tachometrových a prímově brzdí.
Taktizujte
Řídítka jsou dostatečně vysoko, takže při otáčení ani větším osobám nedloubají protivně do kolen. Vedení „hawkačky“ je poměrně přesné a stabilní, kdyby byla rychlejší, bavilo by mě brzdit natvrdo do zatáček. Ale jelikož je po brždění opětovné uvedení do pohybu časově náročné, začnete se chtě-nechtě uchylovat k taktizování. Vejdu se tam ještě, nebo ne? Vydrží ta oranžová na semtamfóru? Držíte zkrátka pořád plný plyn a provozem jen tak zlehka proplouváte a prokličkováváte. Hlavně nebrzdit. Pakliže stroj nemá výkon, který by vás zaplavoval emocemi, musíte si radost udělat jinak.
Rozumná cena
Stupák pod nohama je z tenkého hliníkového plechu s krátery proti skluzu. Problém je, že jakmile budete mít jednou boty od bláta, už to z těch děr nikdy nevydloubete. Leda sundat plech a vyčistit. Určitě potěší centrální stojan, takže můžete v klidu dávat věci pod sedlo nebo třeba jen se skútrem v garáži přes jeho hrany manipulovat.
Celkově vzato by mi tento padík radost dělal. Cena je srovnatelná s tchajwanskou konkurencí a logicky výrazně nižší, než za kolik své povozy nabízejí renomované japonské a evropské značky.
Skútr do testu zapůjčila firma ASP Group.
Fotogalerie