Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »
Jan Rameš
Text:
Jan Rameš Fotografie:
Suzuki

Kila dolů!


V roce 1985 se začala psát historie novodobých superbiků. Tehdy přišla Suzuki s modelem GSX-R750, který měl revoluční poměr vysokého výkonu a nízké hmotnosti. Nová generace je v tomto ohledu naprosto bezkonkurenční, za což může hlavně brutální dieta…


Kila dolů!

Přitom tahle motorka tady už taky dávno nemusela být. Čtyřválcové sedmsetpadesátky totiž prakticky vymřely ještě předtím, než se změnila superbiková pravidla a povolený objem se zvedl ze 750 na
1000 cm3. Jejich výhody byly skutečnými výhodami v době, kdy šestky byly slabé a litry těžké, ovšem postupem času téhle „mezitřídě“ vlastně zmizel životní prostor.
Akorát Suzuki ji drží zuby nehty a my jí za to nepřestáváme děkovat, protože kdo se jednou svezl, ten nepochopí, proč jsou mnohem prodávanější šestistovky, když tohle je úplně to samé, ale s výkonem o pětinu větším. Ona na to totiž Suzuki jde chytře – zatímco ostatní své třičtvrtělitry vyvíjeli odděleně od ostatních modelů, u modrobílých to už dávno jde ruku v ruce se šestistovkou. Vlastně až na ten motor jsou oba motocykly identické.
Ale možná se zase dočkáme renesance sedmsetpadesátek. Jak se říká, historie se opakuje a podívejte se teď na naháče – ještě před rokem byla Kawa se svou Z750 jediná, kdo rušil hegemonii šestistovek, a teď tam zbyl osamocený Hornet a ostatní jdou do onoho zdánlivě už mrtvého objemu. Až se objeví CBR750RR, YZF-R7 či ZX-7R, budou to mít setsakramentsky těžké. Protože Sůza za celých 26 let neuhnula z cesty a její sedmpade, teď už model K11, je vychytaná do mrtě.

O osm kilo méně
Nová GSX-R750 má 150 koní. Fajn, to mívaly ještě nedávno litry. Ale tenhle výkon měla i předchozí verze, takže kde je pokrok? Nová GSX-R750 má o 8?kg méně. No tak to už je ale jiná zpráva! I s plnou bandaskou váží ká-jedenáctka rovných 190 kilo, což je hodnota, o které se původnímu géesixeru se vzduchem a olejem chlazeným motorem mohlo jen zdát a toho valibucha z roku 1992 by z téhle informace rovnou odvezli koronárkou. A nová GSX-R600 (protože tenhle článek je i o ní coby o jednovaječné sestře sedmsetpadesátky) váží dokonce ještě o tři kila méně, 187, a přestože disponuje výkonem spíše průměrným, má z konkurence nejlepší poměr výkonu a hmotnosti. A taky největší krouťák. To zní lákavě, rozhodně ještě lákavěji než zmínka o tom, že oba motory nyní žerou o 10?% méně než dřív. I když v dnešní době ani to není od věci.

gal_1_247.jpg

Vyladěno
Ačkoli to vypadá, že se s motory moc nedělo, opak je pravdou. Akorát že neproběhla žádná dramatická výkonová kúra, nýbrž jen takové lehké doladění, které v mnoha případech motoru pomůže víc než právě pár koní získaných ve špičce.
Jsou tu nové titanové ventily, jiné výfukové potrubí (které ušetřilo více než kilo a tlumič už má trochu přijatelnější tvar než loni, byť kráse K6 se neblíží ani zdaleka), jiné vačky s agresivnějším časováním, u šestky ještě nové lehčí písty a převodovka s delší jedničkou (a kratší 2, 3, 4 a 6), jinak postavené vstřikovače v sacím potrubí atd., prostě ve finále jsou z toho motory s lepší odezvou na plyn, plnějším středním pásmem a nižšími emisemi škodlivých čmoudíků.

Agilita i brutalita
Ta hlavní změna u ká-jedenáctek ale nespočívá v motoru, nýbrž v již zmíněné hmotnosti, a zapomenout nesmíme ani na podvozek, protože ten s tou úsporou kil hodně souvisí. Na dietě byl rám (1350 g), kyvka (900 g), skoro půl kila ušetřil zadní tlumič, o více než kilo lehčí jsou nové přední vidle (Showy BPF, ty s tím jedním velkým pístkem místo kartridží), ve stovkách gramů se počítají „ztráty“ na kolech a brzdách… Ono to skáče a když si to tak člověk spočítá, už ví, kde se těch 8, resp. u šestikila 9?kg ztratilo. Důležité je, že hodně toho zmizelo z neodpružených a rotujících hmot, kde to poznáte víc, než kdyby vám to někdo odřezal zpod nádrže.
Kromě nižší hmotnosti je agilita podpořena ještě změnami v geometrii. Motor je v rámu pootočen mírně dozadu, což umožnilo zkrátit rozvor o 15?mm a zmenšila se i vzdálenost mezi sedlem a jinak postavenými řídítky, což přivítáte jak na okruhu (snazší přenášení váhy), tak při delších cestách po silnici.
Nová géesixera také vejdou do dějin tím, že se zde poprvé objevují brzdové třmeny Brembo. Ne že by předchozí Tokica brzdila špatně, ale Brembo je Brembo a monobloky k tomu. Sice nemají průměr pístků 34?mm, jako ty u Ducati, ale „jen“ 32, nicméně tohle brzdit špatně nebude, tomu věřte.

gal_2_247.jpg

Lepší časy?
Nová géesixera jsou lehčí, menší a podvozkově kvalitnější než jejich předchůdci. A to jsme ještě nemluvili o lepší aerodynamice díky novým, jednodušším kapotám, které mimochodem ušetřily dalších neuvěřitelných 3400 gramů. Teď už je jen na pilotovi, jak se dokáže na motorku zabalit (stupačky si může nastavit do tří poloh) a jestli zvolí ostřejší motorovou mapu A či kontrolovatelnější béčko (třístupňové nastavení je pryč, u motorů 600/750 beztak nemělo moc smysl), a jak s tím dokáže naložit. Tyhle motorky mají velký potenciál, abyste si na okruhu zase trochu zlepšili osobáček. Změřit si to můžete sami, stopky najdete na přístrojovce…
 


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.