Polská krev
Motocykly, které jsou předurčeny být šampiony soutěží customů, poznáte na první pohled. Stroj Bit of Freedom jsem viděl poprvé den před začátkem Custom Festivalu v Katowicích. Ještě jsem netušil, s čím přijedou ostatní, ale už jsem věděl, že tenhle kříženec lokomotivy a Nautilu rozhodně bez poháru neodjede.
Polsko je země, kde se třeba oproti nám stavby motocyklových customů teprve rozjíždí. Je to velice zvláštní, neboť co se týče motocyklů Harley-Davidson a jiných véčkových „big twinů“, byli na tom Poláci vždycky lépe než my. Mají moře, takže v devadesátých letech dovoz motocyklů ze zámoří jenom vzkvétal, a podle těch, co znám už řadu let, byli polští motorkáři vždycky víc na choppery, cruisery a klasiku než na kapotované superbiky. Jezdili, opravovali, upravovali, ale většina z nich se zřejmě radikálnějších zásahů obávala.
Levnější a pořád dobré
Vše se změnilo tak před třemi, čtyřmi roky, kdy se i v Polsku našli jedinci, kteří se chtěli lišit. A se zájmem zákazníků vznikly i první úpravářské firmy. Přesně takhle to vypadalo i se zrozením dílny BT Choppers – Polish Chopper Factory. Patří velmi sympatickému a skromnému muži tisíce řemesel, Marku Mickiewiczovi. „Domnívám se, že vznik naší firmičky byl hodně podobný tomu, jak vznikaly stavitelské dílny i u vás. Nejdřív jsme rozběhli fungující servis, ve kterém jsme občas dělali i nějakou tu nestandardní úpravu. Od výroby opěrek, přepákování a extravagantních řídítek po nás zákazníci chtěli čím dál složitější úpravy třeba celé zadní partie nebo kompletní snížení motocyklu, a tak došlo na přestavby a nakonec i první stavby,“ vzpomíná na své začátky Marek, jehož firma sídlí v malé vesničce Poreba Spytkowska cca 60?km od Krakowa.
„Dnes už je situace jiná. Máme hodně práce, protože si i v jiných státech všimli, že nám to celkem jde a že jsme pro ně levnější. Mí dobří zákazníci ze Švédska a Finska dokonce tvrdí, že je motocykl postavený v Polsku vyjde na méně než polovinu sumy, kterou by museli platit na severu. Proto je práce a zůstávají i peníze na realizaci mých vlastních projektů, se kterými potom zkouším štěstí na výstavách. Absolutní vítězství a titul národního šampiona, kterého se mi dostalo loni v Polsku, mě nakopl k tomu, abych zkusil rea-
lizovat projekt, který jsem už dlouhá léta nosil v hlavě. Podařilo se, a pokud mám mluvit za sebe, tak jsem spokojený. Myslím, že se to opravdu povedlo,“ dodal Mickiewicz.
Superpéro
Když bych měl hodnotit pouze prvním pohledem a dojmem, napadne mě pouze jediná věta – tohle jsem už někde viděl! Ano, s něčím takovým přeci získal Maďar Sapka Muvek
5. místo na mistrovství světa ve Sturgisu v roce 2007! Ale nejen Sapka bodoval s předpotopním strojem tohoto stylu. Byl první, ovšem od něj se nechaly inspirovat desítky dalších. Proto mě výtvor „prošepana“ Marka nijak nešokoval... tedy až do chvíle, než jsem si všiml, jak to vlastně celé funguje a proč jsou vpředu na rámu ty obrovské mosazné spony. Tak tohle jsem opravdu nikdy neviděl a pokládám to za hodně revoluční řešení, které ale může fungovat.
Základem a hlavní devizou motocyklu Bit of Freedom je rám, který ale nemá kyvku vzadu (zadní kolo je uloženo natvrdo v duchu „zašlých tradic“), nýbrž vlastně vpředu! Na přední rámovou část je přes pohyblivé spony namontován ještě jeden rám s krkem, ve kterém je pevně usazena jednoduchá přední vidlice bez jakéhokoliv odpružení. Ano! Pružení celého stroje totiž zajišťuje sada poctivých listových per nad horní rámovou trubkou, díky níž proti sobě pruží obě části motocyklu. Na konci listových per je pak ještě pružně uloženo sedlo jezdce, což je úplná paráda.
Všechno jinak!
Přesně tak. Dnes je prostě taková doba, že pokud chcete se svým výtvorem uspět na poli mezinárodních soutěží, pak by měl připomínat všechno možné, ale hlavně ne obyčejnou motorku, jak ji všichni známe. Když uděláte všechno jinak, šance na úspěch se výrazně zvyšují. Proto má Bit of Free-
dom benzínovou nádrž pod sedlem, olejovku v „ledvince“ napravo vedle zadního kola, přední světlo šejdrem a hlavně celou brzdu zadního kola namontovanou už u otevřené spojky. Tenhle výrazný konstrukční prvek není nový, ale u stavitelů neustále oblíbený.
Pokud nejste úplně kovaní v technice H-D, pak vězte, že tento stroj pohání originální motor Shovelhead o objemu 1340 cm3 (jeden z posledních vyrobených) upravený na zapalování magnetem zn. Morris. Díky magnetu se celá elektroinstalace na motocyklu omezila jen na pár drátků ke světlům.
Vychytávek je tam tolik, že by člověk na jejich popis potřeboval minimálně dvoustranu. Jenže tu nemám, takže nechám raději prostor fotkám. Až na ně budete zírat, nezapomeňte se kouknout na detail lakování zadního kola. Lakýrník v něm totiž zaarchivoval skici a nákresy, kterých prý Marek nadělal při stavbě snad stovky.
Fotogalerie