A přece se točí

Tuhle frázi zná každý. Údajně ji vyřkl Galileo Galilei během inkvizičního soudu. Ve skutečnosti ...

Celý článek »
Fóry na fórech

Je to občas smutné, občas legrace, sledovat tahleta internetová diskuzní fóra. Nevím, jestli to ...

Celý článek »

Oldtimer z novovýroby

Kawasaki BJ250 Estrella

Martin DeCarli

Chcete veterána, ale nechcete domů každou chvíli tlačit? Chcete veterána, ale nechcete utírat loužičky od oleje a benzínu? Chcete klasika, na kterém budete jen jezdit? Pro vás je tu „novodobý Pérák“ BJ250 Estrella!


Oldtimer z novovýroby

Kawasaki uvedla na trh Estrellu v roce 1992 a popravdě, když jsem tehdy viděl první zveřejněné fotografie, myslel jsem si, že se Japonci zbláznili a že to zkrátka nikdo nekoupí. Jak jsem se mýlil, výroba stále běží! Tento motocykl de facto odstartoval vlnu retro strojů, která se ale vlastně pořádně rozjela až v posledních letech.

Charakterní, charismatická
Továrna na obrovské lodě a transportní letadla se zkusila odklonit od hlavního proudu, nezvyšovat výkon, nepoužívat top technologie, ale vsadit na totální retro design. Nejlépe asi přiblížili Estrellu v německém Motorradu, kde ji srovnávali s NSU Max z roku 1953. Protože jsem docela těžký patriot, pro mne je to takový čtyřdobý japonský Pérák.
Objem 250 cm3, čtyřtakt dvouventil a ještě ke všemu OHV se sedmnácti koňmi při docela nízkých otáčkách dává záruku nezničitelnosti a děsně pohodové jízdy. Agregát je usazen do klasického kolébkového rámu, tak jednoduchého, jak je jednoduchý celý stroj. Zadek jako kdyby byl převzat z naší „kejvačky“. Pak už jen kapkovitá čtrnáctilitrová nádrž, řídítka, dva oblé kastlíky na „cajk“ a… a jedno sedlo jako z roku 1936! Pneumatiky úzké, skoro galusky, a pět kvaltů, aby převodovka pokryla malý výkon. Nu a co chcete, aby se vám tady po…o?
Rozdíl oproti Péráku a jeho souputníkům je snad jen ve spolehlivějším zapalování, v účinných brzdách a elektrickém startéru. Tak s takovouto kůží se Kawa vydala na trh. V Japonsku šla a jde na dračku – Evropa naopak těžce zklamala. Asi ještě nebyla psychicky připravena na „krok zpět“.

gal_1_253.jpg

Modernizovat? Jste se zbláznili?
Přeci nebudete modernizovat něco, co chcete, aby vypadalo staře. Anebo považujete za modernizaci rok 1996, kdy kotoučové brzdy nahradily bubny? Slyšíte dobře. Estrella se zhruba po dvou letech měnila, ale to byly změny pouze lehkého ražení: jednou se jednosic vyměnil za dvousedlo, pak se to vrátilo zase zpět, jednou se dalo chromu tam, kde byla prve barva. Prostě asi takové změny, jako na motorkách v 50. letech.
Japonský trh si vyžádal výkon o čtyři koně vyšší a pro vyznavače offroadů se zrodila nádherná verze TR. Endurko jako by vyjelo z filmového plátna, z komedie s Pierrem Richardem. Před pěti lety donutilo rádobyekologické lobby do této krásy vmontovat vstřik – naštěstí ho konstruktéři elegantně zamaskovali.

Fakt Pérák?
Velmi příjemné ovládání, ergonomie, celková pohoda jízdy, to přesně vystihuje Estrellu. Cestovka tak 90 km/h, zrychlení z nuly na 100 za 14 vteřin. Že vás to neohromuje? To přece ani nemá. Tenhle bajk má mít co nejvíce ze čtvrtlitrů poloviny minulého století. Opravdu bych jízdu přirovnal k příjemnému, (ale ostřejšímu a fungujícímu) „pérasovi“!
Tady však necítím ani náznak „historických“ vibrací, necítím zpomalování, ale brždění, jinak bych rozhodně netipnul, že věkový rozdíl je 40 let. Pořád chválím, co? Ale evropští zákazníci si mezi lety 1994–99 (to se oficiálně dovážela) koupili jen 5000 strojů. Proč? Těžko říct, ale často slýchám hlasy, že dvěpade je málo a když, tak aspoň 34 koní (kvůli řidičáku). Evropští zákazníci prostě moc „ujíždějí“ v objemech a výkonech. V zemi původu mají v nabídce stroje podobné Estrelle všichni čtyři hlavní výrobci a všechny v objemu čtvrt litru. Myslím, že Japonci nás trochu předbíhají i v racionálním myšlení.
Na oldtimerech jezdíme mezi 50 až 70 km/h a cílem BéJéčka je se veteránům v dříve velmi oblíbené kubatuře 250 kubíků co nejvíce přiblížit. Škoda, že tímto veteránem se zárukou jako Evropané tak trochu pohrdáme.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

23. - 25. června
24. června
30. června - 2. července
.