Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
Jakub Nič

S příšlapem i bez


Nová doba. Host nevyhazuje číšníka, ale v ulicích vidíte víc elektrobiků než kdy dříve. Jedním z nich
je eSpire.


S příšlapem i bez

Mohlo by se zdát, že jde o italský stroj. Prostorový rám, elegantní kombinace barev, to vše vybízí k přirovnání s Ducati. Když k tomu přidáte oficiální fotografie výrobce, na kterých na pozadí renesančních domů předvádí eSpire nedbale elegantní model, Itálie jako země původu je jasná. Jenže ouha, ve skutečnosti stojí za zrodem tohoto elektrického šperku partička konstruktérů z Německa. Konkrétní název společnosti zní Third Element GmbH a naleznete ji v Mnichově.

Dřív než benzín
Historie jednostopých vozidel poháněných elektrickým proudem sahá překvapivě až do devatenáctého století. Pokusy s pohonem pomocí AC/DC tu byly dokonce dřív než benzinové motory. Pak ale rozmach ropy znamenal pro elektřinu jako palivo cestu do pekel. Ve dvacátém století se proto elektrobiky vyráběly jen sporadicky, například v obdobích ropných krizí během světových válek. V druhé polovině dvacátého století pak byly většinou znamením dopravního undergroundu.
Zlom nastal koncem dvacátého století, kdy v souvislosti s ekologií dostaly elektromobily prostor i v produkci velkých firem. Vznikla také řada menších výrobců soustřeďujících se pouze na elektrická vozidla. A v neposlední řadě jsou tu závody. Elektrobiky mohou porovnávat své výkony na závodních tratích a to vždy bylo, je a bude velkým motorem pro masové rozšíření mezi lidi.

gal_1_262.jpg

Kolo + motor
Kratší historie se pak píše v německém Mnichově, kde na konci roku 2009 vznikla společnost Third Element, jedna z těch firem, které se zaměřily na elektrobiky. Jejich výrobek eSpire hned od uvedení vzbudil emoce u odborné veřejnosti, a to z několika důvodů – je designově zajímavý a je výkonný, ovšem ale také není levný. Nově si mohou eSpire pořídit také čeští avantgardisté, a to prostřednictvím společnosti eMOpark, která se stala dovozcem do ČR. Ta nám také tento bike zapůjčila do testu.
Již na první pohled se jedná o křížence motocyklu a jízdního kola. Nelze ale říct „jízdní kolo osazené elektromotorem“. Tohle vznikalo jako elektrobike a bez elektromotoru je eSpire prostě neúplný. Jinak ale 24palcová kola, šlapky s klikama, řetěz, sedlo, řídítka, ale i brzdy, planetová převodovka Rohloff a vidlice se zadním tlumičem jsou čistě kolařské komponenty. Vše je ale připojeno k prostorovému rámu z hliníkových trubek, jenž nese také motor a baterie.

Realita je těžká
Výrobce udává výkon motoru 1,2 kW, dojezd až 200?km a maximálku 70 km/h. To jsou odvážná tvrzení, kterými se jen tak někdo nechlubí. Takže jsme zkusili, co eSpire opravdu
dokáže.
Předně dojezd. Tak to je hodnota v reálu obtížně ověřitelná. Oněch 200?km je totiž s příšlapem. Jak moc ale musíte šlapat a kolik práce provede elektřina, je neznámou. Nicméně eSpire má podle výrobce ujet 65?km bez příšlapu, tedy čistě na elektřinu. A to si myslím, že opravdu dokáže. My jsme ujeli necelou padesátku, a protože jsem od přírody línej, nechal jsem se vozit, a to i do kopců, a podle kontrolky stavu baterie jsme i přesto z plné kapacity klesli na polovinu.
Druhým údajem je maximálka 70 km/h. I ta závisí na síle vašich nohou. Samotný motor se k této hranici nedostane. Musíte se teda opřít do pedálů. Naše zkouška se dostala na šedesátku, a to už jsem šlapal jak Uwe Ampler. Maximálka by zřejmě šla zvýšit těžším zpřevodováním, pak by ale eSpire ztratil na síle. Což je další údaj – 1,2 kW. Kdo se ve světě elektrobiků nepohybuje, nic mu to asi neřekne. Leda že proti motorce je to hodně málo. Ve skutečnosti je to ale v dané kategorii „pedelec“ už slušný nářez. Většinou bývá hodnota poloviční. Nutno však dodat, že to je výkon motoru, takže ani deklarovaných 150 Nm krouťáku na zadním kole kvůli logickým ztrátám nenajdete. Zkouška v praxi byl výjezd Vrbovou ulicí z Braníka na Novodvorskou, celkem slušný stoupák. Takže dole plnej kotel a pak už nešlapat (resp. pouze otáčet klikama, ve kterých je snímač, jenž uvádí do chodu elektromotor, výkon pak regulujete standardně plynovou rukojetí). Začínal jsem přibližně na 45 km/h, u hřbitova jsem měl o deset míň a do cíle jsem dorazil přibližně s třiceti na budíku. Není to špatné, ale...
Ale výkon, stejně jako dojezd a cena jsou prostě zatím slabinou těchto strojů. Výkon je proti i běžným skútrům nepoměrně menší, už je ale dost velký na to, aby dle legislativy šlo o malý motocykl. Takže papíry a helma jsou nutné. Vše ale změní čas, větším rozšířením se jistě zvýší dojezd, rychlost a spadne cena. Ono 170 tisíc kaček není pro každého. Velké plus ale mohu zmínit už teď – eSpire klidně zaparkujete v obýváku a nikdo vám nebude nadávat, že tam smrdí benzín.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.