Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
Jakub Nič

Když šedesát koní nahradí jeden vůl (bejk)


Sezona je tu. A proto neškodí připomenout si pár základních principů. Jak se chovat na motorce, abyste nepřišli zbytečně k újmě.


Když šedesát koní nahradí jeden vůl (bejk)

A když říkáme k újmě, máme na mysli újmu jak jezdce, tak stroje. Takže začněme od úplného začátku, totiž vytlačení motorky z garáže a manévrování v malých rychlostech. Ještě jinak to lze vyjádřit takto – tentokrát jsme motor naší Afriky nespustili. Pro upřesnění dodám, že měřím 179?cm, vážím 86?kg a rozkrok mám 77?cm od země. Na druhé straně, naše Honda Africa Twin má po nasednutí sedlo 85?cm od země a výšku řídítek 117?cm. Její hmotnost pak je cca 230?kg.
Pocitově je samozřejmě rozdíl manipulovat s vysokým endurem, nízkým supersportem nebo protaženým customem. Základní postupy se ale více méně nemění.

Obr. 1 U motocyklu stojíme a tlačíme jej vždy ze strany bočního stojanu. To pro případ, že bychom ho rychle potřebovali vyklopit. Motocykl pak je mírně (ale opravdu velmi mírně) nakloněn na naši stranu. Takže ho můžeme případně zapřít o celé tělo. To se hodí ve chvíli, kdy třeba přejedeme nějaký rantl, že se motorka nezváhne od nás. Věřte, že to udržet nejde.

gal_1_264.jpg

Obr. 2 Pokud se dostanete do nějaké mezní situace a nejste si jisti, dejte řídítka do plného pravého rejdu (pokud stojíte zleva). Jednak máte pravou ruku blíž k tělu, a tudíž silnější. A „zablokovaná“ řídítka vytvářejí páku na rám, takže zváhnutí se dá lépe vyrovnat.

Obr. 3 U vyšších sedel (někdy stačí, že je sedlo širší) často dosáhnete na zem jen na špičkách. I takto se dá s motorkou manipulovat, ale malá styčná plocha a hladké podrážky motorkářských bot často třeba na štěrku podkluzují.

gal_2_264.jpg

Obr. 4 Pomůže poposednutí k jedné straně. Jedna noha pak je ve stupačce a druhá krásně dosáhne na zem. Je to pohodlnější a možná i stabilnější než na obrázku tři. Ale pozor, abyste nedali nohu daleko od motorky. Když podklouzne, jdete stopro na zem.

gal_3_264.jpg

Obr. 5 a 6 Couvání je snad nejnepříjemnější část manipulace s motocyklem. Pokud se oběma rukama držíte řídítek, motorku vlastně netlačíte, ale taháte. O to víc síly v rukou potřebujete. Na druhou stranu to někomu může přijít jistější než s jednou rukou na sedle nebo zadním madle.

gal_4_264.jpg

Obr. 7 Na závěr trik, který asi často nepoužijete, ale někdy se třeba hodí. Jde o otočení motorky za pomoci bočního stojanu. Pro úspěšné zvládnutí je třeba dvou věcí – stojan, na který se můžete spolehnout, a vlastní zručnost spojená s odvahou. Motorku chytíte za řídítka a nějaké madlo vzadu. Pak ji opatrně zváhnete na sebe, a to tak, až je vlastně v rovnovážné poloze „zapíchnutá“ na stojanu. Pak už jen stačí tahat za řídítka (přední kolo se někdy šoupe zlehka po zemi) a otáčet.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.