Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »
Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
Jakub Nič

Když šedesát koní nahradí jeden vůl (bejk)


Sezona je tu. A proto neškodí připomenout si pár základních principů. Jak se chovat na motorce, abyste nepřišli zbytečně k újmě.


Když šedesát koní nahradí jeden vůl (bejk)

A když říkáme k újmě, máme na mysli újmu jak jezdce, tak stroje. Takže začněme od úplného začátku, totiž vytlačení motorky z garáže a manévrování v malých rychlostech. Ještě jinak to lze vyjádřit takto – tentokrát jsme motor naší Afriky nespustili. Pro upřesnění dodám, že měřím 179?cm, vážím 86?kg a rozkrok mám 77?cm od země. Na druhé straně, naše Honda Africa Twin má po nasednutí sedlo 85?cm od země a výšku řídítek 117?cm. Její hmotnost pak je cca 230?kg.
Pocitově je samozřejmě rozdíl manipulovat s vysokým endurem, nízkým supersportem nebo protaženým customem. Základní postupy se ale více méně nemění.

Obr. 1 U motocyklu stojíme a tlačíme jej vždy ze strany bočního stojanu. To pro případ, že bychom ho rychle potřebovali vyklopit. Motocykl pak je mírně (ale opravdu velmi mírně) nakloněn na naši stranu. Takže ho můžeme případně zapřít o celé tělo. To se hodí ve chvíli, kdy třeba přejedeme nějaký rantl, že se motorka nezváhne od nás. Věřte, že to udržet nejde.

gal_1_264.jpg

Obr. 2 Pokud se dostanete do nějaké mezní situace a nejste si jisti, dejte řídítka do plného pravého rejdu (pokud stojíte zleva). Jednak máte pravou ruku blíž k tělu, a tudíž silnější. A „zablokovaná“ řídítka vytvářejí páku na rám, takže zváhnutí se dá lépe vyrovnat.

Obr. 3 U vyšších sedel (někdy stačí, že je sedlo širší) často dosáhnete na zem jen na špičkách. I takto se dá s motorkou manipulovat, ale malá styčná plocha a hladké podrážky motorkářských bot často třeba na štěrku podkluzují.

gal_2_264.jpg

Obr. 4 Pomůže poposednutí k jedné straně. Jedna noha pak je ve stupačce a druhá krásně dosáhne na zem. Je to pohodlnější a možná i stabilnější než na obrázku tři. Ale pozor, abyste nedali nohu daleko od motorky. Když podklouzne, jdete stopro na zem.

gal_3_264.jpg

Obr. 5 a 6 Couvání je snad nejnepříjemnější část manipulace s motocyklem. Pokud se oběma rukama držíte řídítek, motorku vlastně netlačíte, ale taháte. O to víc síly v rukou potřebujete. Na druhou stranu to někomu může přijít jistější než s jednou rukou na sedle nebo zadním madle.

gal_4_264.jpg

Obr. 7 Na závěr trik, který asi často nepoužijete, ale někdy se třeba hodí. Jde o otočení motorky za pomoci bočního stojanu. Pro úspěšné zvládnutí je třeba dvou věcí – stojan, na který se můžete spolehnout, a vlastní zručnost spojená s odvahou. Motorku chytíte za řídítka a nějaké madlo vzadu. Pak ji opatrně zváhnete na sebe, a to tak, až je vlastně v rovnovážné poloze „zapíchnutá“ na stojanu. Pak už jen stačí tahat za řídítka (přední kolo se někdy šoupe zlehka po zemi) a otáčet.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.