Motonovináři v motoškole


Jedenáct českých motocyklových novinářů se zúčastnilo úplně standardního kurzu Bezpečně na motorce s Mírou Lisým. Účelem bylo vyzkoušet si, jaké cviky a záludnosti si pro běžného účastníka kurzu motoškola připravila.


Motonovináři v motoškole

Na kurz, který se konal minulý týden na parkovišti pražského srazařského a koupacího doupěte Džbán, se sjeli vlastně všichni zásadní pisálci všech tištěných i internetových periodik, přijel Martin Tománek (Motocykl), Karel Táborský (Moto House), který jen fotil a povzbuzoval jezdícího Somíka na 990 SM T a Klárku Gerry Bockovou na Kawě Z750, Kuba Miler, ostřílený okruhář (CEC ČMN Team) a veselá kopa. Své znalosti v ovládání stroje si osvěžili i Petr Poduška a Filip Tichý (Motodeník). Mnozí mužové jsme se ještě rozplývali nad roztomilostí dalších dvou slečen za řídítky, oči nešly neponechat na šikovné endurářce Lucii Moravcové (Supermoto), která má Suzuki DR Big 800 a vodí ji v zatáčkách stejně šikovně mistrně jako loutkoherečka Květoslava Plachetková Máničku v epizodách Spejbla a Hurvínka. Za Čémenka jsem dostal divokou kartu já, takže jsem nabalil krosové hadry, natankoval redakční motorku pro všechno – Hondu Africa Twin a vyrazil se historicky znemožnit.

Teorie nutná,praxe zábavná
Vše začalo úvodním více než hodinovým teoretickým seminářem. Míra Lisý je jedenáctinásobný mistr ČR v trialu a se všemi motorkami bez rozdílu kategorií si pohrává jako kotě s klubíčkem a má náležitý nadhled. Jeho rady rozhodně nejsou od věci. Nesnaží se z vás udělat vymaštěného závodníka. Snaží se vás naopak varovat před různými zapeklitostmi dopravy a ke každému manévru má nějaké vysvětlení, radu, jak s motorkou v takové situaci nakládat. Míra sice pořád opakoval, že jsme profíci a že by nám většinu věcí vůbec říkat nemusel, ale i když občas padla nějaká ta srandička a vtípek, všichni dávali pozor a výuce se věnovali.
Praxe byla vždy mnohem zábavnější, to už vím od střední školy. Takže jsme všichni nasedli na stroje, chopili hefty do dlaní a začali nejprve vykružovat kolečka a osmičky kolem kuželů. Kromě soukromých strojů byly k dispozici i tři stroje, které používá Míra. Ducati Monster 696, H-D Sportster (oba s unikátními padacími rámy) a Yamaha Tricker 250, která měla u všech třech dam ohromný úspěch. Samozřejmě největší atrakcí jsem byl já, jelikož jsem sebou záhy cáknul na Africe o zem. Jojo, obujte si drapáky a běžte na cvičák trénovat smyk předního kola při objíždění kuželů. Haha. Následovalo několik různých slalomů, ve kterých bych „vypichol“ dovednosti Kuby Milera, který si do motoškoly přivezl nejlepší učící motorku – H-D Softail DeLuxe. Stupačkami neustále frézoval asfalt a při poloměru otáčení této obludy mu patří obdiv za všechny úkony, které při slalomu zvládl.

Brzdit na limit, ne víc
Po slalomech jsme se vrhli na brzdění – nejdřív v přímém směru na asfaltu a na písku, poté s vyhýbacím manévrem před překážkou, kterou simuloval sám Míra. Vždy jen kynul rukou, na kterou stranu je potřeba se vyhnout, a jezdec musel rychle zareagovat, brzdit a zatáčet. Komu něco nešlo, dostal individuální přístup. Každou chvíli si nás Míra nebo jeho kolega odchytl a radil, kam se naklonit, jak pracovat se spojkou, s přední či zadní brzdou.

gal_1_268.jpg

Doporučuji i zkušeným
Nakonec jsme si, jak to tak bývá, po motorkářsku popřáli hodně šťastných kilometrů, dobrý články a hlavně ruce, nohy a páteř bez šroubů. Mně osobně motoškola dala dost. Je dobré si jednoduše ujasnit, na co jsou páčky na motorce, jak dlouho motorka brzdí, co se stane, když přebrzdím přední kolo, jak odhadnout rychlost do zatáčky a jak reagovat, když to přepísknu, anebo jak moc můžu motorku naklonit, aniž bych riskoval pád.
Tato motoškola se vás snaží naučit to, co v normální autoškole nikdo neřeší. Prosté ovládání stroje. V autoškole sice uděláte papíry, ale motorku neovládáte. Tento nebo obdobný kurz mohu za sebe zcela doporučit.
 


Fotogalerie
Komentáře k článku
Simona [ 88.102.8... ] 8. 6. 2011  8:44
Perfektní článek, absolutně výstižný - nedá se, než doporučit všem rozumným motorkářům co chtějí přežít! :-) Hezký den
MATY [ 90.180.165... ] 7. 6. 2011  16:09
..mem redakce nejen ČMN o takových motoškolách (autoškolách) něco napsat. Matouš MATY Landa Motoškola Kolín
MATY [ 90.180.165... ] 7. 6. 2011  16:07
Jakube musím se ohradit proti poslednímu odstavci. To že většina běžných autoškol tyto věci žáky neučí neznamená, že se nedá najít autoškola kde si všechny zmiňované úkony žák vyzkouší a alespoň trochu natrénuje. Bohužel jsem se zatím setkal pouze s nezáj
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.