Jepičí život

Yamaha XZ550


Když se podíváme na intervaly, po kterých jdou různé typy do motocyklového důchodu, tak dvouletý život najdeme asi jen u supersportů. A potom u motocyklů, které prostě trh nepřijal. To je případ tohoto véčka.


Jepičí život

V době, kdy Honda sklízela úspěchy s těžkopádným „guzziovým“ modelem CX500, chtěla Yamaha nasadit horké želízko do přímého souboje, se snahou sesadit CX z pomyslného trůnu dvouválců, a urvat něco z této časti koláče. Přitom ve stejné době drtila trhy svými nesmrtelnými modely XJ550 a 650. Nicméně chtěla vyrobit moderní nadčasový a výkonný dvouválec do V, který měl konkurenci strčit do kapsy. Jak se tehdejší šéfové mýlili, ukázal až čas.

Opravdu moderna
Výše jmenované motocykly byly konstruovány vyloženě v klasickém duchu, „ikszeto“ však bylo od základu stavěno jako hypermoderní stroj s ambicemi sportovního motocyklu. Motor svírající 70 stupňů na první pohled řadu kolemjdoucích uvedl v omyl – ne, to fakt není hubený čtyřválec, to jen z každého válce čumí dva výfuky! Yamaha také poprvé použila airbox nad karburátory, takže na pohled objemná nádrž musela být zespoda vydlabána a těžce klamala tělem, protože její objem byl jen 17 litrů.
Výkon 64 koní je v segmentu půllitrových dvouválců velmi slušný i na dnešní dobu. Pouze v některých zemích, např. v Německu, byl dušen na 50 legislativních kobyl. Pevný ocelový rám byl svařen z trubek kulatého průřezu a motor v něm byl podvěšen. Neobvykle byla umístěna i centrální jednotka zadní kyvné vidlice Monoshock, skrývající se pod sedlem v téměř vodorovné poloze. Jako trochu „out“ ve snaze udělat sportovní stroj se jeví použití kardanu. Tady je jednoznačně vidět snaha o konkurenta k CX500. Osmnáctipalcové pneumatiky byly ještě v roce 1982 použity klasické, model 1983 už byl prost duší.
Čtyřpaprsková kola také zřejmě vymýšlel na tu dobu umělec nějakého směru New Age. Zadek trochu archaicky brzdil buben, ale přední dva kotouče renomé napravily. Co se celkového designu týká, za sebe mohu říci: „Vždy se mi líbil a líbí se mi dodnes.“ Ovšem asi jsem spíše výjimkou, protože stejně jako pro mne krásné BMW K1 tehdejší motorkáře neoslovila.
Aby Yamaha rozšířila klientelu, tak, když poznala, že to supersport nebude, přidala cestovní „skorocelokapotáž“, která nevybočovala z celkového konceptu stroje a měla taky něco „extra“ – štelovatelné průduchy, kterými byly vaše nohy ofukovány teplým vzduchem!

gal_1_270.jpg

Fakt sporťák?
Kromě úzké stavby vynikala motorka také skvělou ergonomií a musí při nasednutí oslovit snad každého. Jen ten děsně pohodový posaz mne nenutí vyrazit stylem „kotééél“ a hrát si na Isle of Man. Poměrně tuhý rám a vyšší výkon je degradován měkkou přední vidlicí a Monoshockem tlumícím zadek. Na to si řada majitelů již v době vzniku stroje stěžovala. Yamaha reagovala modelem 1983, kdy byl předek doplněn o stavitelné vzduchové teleskopy.
Na co si většina „ikszetkářů“ také stěžovala, byla „díra“ kolem 3000 otáček, i na tom výrobce zapracoval a druhý modelový rok již toto mínus bylo odstraněno. K nectnostem, kterými se také „pyšnila“, patřilo povolování startéru – kdo nevyměnil včas šrouby za delší, měl o „radost“ postaráno.

Zazvonil zvonec
Sečteno a podtrženo, proč vlastně XZ ve světě takto propadlo? Těžko určit jednu příčinu, řekl bych, že to byl souhrn okolností – výkonný motor neudělal z tohoto véčka sporťáka, jak byl stroj deklarován, ale velmi přívětivého společníka na každý den. K tomu připočtěme nectnost s „dírou“ v křivce výkonu a některé drobnější technické problémy, nákladnější údržbu a design, který asi přišel moc brzy.
Výroba byla definitivně zastavena po dvou letech (pouze verze 400 pro japonský trh byla ještě pár let udržována „na přístrojích“), ale na krámech německých obchodů se doprodávaly ještě čtyři roky po rozmontování linek. Většina Visionů (což byl oficiální, ale velmi málo užívaný název) byla prodána v USA, Kanadě, Japonsku. Motorka ani dnes nemá moc příznivců, youngtimeristé spíše sahají po osvědčených „jéčkách“, a levné XZ550 tak vlastně čekají hlavně na kupce z řad „čerstvých řidičáků“, kteří rok pojezdí a posílají dál. Technicky zajímavý stroj by si zasloužil více respektu, nemyslíte?


Fotogalerie
Komentáře k článku
Robert [ 185.236.160... ] 22. 4. 2023  10:45
Měl jsem CX 500 bohužel jsem ji před šesti lety prodal .Tak jsem začal shánět něco ve stejném duchu no a mám 4 roky ZX 550 a jsem spokojen .Prostě staré dobré stroje
Uďa [ 88.102.0... ] 11. 8. 2011  21:03
Tento stroj vlastním již 4 roky a jse s ním nadmíru spokojen! Jediné co mi vadí, je slabý startér a malý box na baterku, do kterého se nevejde gelová baterie! Klasická baterie je slabá a dlouho nevydrží. Jinak je to bezproblémový stroj se slušným výkonem!
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.