Kdo maže, ten jede
Základem spolehlivosti je včasné měnění provozních tekutin, řetězové sady, filtrů a dalšího spotřebního materiálu. Takže jsme se do toho pustili i u naší Hondy.
Ještě před pravidelnou údržbou jsme ale museli řešit jiný problém – Africa přestala jet. Už jsem se tím jednou chlubil, cestou po Praze prostě zdechla. Nejdřív se škubala, ale aspoň trochu jela, nakonec zdechla úplně. Vycvičen z mých Jaw jsem nezazmatkoval, dal si cigárko a zavolal pro odvoz.
Jako vždy se v garáži sešla spousta radilů a podle každého byla závada jinde. Bylo možné vysledovat technické znalosti jednotlivých pracovníků v ČMN. Tak já například soudil, že to bude kvůli tomu, že jsme z Africy vyndali lékárničku. Mišák tipoval svíčky a Kuba jen prohodil něco o špatných benzinových pumpách těchto modelů. Kuba sice má na starosti sekáče a vyzná se, ale tady tomu velím já, takže jsme nejdřív zkusili vrátit lékárničku. Nezabralo.
Druhé na řadu přišly svíčky. Tady musím Japoncům teda vyčinit. Každý válec má dvě svíčky, přičemž jedna je přístupná z boku, a tudíž snadno. Druhou pak vymontujete z čela válce a k té se dostat je peklo. Chce to kvalitní dostatečně dlouhý svíčkový klíč, protože svíčky jsou dost hluboko zapuštěné. Nakonec se zadařilo, svíčky jsme vyměnili, a motorka stále nejela.
Dobře, zkusíme tedy mrknout na benzínovou pumpu. Zjistit její nefunkčnost je celkem snadné. Prostě ji odpojíte a benzín pustíte z nádrže přímo do karburátorů. Chce to mít dost paliva v nádrži (nejlépe plnou), aby mohl benzín téct samospádem. A hele, Honda jede. Dalším krokem tedy bylo pátrání na netu, co stojí pumpa, a při té příležitosti jsme narazili na návod opravy stávající pumpy. Tou nejčastější závadou totiž bývá nefunkčnost spínacího relé, které pumpu spouští. Pomocí pár drátů k pumpě proto připojíte externí relátko a problém je vyřešen. Nebudu to dál protahovat. Dalším zkoumáním jsme zjistili, že tuto úpravu už naše pumpa má, takže jsme akorát vyměnili relátko za pár kaček a bylo.
Špinavá práce
Teď tedy k pravidelné údržbě. Neřeknu nic nového, když povím, že hned po koupi byste měli vyměnit, oleje, filtry a brzdovku. Zejména u tekutin nevíte, jak dlouho již slouží. Abychom dostáli přísloví o kovářově kobyle, tak musím podotknout, že nám se tuto základní údržbu podařilo udělat až po cca tisíci najetých kilometrech.
Nejprve vzduchový filtr. Jeho výměna je celkem snadná. I když u některých motorek může být problém se k němu dostat, naše Africa má přístup snadný. Stačí odšroubovat levou bočnici a jste u něj. Při samotné výměně pak dbejte na to, abyste pořádně vyčistili, nejlépe vyluxovali, celý airbox. Samotný filtr pak na své místo usaďte pečlivě. Sebemenší fuka může mít za následek přisávání špinavého vzduchu a zabordelení celého systému.
Dál se pouštíme do oleje. Před jeho výměnou je nutné motor ohřát. Tím se prohřeje i olej a snáz se vypustí. Předem upozorňuji, že výměna oleje je opravdu špinavá práce, takže to chce montérky a bodnou i gumové rukavice. My nemáme nic z toho.
Takže, najdete výpušťák. Bývá v nejnižším místě motoru. Připravíte si nádobu, do které olej vypustíte. Nám posloužil plastový kanystr, do kterého jsme z boku vyřízli velký otvor. Ale dělají se i profi uzaviratelné nádoby na chytání vypuštěného oleje. Důležité jsou dva parametry – aby se nádoba vešla pod motor a aby se do ní vešel všechen olej.
Výpustný šroub vám nejspíš upadne do nádoby (tak bacha, kdyby byla skleněná). Většinou se totiž člověk lekne teplého oleje, jenž mu chrstne na ruku. Výrobci uvádějí v manuálech, jak olej vypustit. My jsme si tento návod přečetli samozřejmě až po vypuštění. Takže, motorku postavíte na boční stojan a olej steče ze všech míst. My jsme měli Hondu na centrálu, takže jsem si ji na chvíli naklonil na sebe. Abych nezapomněl, otevřete si víčko pro dolévání oleje. Bude tudy dovnitř proudit vzduch a olej líp vyteče.
S olejem musíte vyměnit také olejový filtr. Pokud je dobře přístupný, dá se povolit holýma rukama. Na Africe máme filtr za motorem a ještě tam překáží stojan. Pro tyto případy existuje klíč ve tvaru samosvorného pásku na páce. Ten nasadíte na filtr a je vyřešeno. Horší zprávou je, že tento klíč většinou doma nemáte. Dá se improvizovat, ale jít na filtr s kleštěma nebo ho probodnout šroubovákem a tím otáčet je hodně svérázné.
Místo, kam filtr dosedá, pořádně očistěte. Stejně tak i místo u výpustného šroubu. Před namontováním ještě potřete gumové těsnění filtru trochou oleje. Na dotažení filtru i výpustného šroubu předepisují výrobci určitý moment. Pokud momentový klíč nemáte, dotahujte s citem, abyste nestrhli závity nebo nevyžvejkli těsnění filtru. Pak už stačí jen nalít požadované množství čistého oleje. Po pár kilometrech je dobré ještě zkontrolovat, jestli olej neprosakuje.
Brzdovka smrdí
Brzdová kapalina je sama o sobě zdraví škodlivá. Ale pokud ji včas měníte, zdraví vám pomůže ochránit. Její výměna navíc není nic složitého a vystačíte si se šroubovákem, očkovým klíčem, stříkačkou a hadičkou.
Takže, odšroubujete víčko nádobky. Starou brzdovku poznáte – ukrutně smrdí a je tmavá jako černý čaj. Stříkačkou vysajete obsah nádobky a nalijete do ní novou brzdovku. Pak na třmenu na odvzdušňovací šroub nasadíte očkový klíč (je lepší než straňák, protože na šroubu drží) a hadičku. Zapumpujete páčkou (nebo pedálem) brzdy, podržíte zmáčknutou a povolíte odvzdušňovák. Je lepší provádět ve dvou, ale bacha na synchronizaci, mohlo by dojít ke zavzdušnění systému. Do hadičky se začne tlačit stará kapalina. Šroub zase utáhnete a pak teprve povolíte páčku brzdy. Zase několikrát zapumpujete, povolíte šroub, vyteče kapalina, utáhnete šroub a povolíte páčku. To opakujete, dokud z hadičky teče stará brzdovka (poznáte podle barvy). Celou dobu si kontrolujte, jestli máte v nádobce dostatek kapaliny! Pokud máte na předním kole dva kotouče, pročistíte takto nejprve jednu stranu a pak druhou.
Bez nýtovačky ani ránu
Na závěr jsme se pustili do výměny řetězové sady. Tady je potřeba zmínit, že bez nýtovačky řetězu to nedáte. Respektive jen horko těžko. Takže mrkněte, jakou předepisuje výrobce délku řetězu (udává se v počtu článků nebo spojů) a počty zubů rozety a pastorku (s tím se dá samozřejmě laborovat). Výměna ozubených kol, alespoň na naší Africe, není nijak složitá. Vyjmete zadní kolo, a rozeta je k němu přichycena pouze několika šrouby. Pastorek pak najdete pod víčkem u spojky a k jeho výměně potřebujete také základní nářadí.
Nejhorší je ale výměna řetězu. Starý je potřeba rozříznout nebo roznýtovat. Na jeho místo dáte nový, který je ale potřeba snýtovat. Při notné dávce zručnosti řetěz spojíte i kladivem, ale nýtovačka je pohodlnější a jistější. Navíc s její pomocí se spojovací čepy řetězu i roznýtují, aby nevypadávaly.
Ještě zmíním, že jsme minulý týden bez problému prošli technickou. No, jsem rád, že všechny povinné cviky máme za sebou a už můžeme jenom jezdit. Takže příště se můžete těšit na povídání o tom, jak jsme jezdili s Africou flattrack.
Fotogalerie