Nejlepší dual sport

Suzuki DR-Z400

Láďa Záruba

No tak dobře, všechno asi neumí, na cestu do Španělska se sériovým sedlem asi nic moc, ale jinak se Suzuki podařilo v DR-Z vytvořit něco, co je dost možná nejlepším dualsportem všech dob.


Nejlepší dual sport

DR-Z400 se Suzuki fakt povedla. Pravda, designově to není úplný zázrak, ale oči si na ni v pohodě zvyknou a rozhodně neuráží. Je to ovšem bytelná, odolná, na servis nenáročná fantastická motorka s motorem k neutahání, výborným podvozkem a s relativně levnými náhradními díly. Pro úplně vážně míněný offroad je DR-Z 400S sice asi krapet těžká, ale na běžné víkendové offroadové povýletováníčko je jednoduše zlatá.

Alternativy
Půvab DR-Z400S je v tom, že u žádné konkurence nenajdete motorku, která takhle umí terén i silnici s takovou spolehlivostí, tak nenáročnou, tak lehkou, s tak neuvěřitelnými servisními intervaly a za takovou cenu jako DR-Z400.
Vlastně jo, na jednu podobnou motorku bych si vzpomněl
– KLX400. Ale to je opět DR-Z400 jen v zeleném fráčku, kterou jste si svého času mohli koupit, když si Kawasaki a Suzuki na chvíli tak trochu nesmyslně plácly, že jako teď budou spolu kámošit. Při výběru jste mohli okrajově zvážit ještě tak 450/530 EXC nebo XR400R, ale popravdě, v souhrnu vlastností a ve své objemové třídě DR-Z400S konkurenci neměla. Kombinace všech dobrých vlastností taky vystřelila DR-Z400S na špičku popularity a nebýt těch bruselských pupíků přes čoudíky, mohla se prodávat dodnes. Tahle motorka se dost možná jednou stane legendou.

gal_1_278.jpg

Historie 2000
DR-Z400 poprvé vyjela z Hamamatsu na přelomu let 1999 a „Y2K“ jako nástupce vzduchové DR350, původně jako ostré enduro DR-Z400K se čtyřdobým motorem o výkonu 48 koní, nakopávačkou, plastovou nádrží a šoupátkovým Keihinem FCR 39. Téměř současně vyjela i verze DR-Z400E s elektrickým startérem, kromě čudlíkového startování stejná jako DR-Z400K.

2002
K oběma verzím přichází toho roku „pidlivizovanější“, na silniční provoz homologovaná DR-Z400S s elektrickým startováním. Bohužel ale kvůli těm homologacím přišla o šoupátkový Keihin FCR 39, jehož místo zaujal rovnotlaký prďola od Mikuniho. DR-Z400S ale dostala předělané (a lepší) pérování, větší přední homologované světlo, plechovou nádrž a vylepšený napínák rozvodového řetězu, který do té doby býval zdrojem poruch.

gal_2_278.jpg

2006
DR-Z400SM: supermoto, 17palcová kola, delší kyvná vidlice z RM-Z, větší brzdy, vpředu USD, plechová nádrž, ale esemko už v našem sekáči bylo.

Úpravy
DR-Z400S je vděčná motorka na úpravy. Ve standardu je DR-Z400S tak ze 70?% do terénu a z 30?% na silnici, takže dost lidí si sehnalo silniční kola a přehazuje. V terénu i na silnici se vám vyplatí vyříznout větší díru do airboxu, na webu to najdete jako „DRZ 3x3 mod“, a do terénu to chce vymyslet něco s kontaktem pohotovostního stojánku. Stojánek má slabou pružinu a při hrbolaté jízdě vám proto lítá, takže místo přidání plynu vám na zoraném poli nebo na doskoku vypne motor. Neříkáme ale rovnou kontakt přemostit, protože pak byste neměli žádné protiblbostní hlídání proti rozjetí s vyklopeným stojánkem.
Kdo se k němu dostane, tomu bude DR-Z hodně vděčná za FCR karburátor (je zapotřebí i jiný bovden plynu). Otevřený výfuk je na zvážení. Asi něco přinese, ale zase na co je vám uřvaný výfuk v lese?
A vyndejte si už konečně ty gumový nesmysly ze stupaček.

Koupě
Jako ojetina si DRZ docela drží cenu. Ono se ví, že to je dobrá motorka, že je spolehlivá, a navíc už ji novou nekoupíte. A to se na trh ojetin promítá. Při koupi záleží na tom, jak se k ní choval předchozí majitel. Někdo totiž na spolehlivost a dlouhé servisní intervaly hřešil, myslel si, že může jen jezdit a lít do ní benzín.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.

Motozábava

20. - 21. prosince
6. - 9. března 2025
29. května - 1. června 2025
.