Tunelem se nesvezem

Máme v Praze takový veselý tunel. Všichni ho znáte, jmenuje se Blanka a svou ...

Celý článek »
 Nepopulárně populární

Je motocyklový sport populární? To je otázka, kterou si kladu několik posledních dní. Vše ...

Celý článek »

Nejlepší z výborných?

Yamaha X-Max 250

Jiří Mls

Středně velký skútr s ideálním poměrem komfortu
a obratnosti, na delší cesty i do města.
Moc nežere, je spolehlivý a pořád vypadá „in“.


Nejlepší z výborných?

Ještě před pár lety, když se řeklo skútr, si většina lidí představila malé, štíhlé přibližovadlo, vhodné zejména na cesty do práce. V dnešních přeplněných městech je to jeden z nejrychlejších způsobů dopravy. Potom nastal opačný trend. Výrobci se začali předhánět, kdo postaví větší, silnější, objemnější a komfortnější stroj. Dnes jsme se dostali již na 800 cm3 a určitě to není konečná. Tato monstra jsou ovšem již málo vhodná na proplétání se každodenními zácpami, nemluvě o velké váze a rozměrech a tím i obtížnější manipulaci na místě či v malých rychlostech. No a pak je tady střední třída, která umí vlastně oboje.

Pohodlí i sport
Yamaha X-Max 250 je dokonalým příkladem skútru, který nabízí každodenní všestrannost a zároveň dostatečnou dávku pohodlí i výkonu. Na trhu je od roku 2006, loni prošla poměrně velkou modernizací. Ta se zaměřila zejména na designové změny. Po technické stránce došlo k nepatrnému snížení výkonu i točivého momentu, které ale při jízdě není poznat a jde spíše o úlitbu ekologickým normám a podobným nesmyslům. Jednoválcová dvěstěpadesátka dává hezkých 15 kW při 7500 otáčkách, hodnota krouťáku se potom zastavila na 21 Nm při 6000. Před faceliftem to bylo o 0,6 kW více. Přenos hnací síly je samozřejmě pomocí variátoru.
X-Max je ideálním kompromisem pro člověka, který se nechce vzdát rychlého průletu mezi kolonami aut v ucpaných centrech, přitom se může bez problémů vydat klidně ve dvou na delší výlet a ani na dálnici nebude žádnou brzdou provozu. Maximální rychlost přesahuje 140 km/h.

gal_1_280.jpg

Na zem dosáhnete
Skútr poskytuje dostatek pohodlí pro řidiče i spolujezdce. Yamaha si dala opravdu záležet na aerodynamice a ochrana před povětrnostními vlivy je příkladná. Přitom si stále zachovává relativně kompaktní rozměry a ani jezdci menších postav nemají potíže dosáhnout oběma chodidly na zem. Velké a pohodlné sedlo přímo vybízí k delším cestám, navíc podsedlový prostor je přímo královský a bez problémů se do něj vejdou dvě integrální přilby.
Také jízdním vlastnostem není co vytknout. Yamaha zvolila trošku tvrdší nastavení podvozku, přitom zachovala dostatečnou dávku pohodlí. I přes naše silnice, připomínající často spíše zkušební polygon výrobců terénních automobilů, se přenáší s až nečekanou jistotou. Pouze podélné nerovnosti mohou zadělat na jisté nepříjemnosti, jde však spíše o pocit řidiče. Podvozek se z jistoty vynést nenechá, a tak jen rázy do řídítek a sedačky dávají řidiči najevo, že menší kola mají přeci jen raději kvalitnější povrch.
Ani z účinku brzd není třeba mít obavy. Na první pohled se mohou zdát měkčí, vezmete-li pořádně za obě páčky, není problém si prohlédnout přístrojovou desku z blízkosti až nepříjemně. Ta je možná až trochu jednoduchá, nicméně maximálně přehledná a ukazuje vše potřebné. Klasické červené podsvícení je perfektně čitelné i za zhoršených světelných podmínek.

Nobody‘s perfect
Co se týče poruchovosti, je na tom X-Max také velice dobře. Řada majitelů nezaznamenala při správném postupu údržby jediný problém. Nejzávažnějším nedostatkem je u modelů do roku 2009 poddimenzovaná elektrická soustava. Na vině je hlavně akumulátor s malou kapacitou a slabší dobíjení, přičemž baterku by mohl vybít i imobilizér. Modely od 2009 již mají elektrickou soustavu posílenou a není třeba se tohoto obávat.
Důležité je dbát na včasný interval výměny oleje a používat správný, výrobcem předepsaný. Olejová zásoba je poměrně malá. Pouhých 1,4 litru a při použití nevhodného olej rychleji ubývá. Takže je vhodné občas zkontrolovat hladinu a po 3000 kilometrech je předepsána výměna. Řemen variátoru má interval výměny 20 000 kilometrů.

gal_2_280.jpg

Vysoká kvalita, nízká spotřeba
Koupí X-Maxe rozhodně žádnou chybu neuděláte. Získáte pohodlný skútr s výkonným motorem, perfektními jízdními vlastnostmi a spolehlivým provozem. Také údaje o spotřebě majitele spíše potěší. Při normální jízdě si vezme 3–3,5 litru benzínu, není žádným uměním udržet spotřebu i pod třemi litry. O něco vyšší pořizovací cenu oproti čínské konkurenci vyvažuje jak kvalita celého stroje, tak pověst značky i určitá prestiž. A i ta se v dnešní době počítá.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

28. - 30. července
28. - 30. července
28. - 30. července
.