Pro dobrý kontakt s motorkou
TechSpec Gripster Grip
Vadí vám, že při brzdění kloužete po sedle až na nádrž? Máte pocit, jako byste se nemohli se strojem sžít a chcete ho mít pevně v nohách? Zkuste protiskluzový grip a budete mít klid.
Blíží se zatáčka, sevřete koleny nádrž a začnete brzdit. Když je to hodně razantní brzdění, dřív nebo později (podle toho, kolik sil máte v nohou) skončíte nalepení mužstvím či ženstvím na nádrži. U sportovní motorky tímhle stylem navíc přenášíte hodně hmotnosti na přední kolo, což při nájezdu do zatáčky není zrovna moc ideální. Šoupáním na sedle sem a tam si pak začnete nejenom znervózňovat stroj, ale rychleji se i unavíte, a když už se pak do zatáčky položíte, koleno zapřené o hladkou nádrž vám na jistotě taky moc nepřidá.
Nejde jen o průjezdy zatáčkami. Vždyť i při rovnojízdě potřebujete být se svým strojem jedno tělo, a právě nádrž je jedním z nejdůležitějších styčných bodů mezi jezdcem a jeho strojem. Uzoučká nebo nijak netvarovaná, nejlépe ještě naleštěná banda mezi nohama sem tam dokáže jezdci hodně znepříjemnit život. Pravda, pokud se vozíte jen tak, možná to ani nezaznamenáte. Ale pokud jezdíte víc, a třeba i hodně na okruhu, kde je přesně takovýto kontakt s motorkou hodně důležitý, bude vám to vadit natolik, že to jednoho dne budete chtít řešit.
Podle modelu i uni
Já začal tím, že jsem si na závoďáka nalepil pěnové samolepky, co se obyčejně používají zespodu na nohy od nábytku. Bylo to za pár korun, a přestože to nevypadalo zrovna nejlépe, k té americké pásce, která mi drží kapoty pohromadě, mě to nijak zvlášť netrápilo a trochu to i fungovalo. Ve finále ale musím uznat, že tohle byla spíš z nouze ctnost a na pěknou civilní motorku bych si to rozhodně nedal. Navíc, když jsem to pak chtěl z nádrže sundat, zničil jsem skoro lak a nechal na tom ruce. U někoho jsem dokonce viděl nalepené proužky smirgl papíru, ale to se pak po sezoně asi dotyčný mohl rozloučit s komboškou.
Při procházení stánků s příslušenstvím na letošní bratislavské výstavě Motocykel jsem narazil na slovenskou firmu VT Racing Team, výhradního dovozce výrobků americké firmy TechSpec, která se zabývá přesně takovými doplňky. V nabídce najdete protiskluzové gripy na většinu velkých motocyklových značek a pokud nenajdete grip určený přímo pro váš stroj, jsou k dispozici gripy univerzální. Na výběr je momentálně ze tří unikátních materiálů, Snake Skin (hadí kůže), High Fusion (vysoká přilnavost) a nově C3 (podobná struktura jako SS, jen se jedná o měkčí a jemnější materiál) a jednoho barevného provedení. Gripy jsou totiž vyrobené ze syntetického kaučuku a ten jiný než černý prostě nebude. Na druhou stranu, v TechSpec přemýšlejí, takže pokud máte jakýkoliv typizovaný model, nijak zvlášť si tím design nenarušíte, kolikrát spíš naopak. Ze stejných materiálů si pak můžete objednat i tankpady nebo rovnou celá sedla.
Šikovný kus gumy
Chlapi z VT Racing Teamu byli hodně vstřícní a přivezli mi gripy na vyzkoušení rovnou na Slovakiaring, když jsme tam jeli letošní první ČMN Prospeed Cup. Typ hadí kůže, přímo na GSX-R K5. Já na nádrži proti sériovce nemám ani původní samolepky, ani plastové kryty, takže jsem si mohl oba gripy nalepit libovolně, jak jsem chtěl. A to se hodilo, protože mám jinak sedlo, stupačky i jízdní pozici, takže by mi původní umístění, které je u modelových gripů vesměs dané, pravděpodobně nesedělo.
Před nalepením je dobré plochu očistit a odmastit. Pokud vám gripy vysloveně nepadnou do nějakého vykousnutí na nádrži nebo mezi originální samolepky, rozhodně je dobré si před nalepením ještě na motorku sednout a vychytat místo, kde máte s nádrží za jízdy největší kontakt. Doporučuji ale vyhnout se ostrým hranám, tam to držet nebude. Pak už jen stačí za vhodných podmínek nalepit (ideální teplota 27 °C a sucho) a jede se.
Co může asi tak zlepšit kus gumy na nádrži? Budete překvapeni, ale znát to je. Při brzdění nepotřebujete pro sevření nádrže vynaložit tolik síly, abyste se udrželi tam, kde chcete, což znamená, že se neunavíte tak rychle. Motorku máte vyváženou, protože nepřenášíte vlivem gravitačních sil váhu, kam nechcete, a s tímto nenápadným doplňkem se vaše jízda stává mnohem uvolněnější. Dokonce se díky těmto gripům dá do určité míry mluvit o nějaké té eliminaci „masážních vibrací“, které standardně jezdec schytává právě od kontaktu s nádrží. A vůbec nejpříjemnější je ta chvíle, kdy se ve velkém náklonu můžete s absolutní jistotou zapřít horním kolenem o nádrž, a s pocitem, že jste k motorce jak přikovaní, se plně soustředit na samotnou jízdu.
No a pak je tu ještě jedna bezkonkurenční vlastnost, a to, že nalepené gripy jednoduše odlepíte a nalepíte si je jinam (nejde to do nekonečna, ale desetkrát prý žádný problém). A protože jsem v tomhle směru šťoura, ze závoďáka jsem gripy po šesti odjezděných dnech na okruhu bez problémů přehodil na svého civilního Srada a vyrazil zase na normální silnice užívat si konečně pohodové jízdy bez lítání po sedle sem a tam. A až se vrátím, půjdou zase zpět na K5. Šikovný kus gumy.