Pro dobrý kontakt s motorkou

TechSpec Gripster Grip


Vadí vám, že při brzdění kloužete po sedle až na nádrž? Máte pocit, jako byste se nemohli se strojem sžít a chcete ho mít pevně v nohách? Zkuste protiskluzový grip a budete mít klid.


Pro dobrý kontakt s motorkou

Blíží se zatáčka, sevřete koleny nádrž a začnete brzdit. Když je to hodně razantní brzdění, dřív nebo později (podle toho, kolik sil máte v nohou) skončíte nalepení mužstvím či ženstvím na nádrži. U sportovní motorky tímhle stylem navíc přenášíte hodně hmotnosti na přední kolo, což při nájezdu do zatáčky není zrovna moc ideální. Šoupáním na sedle sem a tam si pak začnete nejenom znervózňovat stroj, ale rychleji se i unavíte, a když už se pak do zatáčky položíte, koleno zapřené o hladkou nádrž vám na jistotě taky moc nepřidá.
Nejde jen o průjezdy zatáčkami. Vždyť i při rovnojízdě potřebujete být se svým strojem jedno tělo, a právě nádrž je jedním z nejdůležitějších styčných bodů mezi jezdcem a jeho strojem. Uzoučká nebo nijak netvarovaná, nejlépe ještě naleštěná banda mezi nohama sem tam dokáže jezdci hodně znepříjemnit život. Pravda, pokud se vozíte jen tak, možná to ani nezaznamenáte. Ale pokud jezdíte víc, a třeba i hodně na okruhu, kde je přesně takovýto kontakt s motorkou hodně důležitý, bude vám to vadit natolik, že to jednoho dne budete chtít řešit.
 

Podle modelu i uni
Já začal tím, že jsem si na závoďáka nalepil pěnové samolepky, co se obyčejně používají zespodu na nohy od nábytku. Bylo to za pár korun, a přestože to nevypadalo zrovna nejlépe, k té americké pásce, která mi drží kapoty pohromadě, mě to nijak zvlášť netrápilo a trochu to i fungovalo. Ve finále ale musím uznat, že tohle byla spíš z nouze ctnost a na pěknou civilní motorku bych si to rozhodně nedal. Navíc, když jsem to pak chtěl z nádrže sundat, zničil jsem skoro lak a nechal na tom ruce. U někoho jsem dokonce viděl nalepené proužky smirgl papíru, ale to se pak po sezoně asi dotyčný mohl rozloučit s komboškou.
Při procházení stánků s příslušenstvím na letošní bratislavské výstavě Motocykel jsem narazil na slovenskou firmu VT Racing Team, výhradního dovozce výrobků americké firmy TechSpec, která se zabývá přesně takovými doplňky. V nabídce najdete protiskluzové gripy na většinu velkých motocyklových značek a pokud nenajdete grip určený přímo pro váš stroj, jsou k dispozici gripy univerzální. Na výběr je momentálně ze tří unikátních materiálů, Snake Skin (hadí kůže), High Fusion (vysoká přilnavost) a nově C3 (podobná struktura jako SS, jen se jedná o měkčí a jemnější materiál) a jednoho barevného provedení. Gripy jsou totiž vyrobené ze syntetického kaučuku a ten jiný než černý prostě nebude. Na druhou stranu, v TechSpec přemýšlejí, takže pokud máte jakýkoliv typizovaný model, nijak zvlášť si tím design nenarušíte, kolikrát spíš naopak. Ze stejných materiálů si pak můžete objednat i tankpady nebo rovnou celá sedla.

gal_1_286.jpg

Šikovný kus gumy
Chlapi z VT Racing Teamu byli hodně vstřícní a přivezli mi gripy na vyzkoušení rovnou na Slovakiaring, když jsme tam jeli letošní první ČMN Prospeed Cup. Typ hadí kůže, přímo na GSX-R K5. Já na nádrži proti sériovce nemám ani původní samolepky, ani plastové kryty, takže jsem si mohl oba gripy nalepit libovolně, jak jsem chtěl. A to se hodilo, protože mám jinak sedlo, stupačky i jízdní pozici, takže by mi původní umístění, které je u modelových gripů vesměs dané, pravděpodobně nesedělo.
Před nalepením je dobré plochu očistit a odmastit. Pokud vám gripy vysloveně nepadnou do nějakého vykousnutí na nádrži nebo mezi originální samolepky, rozhodně je dobré si před nalepením ještě na motorku sednout a vychytat místo, kde máte s nádrží za jízdy největší kontakt. Doporučuji ale vyhnout se ostrým hranám, tam to držet nebude. Pak už jen stačí za vhodných podmínek nalepit (ideální teplota 27 °C a sucho) a jede se.
Co může asi tak zlepšit kus gumy na nádrži? Budete překvapeni, ale znát to je. Při brzdění nepotřebujete pro sevření nádrže vynaložit tolik síly, abyste se udrželi tam, kde chcete, což znamená, že se neunavíte tak rychle. Motorku máte vyváženou, protože nepřenášíte vlivem gravitačních sil váhu, kam nechcete, a s tímto nenápadným doplňkem se vaše jízda stává mnohem uvolněnější. Dokonce se díky těmto gripům dá do určité míry mluvit o nějaké té eliminaci „masážních vibrací“, které standardně jezdec schytává právě od kontaktu s nádrží. A vůbec nejpříjemnější je ta chvíle, kdy se ve velkém náklonu můžete s absolutní jistotou zapřít horním kolenem o nádrž, a s pocitem, že jste k motorce jak přikovaní, se plně soustředit na samotnou jízdu.
No a pak je tu ještě jedna bezkonkurenční vlastnost, a to, že nalepené gripy jednoduše odlepíte a nalepíte si je jinam (nejde to do nekonečna, ale desetkrát prý žádný problém). A protože jsem v tomhle směru šťoura, ze závoďáka jsem gripy po šesti odjezděných dnech na okruhu bez problémů přehodil na svého civilního Srada a vyrazil zase na normální silnice užívat si konečně pohodové jízdy bez lítání po sedle sem a tam. A až se vrátím, půjdou zase zpět na K5. Šikovný kus gumy.



PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.