Byl jednou jeden BEJK


Tady se, přátelé řídítkáři, nehoní koně otáčkami. Tady se totiž koně nehoní vůbec. Základem je krouťák. Největší nahatá Suzuki má totiž motor. Oponujete, že každá mašina má motor? Jenže GSX1400 má MOTOR!


Byl jednou jeden BEJK

Vlastně o nic jiného než o motor u této motorky nejde. Na vzduchem/olejem chlazeném agregátu, se kterými má Suzuki třicet let povedených zkušeností, stojí celá motorka. Ne že by snad stroj byl špatný, nebo jinak nevýrazný, jen ten motor je jaksi frontmanem této motorky a vystoupit z jeho stínu je pro ostatní části stroje složité.

Sport raději ne
GSX1400 je mastodontní naháč. Jednoduše řečeno, komu nestačí Bandit 1200, komu je Bandit příliš komerční a rozšířený, tomu je určena GSX. Je to motorka na kochací jízdy ve středním tempu. Rám je dost poddimenzovaný a jakýkoliv pokus o sportovní nasazení končí víceméně zklamáním. Na broušení kolínek máte ale GSX-R.
Tenhle naháč má bavit, má vás uklidnit, a to jak svou hmotností, tak motorem, který se křivkami výkonu a točivého momentu víceméně podobá většině běžných aut. Pakliže neradi točíte, nechcete pořád podřazovat („čtrnáctka“ má naprosto zbytečných šest kvaltů, stačily by klidně dva…) a čekat na ty správné otáčky, GSX1400 vás svým temperamentem ohromí. Výkon i krouťák sedí dole, kolem 5000 otáček už tak máte v rukojeti přes 120 Nm, a to už se počítá! Blbé je, že velký objem a krouťák je vykoupen vyšší spotřebou paliva, pochopitelně, obdobně žerou všecky velké naháče podobných objemů. Při svižnější jízdě se bez problémů dostanete na deset litrů na stovku, pokud jezdíte jen tak lážo plážo, dá se v pohodě pod šest.

gal_1_288.jpg

Podvozek slabinou
Majoritní problém GSX1400 je podvozek. A to přesto, že na rozdíl od konkurence má podvozek plně nastavitelný vpředu i vzadu. Vidlice je příliš měkká a dvěstěpadesátikilovou motorku od děr a potápění při brždění nevykrývá zase tak moc seriózně. Měkký rám nedovoluje ostřejší jízdu a zadní pérování je problematické na těsnost a správnou funkci – o tom, jak to řešit, se dočtete v boxu Servis a problémy.
Dalším nesmyslem je zadní pneu 190?mm, kvůli které stroj jaksi nezatáčí. V nájezdu do zatáčky se motorka vzpíná a vy ji musíte usměrňovat zbytečně velkou silou v pažích. Obutí pneumatiky 180 hodně vyřeší, GSX1400 začne trošku zatáčet, samozřejmě ale, když bude nehoda a bude se řešit něco s policií a pojišťovnou, užší pneu není v techničáku a budou následovat tahanice. Nicméně motorce užší guma prospěje.
U GSX potěší docela výbava. Šestipístková Tokica patří k těm lepším brzdám, i když opět nutno říci, že na zastavení takto těžké motorky by slabší brzdy prostě ani nebylo možné namontovat. Pohodlné sedlo poskytuje kromě prostoru pro dvě výletní zadnice i podsedlový prostor patřící mezi motocykly k největším. Palivoměr také není k zahození.

Dražší servis
Motorka je zpracovaná jako klasická Suzuki. Co má být kvalitní, to kvalitní vesměs je, lehké znepokojení může nastat při pohledu na korozi, která je u Suzuki tak nějak všeobecně známá jak na některých místech rámu, tak výfukovém potrubí. Zkrátka barva není místy nejtlustší a nerezové trubky také nejsou absolutně nerezové.
Celkově vzato je údržba na GSX1400 poměrně drahá. Motor je vzduchem chlazený, takže měníte olej co 6000?km a jelikož si agregát žádá skoro pět litrů kvalitní syntézy, poleze výměna oleje a filtru do peněz. Pneumatiky pod těžkým strojem a velkým krouťákem také mizí rychleji než stejná šíře na lehké supersportovní 600. Na druhou stranu u motoru máte skoro jistotu, že se do vašeho důchodu nepokazí a jezdit na něm budou možná ještě vaše vnoučata, pokud bude existovat benzín nebo nějaký jiný velrybí tuk, co hoří…

gal_2_288.jpg

Velká, těžká, milovaná
GSX1400 je mašina pro chlapy (ženské se neurazí), je těžká, velká, silná, s jezdcem se docela dost pere a není úplně bez much hlavně v oblasti podvozku. Existují GSX1400 kluby, které se zabývají různými zlepšováky, vědí jak vychytat slabůstky podvozku a jak stroj celkově za pár kaček dostat do přívětivějšího stavu. U nás taky minimálně dva fungují (zadejte www.gsx1400.cz nebo www.suzuki-gsx.cz).
Není to jen větší Bandit. GSX1400 je úplně jiná, svá. Napíšu to, co už u mnohých jiných specifických strojů – kdo ji má, ví přesně proč a stroj bezděčně miluje. Kdo ji měl a prodal, také přesně věděl proč. Jde jen o to, z jakého úhlu pohledu na stroj nahlížíte. Chcete motorku na ježdění? Kupte Bandita. Chcete motorku pro srdce? Svezte se na GSX1400...


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.