Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »

Trixieland


Stejně jako dixieland, i Yamaha TRX850 je žánr pro znalce. Akorát že dixieland měl v době svého největšího rozmachu mnohem více obdivovatelů než Trix, první japonská odpověď na dvouválce Ducati.


Trixieland

Čert ví, jestli to bylo špatným načasováním, nebo jestli se Yamaha prostě netrefila do vkusu zákazníků, ale bestseller se z TRX nikdy nestal. Přitom prakticky ze všech srovnávacích testů s tehdejší Ducati SS 900 vycházelo vítězně, protože postrádalo typickou ducatí svéhlavost a byl to vlastně první novodobý pokus přinést zákazníkům zvyklým na japonskou kvalitu a způsob jízdy velký dvouválec.
Jenže tohle trvalo pouhý rok – v Japonsku se sice Trix vyráběl už o rok dříve, ale do Evropy přišel až v devadesátém šestém, a než se stačil pořádně etablovat a najít si klientelu, přišla pro něj hotová přírodní katastrofa. Zatímco se snažil bojovat se Supersportem, Honda a Suzuki se svými VTR a TL zaútočily na královskou 916, a to za velice podobnou cenu, za jakou se prodávala Yamaha. Výrazně silnější motocykly odsunuly TRX na druhou či možná spíše pátou kolej a když člověk nebyl vysloveně nadšenec pro tři ladičky, těžko hledal důvody, proč nedat přednost konkurenci.

Řadové véčko
Přitom jako koncept nebyl Trix vůbec špatný. Škarohlídi by mohli namítnout, že to byl do určité míry „smetený ponk“, protože motor pocházel z TDM, přední vidle a brzdy zase z FZR a nový byl vlastně akorát rám, ale když se podíváte, jakým způsobem se tvoří motorky dneska… Viděno očima technika, TRX bylo originální. Honda se Suzuki akorát okopírovali devětsetšestnáctku a jediná inovace spočívala v tom, že véčkový litr dali do hliníkového a nikoli ocelového rámu, ale Yamaha se nebála přijít s něčím novým.
Pustila se do ocelového příhraďáku, který u Japonců rozhodně nebyl obvyklý a jemuž přidala masivní zadní hliníkovou kyvku, a do rámu zasadila řadový dvouválec o objemu 850 kubíků. Zvláštní uspořádání, zvláštní objem, netradičních pět ventilů na hlavu a další zvláštností bylo, že na rozdíl od cestovního TDM měla klika ojniční čepy přesazené o 270°, tédéemo toto řešení převzalo až později. Z dvouválce se tímto jednoduchým trikem vlastně stalo véčko, protože zapaloval stejně jako vidlicové motory, akorát že fyzicky byl motor mnohem kompaktnější.
Jenomže možná i to, že motor vypadal „jinak“, bylo důvodem neúspěchu. Nebo jeho charakter – byl to prostě bručák, který výborně fungoval na běžné ježdění, ale postrádal trochu sex appealu. Otáčky byly málem autařské (červené pole od osmi tisíc), výkon příjemný, ale nikoli oslnivý, 83 koníků bylo ve srovnání s více než stokoňovou konkurencí prostě málo. A do toho pouze pětikvalt… Snad jedinou změnou, kterou TRX za svůj krátký život prodělalo, bylo zkrácení prvního převodového stupně v roce 1998, původní jednička byla tak dlouhá, že rozjezdy byly hlavně pro méně technicky zdatné jezdce velkým oříškem.

gal_1_290.jpg

Sezení spíše sportovní
Zatímco motor by byl příjemný na delší cesty a občasné „vymetení pavučin“ (výfuky se doporučují vyměnit za otevřené, ty sériové motorku hodně dusí), jízdní pozice už tolik k poklidnému brouzdání nevybízela. Jasně, z dnešního pohledu všech těch prťavých CBR a GSX-R je to luxusní gauč, ale ve své době, kdy byl největším yamažím supersportem ThunderAce, platilo TRX za ultra sportovce. Problém nebyl ani tak v řídítkách nebo stupačkách, jako v tvrdém sedlu umístěném na pěkném, i když docela hranatém sportovním podsedláku. O místu pro spolujezdce si každý udělá představu sám při pohledu na obrázek… Polokapota nepatřila zrovna mezi líbivé, stejně jako spartánské budíky, ale oboje fungovalo dobře.
Nastavení podvozku si naopak rozumělo i s českými silničkami a když ne, mohli jste mu domluvit – zadek disponoval plnou stavitelností, vpředu jste mohli sáhnout na předpětí a odskok. Čtyřpístkové brzdy motorku sice zastavily, ale kdo mohl, namontoval „modré“ třmeny z R1. Dobré ovladatelnosti svědčila také úzká zadní pneu-
matika, i když pro egomaséry zrovna tohle může být důvod, proč po TRX nesáhnout, byť se proti konkurenci jedná o nepostřehnutelný dvoucentimetrový rozdíl.

Za hubičku
Yamaha TRX850 byla zkrátka zajímavá motorka, která přišla ve špatnou dobu. Z praktického pohledu byl osvědčený motor, mající kořeny už v Super Ténéré, dobrou volbou z hlediska výdrže, ale to na úspěch nestačilo. Ani dnes není Trix zrovna vyhledávanou ojetinou, přitom právě teď po letech by měl jít do kurzu kvůli nízkootáčkovému dvouválci, který sice už „zamlada“ trpěl náchylností ke konzumaci oleje, ale měl by vydržet víc než vysokootáčkové čtyřválce té doby. TRX i po patnácti letech zůstává strojem pro individualisty, které při hledání vysněného motocyklu může těšit, že když už v inzerátech na nějaký narazí, bývá za směšně nízkou cenu.



PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.