Náčiní rybářovo

Martin DeCarli

Na silnicích jich moc nepotkáme, v inzerátech se objeví sporadicky, možná proto si poměrně drží cenu. Jedna z prvních čtyřdobých malorážek z českých luhů a hájů.


Náčiní rybářovo

V roce 1994 vyjela do světa, na svou dobu elegantní, jednoduchá padesátka Jawa 50 Mosquito. Po dlouhých letech po Mustangu konečně „novej českej fichtl“! Cena, pravda, na naše tehdejší poměry docela kapitalistická, chvíli nám trvalo zvyknout si na to, že „fichtl“ už nemůže stát za výkladem Mototechny 3500?Kč, pardon, Kčs. Mosquito se chytlo, ale zrovna moc se nechytl motor. Jugoslávský Tomos nebyl právě etalonem pro bezporuchovost.
Stále mluvíme o padesátce, ovšem konstruktéři si byli vědomi dostatečně dimenzované konstrukce podvozku, a to vedlo k myšlence namontování většího, čtyřdobého motoru. Srdcem se stal asijský Linhai 100 (původně Honda ST 70 s jiným válcem).

Návaznost na Robota
A tak Jawa v roce 1999 představila model 100/587 (šmarjápano kdy už náš výrobce přestane motorky označovat jako lokomotivy z ČKD). Její reklamní kampaň byla založená na tom, že stroj má navazovat na legendární Jawu Robot z předválečného období. Ale „podobnost“ vlastně byla jen ve dvou věcech – ve shodném objemu a v podobném pojmenování stroje.

gal_1_292.jpg

Z pade kilo
Jestli se vám zdá, že Mosquito a Robbyho nemůžete od sebe rozeznat, nic si z toho nedělejte, já také ne. Páteřový ocelový rám není skoro ani vidět. Zadní kyvná vidlice je odpružená dvěma tlumiči stavitelnými do čtyř poloh. Že zadek brzdí buben, bych výrobci vůbec nevyčítal, vpředu je kotouč o průměru 200?mm a pro dané rychlosti je vše naprosto dostatečné. Šmrncovní třípaprsková šestnáctipalcová kola nakoupila Jawa u italského výrobce.
Co se plastů týče, tady bych měl jedinou výhradu – černá nádrž je vyrobena z „prašivého“, asi mnohokrát recyklovaného plastu. Má hrubý povrch, zapomeňte, že byste ji přestříkali či polepili samolepkami. Je to vysoce „odpudivá“ hmota v pravém slova smyslu.

Díly z třiapůle
Řada ovládacích prvků pochází z Jawy 350, ale proti tomu nemám nic (jen tak mi právě přišlo na mysl, že když si koupíte Lamborghini Gallardo, naleznete zde některé prvky z Fabie). Sedlo je příjemně tvarované, celková nízká stavba stroje dává docela jasně tušit, že konstrukce byla tvořena kolem původně padesátkového motoru. K sedlu malá poznámka – je nezamykatelné a nebudu popisovat návod, jak snadno se dá dostat do úložného prostoru…
Motor vydává, nestydím se říct, „hondí šepot“, který je snad ještě více utlumený než originály v Japonsku. Má příjemný průběh, ale 6,5 koně vás může vozit jen díky velmi nízké hmotnosti stroje
(87 kg). Co je ale rarita, to je převodovka. Ta je čtyřstupňová a „vše je dolů“. Neutrál je pouze nad jedničkou. U originálu je to ale úplný unikát – řazení „dokola“, tedy dáte dolu za čtyři a následuje opět dolu jednička! Některé starší čínské a tchajwanské stroje to mají také. Na to by si evropský zákazník těžko zvykal, proto ta změna. Mé zkušenosti s převodovkou nejsou zrovna ty nejlepší, o přesnosti řazení bych raději nemluvil.

gal_2_292.jpg

Kolik to jede?
Od čtyřdobé stovky nečekejte výkonové zázraky, na to si ani motocykl nečiní nároky. Vzhledem k dnešnímu dělení řidičáků nebude asi moc zajímavý pro mladistvé. Ti sáhnou zřejmě po ojeté „dváce“, která jim nabídne více než dvojnásobek koní, normální konstrukci a správné návyky k ovládání stroje. Takže já vidím jako optimálního uživatele nenáročného rybáře. Ne, vážně, po rovině jedete 70–80, spotřeba jen těžko přeleze dva litry, když někde zapadnete v měkkém terénu, snadno si s ní poradíte. Prostě s Robby přijede v pět ráno k rybníku „tichý blázen“, uvaří si groček, který za tu dobu, než se dočká (nebo taky nedočká) úlovku, vyprchá, když bude mít štěstí, vytáhne podmírovýho kapříka a na otázku kolemjdoucích jen suše odvětí: „Ále candát 85, ale já takovýhle čudly pouštím,“ a po neúspěšném dni sedne na Jawičku, nadrbne ji elektrickým startérem a náladu si spraví příjemnou jízdou k manželce, kde už má na stole dva pořádné vepřové šnycly…


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.