Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »

Náčiní rybářovo

Martin DeCarli

Na silnicích jich moc nepotkáme, v inzerátech se objeví sporadicky, možná proto si poměrně drží cenu. Jedna z prvních čtyřdobých malorážek z českých luhů a hájů.


Náčiní rybářovo

V roce 1994 vyjela do světa, na svou dobu elegantní, jednoduchá padesátka Jawa 50 Mosquito. Po dlouhých letech po Mustangu konečně „novej českej fichtl“! Cena, pravda, na naše tehdejší poměry docela kapitalistická, chvíli nám trvalo zvyknout si na to, že „fichtl“ už nemůže stát za výkladem Mototechny 3500?Kč, pardon, Kčs. Mosquito se chytlo, ale zrovna moc se nechytl motor. Jugoslávský Tomos nebyl právě etalonem pro bezporuchovost.
Stále mluvíme o padesátce, ovšem konstruktéři si byli vědomi dostatečně dimenzované konstrukce podvozku, a to vedlo k myšlence namontování většího, čtyřdobého motoru. Srdcem se stal asijský Linhai 100 (původně Honda ST 70 s jiným válcem).

Návaznost na Robota
A tak Jawa v roce 1999 představila model 100/587 (šmarjápano kdy už náš výrobce přestane motorky označovat jako lokomotivy z ČKD). Její reklamní kampaň byla založená na tom, že stroj má navazovat na legendární Jawu Robot z předválečného období. Ale „podobnost“ vlastně byla jen ve dvou věcech – ve shodném objemu a v podobném pojmenování stroje.

gal_1_292.jpg

Z pade kilo
Jestli se vám zdá, že Mosquito a Robbyho nemůžete od sebe rozeznat, nic si z toho nedělejte, já také ne. Páteřový ocelový rám není skoro ani vidět. Zadní kyvná vidlice je odpružená dvěma tlumiči stavitelnými do čtyř poloh. Že zadek brzdí buben, bych výrobci vůbec nevyčítal, vpředu je kotouč o průměru 200?mm a pro dané rychlosti je vše naprosto dostatečné. Šmrncovní třípaprsková šestnáctipalcová kola nakoupila Jawa u italského výrobce.
Co se plastů týče, tady bych měl jedinou výhradu – černá nádrž je vyrobena z „prašivého“, asi mnohokrát recyklovaného plastu. Má hrubý povrch, zapomeňte, že byste ji přestříkali či polepili samolepkami. Je to vysoce „odpudivá“ hmota v pravém slova smyslu.

Díly z třiapůle
Řada ovládacích prvků pochází z Jawy 350, ale proti tomu nemám nic (jen tak mi právě přišlo na mysl, že když si koupíte Lamborghini Gallardo, naleznete zde některé prvky z Fabie). Sedlo je příjemně tvarované, celková nízká stavba stroje dává docela jasně tušit, že konstrukce byla tvořena kolem původně padesátkového motoru. K sedlu malá poznámka – je nezamykatelné a nebudu popisovat návod, jak snadno se dá dostat do úložného prostoru…
Motor vydává, nestydím se říct, „hondí šepot“, který je snad ještě více utlumený než originály v Japonsku. Má příjemný průběh, ale 6,5 koně vás může vozit jen díky velmi nízké hmotnosti stroje
(87 kg). Co je ale rarita, to je převodovka. Ta je čtyřstupňová a „vše je dolů“. Neutrál je pouze nad jedničkou. U originálu je to ale úplný unikát – řazení „dokola“, tedy dáte dolu za čtyři a následuje opět dolu jednička! Některé starší čínské a tchajwanské stroje to mají také. Na to by si evropský zákazník těžko zvykal, proto ta změna. Mé zkušenosti s převodovkou nejsou zrovna ty nejlepší, o přesnosti řazení bych raději nemluvil.

gal_2_292.jpg

Kolik to jede?
Od čtyřdobé stovky nečekejte výkonové zázraky, na to si ani motocykl nečiní nároky. Vzhledem k dnešnímu dělení řidičáků nebude asi moc zajímavý pro mladistvé. Ti sáhnou zřejmě po ojeté „dváce“, která jim nabídne více než dvojnásobek koní, normální konstrukci a správné návyky k ovládání stroje. Takže já vidím jako optimálního uživatele nenáročného rybáře. Ne, vážně, po rovině jedete 70–80, spotřeba jen těžko přeleze dva litry, když někde zapadnete v měkkém terénu, snadno si s ní poradíte. Prostě s Robby přijede v pět ráno k rybníku „tichý blázen“, uvaří si groček, který za tu dobu, než se dočká (nebo taky nedočká) úlovku, vyprchá, když bude mít štěstí, vytáhne podmírovýho kapříka a na otázku kolemjdoucích jen suše odvětí: „Ále candát 85, ale já takovýhle čudly pouštím,“ a po neúspěšném dni sedne na Jawičku, nadrbne ji elektrickým startérem a náladu si spraví příjemnou jízdou k manželce, kde už má na stole dva pořádné vepřové šnycly…


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.