Kultovní záležitost

7. místo Yamaha V-max


Yamaha V-max. I když se jeho výroba už dávno zastavila a na trhu se objevil nástupce, pořád jde o mimořádný, doslova kultovní motocykl plný emocí, což se projevilo i v jeho postavení v naší anketě.


Kultovní záležitost

Pro rozšifrování zkratky názvu si pod písmenem V představme rychlost, zbytek je snadno srozumitelný, jednoduše maximální, a tak to u tohoto stroje prostě je. Ve své originalitě jde o těžko zařaditelný motocykl, snad někam na pomezí chopperu a dragsteru.

V-boost pro koně
Jeho příběh začal už v roce 1984 a původně šlo o projekt oslovující hlavně americký motocyklový trh. V základu jsme našli upravený čtyřdobý, kapalinou chlazený čtyřválec do V, použitý předtím v cestovním modelu XVZ12. Šlo o to, zvětšit jeho výkon z původních 98 koní k co nejbrutálnějším hodnotám. Povedlo se to až k hranici v té době velice úctyhodných 145 koní za pomoci nových ventilů, lehčího pístu, předělaného rozvodu vačkového hřídele a především přidáním takzvaného V-boost systému. To je velice zajímavé zařízení, které postupně, počínaje 6000 otáčkami, otevíralo elektromotorkem spojení mezi pravým a levým sacím kanálem a umožňovalo každému válci využívat hned dva ze čtyř karburátorů značky Mikuni. Výsledkem byla ničivá síla přenášená přes kloubový hřídel na zadní kolo. Ovšem zde je nutné doplnit, že ne všechny motocykly přicházející na evropský trh používaly toto zázračné zařízení zvyšující tlak v krevním oběhu.
V případě, když si dnes pořizujete V-maxe z druhé ruky, je potřeba pohlídat si základní parametry stroje, tedy uvedený výkon nebo zda zrychlení
z 0 na 100 km/h dosáhnete za 3,1 sekundy a stroj přitom disponuje točivým momentem 122 Nm při 7500 otáčkách za minutu. Do republiky totiž svého času zamířila přes západní hranici spousta ojetých stokoňových verzí a jejich předělání, pokud se tak už v průběhu let nestalo, by mohlo zvýšit pořizovací náklady. Už před lety se ale u nás mohly sehnat i výkonné verze dovezené přímo ze severoamerického kontinentu, ze Spojených států či Kanady. Poznáte je snadno, pokud si předchozí majitel nevyměnil tachometr, najdete na přístrojovém panelu údaje o rychlosti udávané v mílích.

gal_1_309.jpg

Přes 20 let výroby
V-max prošel za dobu výroby mnoha úpravami, záleží tedy také na ročníku, protože během času se na něm leccos proměnilo. Přinášel to jednak technický rozvoj, a také změna předpisů, například těch ekologických, nebo hlukových omezení. Mezi největší změny směrem k lepším jízdním vlastnostem patřila například výměna předních teleskopických vidlic ze 40 na 43?mm a rekonstrukcí prošly také svého času dost kritizované brzdy (1993). Na novějších ročnících už najdete vepředu dva kotouče o průměru 298?mm, brzděné čtyřpístkovými třmeny, vzadu pak jeden kotouč o průměru 282?mm s dvoupístkovým třmenem.
V roce 1990 byl V-max vybaven digitálním zapalováním, o rok později přísné evropské normy upravily výfuk a výkon stroje bez V-boostu klesl ze 104 na 95 koní. Vývoj nezastavíte, a tak co stačilo dříve, dnes už příliš neobstojí, například dvojitý trubkový rám nebo hmotnost 262?kg bez náplní, tedy kolem 283?kg s plnou nádrží. A tak je potřeba ke slovu maximální také začít maximálně trénovat, jak nejlépe a bez úrazu zdvihnout motocykl z postranního stojánku.
V-max byl motocykl plný překvapení, to další skrývá umístění nádrže. Tu má totiž stroj schovanou pod sedlem, před sebou máte jen atrapu. Postranní kryty totiž nepřivádějí vzduch ke karburátorům, jak by se mohlo na první pohled zdát. Velikost motoru a přístrojový panel by stejně nedovoloval v těchto místech použití nějaké větší nádrže, a tak bylo toto konstrukční řešení docela logické. Opravdová pod sedlem umístěná nádrž ale pojme jen patnáct litrů paliva, což také není žádné závratné číslo, takže k maximálním hodnotám je potřeba přičíst i častější zastávku u benzínové pumpy, což sice může trochu ovlivnit způsob jízdy, ale kdo si pořídí V-maxe, určitě ho nemá proto, aby se ploužil po městě. Maximální jsou totiž také adrenalinové zážitky.

Jako jehly v kupce sena
Nebude také úplně jednoduché si svého V-maxe najít, kultovního motocyklu se chce totiž málokdo zbavovat, i když už jde o poněkud starší ročníky. Není divu, že si majitelé nestěžují, ale maximálně vyzdvihují přednosti tohoto modelu. Můžete tak od nich často slyšet věty jako „Maximální spokojenost a naplnění očekávání“ nebo „Nelze k ničemu přirovnat“ či jednoduše „Výkon, spolehlivost, vzhled“.
Mezi nedostatky se opakovaně objevuje postesknutí nad malou nádrží. Udávaný dojezd se tak pohybuje někde od hranice 170 do 250 kilometrů. Už jsme se dotkli spolehlivosti brzd, tady se hodně projevuje ročník výroby. Od výborného hodnocení až k velice průměrnému. Zážitky, které vás
s V-maxem čekají, však rozhodně průměrné nebudou.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.