Do třetice tříčtvrťák

Ducati M750 Monster


První generace pro motocyklový svět revolučních Monsterů používala zprvu dvě objemové jednotky – 900 a 600. Sedmpade byla nasazena v roce 1996 pro ty, kterým šestka nejede a devítikilo je příliš sprosté.


Do třetice tříčtvrťák

Monsteru M600 je vyčítána přílišná laxnost motoru k životu a rychlosti, nedostatek krouťáku, větší devítistovka má zase například pro začínajícího výkonu a síly zbytečně moc. Právě proto byla na trh uvedena ideální kompromisní mašina, jejíž přednes vyhovuje většímu spektru motorkářů a motorkářek – ženy ve spojení s Monstříky opravdu nesmíme opomíjet. Monster M750 se v běžně používaném otáčkovém rozpětí stará o svého jezdce mnohem vlídněji než malá šestka, není potřeba tolik řadit, předjíždění je hbitější a bez stresu.
Začátek monstrismu je datován k roku 1993 a první výstřel do výfuků tehdy vyloudil Monster M900, šestistovka se do prodeje zařadila v roce 1994. Dalo by se tedy říci, že M750 je od začátku tak nějak vyzkoušená, přece jen rozdíly mezi ducatími konstrukcemi skoro žádné nejsou.

Maximalista minimalismu
Monstery přišly se zajímavou
ideologií, která samozřejmě platila a vždycky platit bude. Čím míň toho na motorce je, tím je zábavnější. Monster je prostě motor, rám a kola. Žádné zbytečné plasty, kryty. Zato máte kvalitní komponenty a ohromnou europaletu s tuningovým příslušenstvím. Navíc ceny motorek hrozně moc spadly, a tak stroje, které byly před deseti lety pro normálního kluka z vsi k nezaplacení, jsou dnes již poříditelné.
Sedmpade Monster není v ČR úplně ta nejrozšířenější ducatka – malá šestistovka se kupovala víc a poté její kralování převzal nástupce Monster 620. Ortodoxní ducatisté zase malého a středního Monstera nikdy nebrali v potaz, jelikož nemá suchou, a tedy i chrastící spojku.

gal_1_318.jpg

Co mě čeká na dílně?
Jste-li normální člověk, který se chce vozit na příjemném sportovním naháči bez extrémního výkonu (módního v dnešní uspěchané době) a Ducati máte v hledáčku nejvíc, spojku asi moc řešit nebudete. Bude vás zajímat, jestli stroj v prvé řadě uservisujete. Ducati jsou pověstné drahým a náročným servisem, který se nevyplácí lajdat. Jakmile o motor pečujete, jak se má, není problém, o tom svědčí statisíce jezdících Monsterů po celém světě. Problémy nastávají s klasickým čecháčkovským přístupem – za tohle platit nebudu, to si raději udělám sám doma. Desmodromický ventilový rozvod má svá specifika a vymezování ventilových vůlí každých 10 000?km podložkami není zase tak jednoduché a je potřeba, aby nastavení prováděli odborníci. Rozvodové řemeny mají životnost dva roky nebo 20 000?km, celý velký servis (ob 10 000?km) vás i s řemeny a díly přijde zhruba na 10 000 korun. Při malé levnější prohlídce po 10 000?km se dělají „jen“ ventily a náplně. Mechanici ze servisů Ducati všem majitelům kladou na srdce, aby servis opravdu dodržovali. Zatímco u japonských strojů se kdejaké přetáhnutí – oddálení prohlídky leckdy skousne, desmomotor se může zbytečně poničit.

Zkušeníka s sebou
Při koupi Ducati, Monstera 750 nevyjímaje, vemte s sebou určitě odborníka. Zrovna stroj Ducati je opravdu vhodné nechat proklepnout někým, kdo tyto stroje dobře zná, nejlépe samozřejmě i servisuje. Ono totiž chlácholení prodávajícího, že Ducati vždycky rachtá, není pro vaši peněženku nejbezpečnější. Není zvuk jako zvuk a motory, které nebyly před jízdou dostatečně prohřáté (vzducháč se ohřívá déle) a majitelé jim nakládali, můžou mít vážnější problémy. Vydřené, přidřené nebo jinak poničené válce i písty nejsou ničím neobvyklým.
Avšak psát o poničených motorech je ožehavé téma – nemělo by to vést k tomu, abyste Monstera vyřadili z hledáčku, mělo by to naopak nabádat jen k opatrnosti. Motor Ducati nemá problémy, můžete za něj tahat a chtít po něm maxima, ale musí být dobře mechanicky seřízený a v provozní teplotě. Pak nic nehrozí. Kupujete-li stroj, chtějte znát jeho původ a hlavně servisní knihu. Jakmile stojíte před Ducati bez historie, raději otočte hlavu, chůzi i klíček v zapalování a jeďte k serióznějšímu stroji.
Celý článek se týká vlastně obecného vědění o ducatím motoru, ale ono vlastně o nic jiného nejde. Z elektroinstalace odcházely kdysi akorát regulátory dobíjení, jenže tyto staré kusy se už stejně nevyrábějí a je za ně originální náhrada, která už problémy s životností nemá.

Problém není
Monster 750 je za relativně málo peněz parádní motorka. Nemá extrémní výkony a prakticky žádnou uživatelskou zpříjemňující výbavu, ale je to jednoduše Monster. Kufry na něj dávat nebudete, stejně jako na něm asi nebudete (až na výjimky) jezdit ve dvou. Tohle se tady neřeší. Monster je klidně motorka pro každý den, mnozí na něm jezdí do práce. Jiní na něm cestují, jezdí kaskadérské show, začínající ho mají jako svou první velkou…


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.