Průzkumník z Ostrovů
Triumph Tiger Explorer
Původní Tiger, to bylo klasické cestovní enduro, s nímž třeba náš Ivo Kaštan dokázal startovat na Dakaru. Postupem času se z něj ale stal čistý silničák na 17“ kolech. Od příštího roku Triumph vrací do nabídky opravdový adventure tourer, nový Explorer.
Dosavadní vrchol nabídky Tiger 1050 je skvělý bajk. Ale je to motorka na stejné vývojové větvi s novou Multistradou nebo rakouským SM T, tudíž bezva náčiní na adrenalinové lítání po Alpách, a kdo dává přednost skutečným cestovním endurům, ten měl u Triumphu v posledních letech bohužel smůlu.
Vše se změnilo letos, kdy přišly dvě nové osmistovky, které naprosto jednoznačně cílily na bavorské F 800 GS, a ani Britové nemuseli čekat na nějaký velký komerční úspěch, neboť ten byl prakticky zaručený, a už mohli zvesela připravovat útok na nedotknutelné R 1200 GS.
Tedy na motorku, kterou se z trůnu snaží sestřelit dnes kdekdo, díky čemuž je tahle kategorie plná opravdu špičkových strojů – dalo by se říci, že velká cestovní endura jsou dnes tou výkladní skříní výrobců, jako bývaly supersporty, dokud se tahle kategorie nestala tak trochu obětí své vlastní vyhraněnosti.
To by se adventure tourerům, jak se těmto strojům nyní módně říká, stát nemuselo, neboť jejich krédem je co největší univerzálnost. Díky velkému konkurenčnímu boji musejí výrobci nabídnout nejen stroj pohodlný a ovladatelný, to se rozumí tak nějak automaticky, ale zároveň musí mít výkon jako před pár lety superbike, výkonné a přitom v terénu ovladatelné brzdy, spoustu elektroniky a ještě dlouhé servisní intervaly. Nový Tiger Explorer tohle vše s přehledem splňuje.
Výkon nepotřebujete. Ale chcete ho
Má smysl psát, že Explorera pohání tříválec? Troufám si říct, že být tu dvouválec nebo čtyřválec, bude to prodejně stejná katastrofa, jako byste na superbike dali gumy ze skútru a růžové kapoty s medvídkem Pú. Triumph měl obrovskou kliku, že se mu podařilo udělat si na tyhle motory prakticky monopol a když se dnes řekne tříválec, rozumí se pod tím automaticky Triumph. A když někdo další udělá tříválec, už je na to automaticky nahlíženo jako „podle Triumphu“.
Klika to byla i z toho titulu, že tříválec je prostě skvělá volba. Jestli jste ještě na žádném nejeli, měli byste to napravit. Všude se dočtete, že má to nejlepší ze čtyřválce (vysoký výkon nahoře) i dvouválce (super krouťák dole) a ještě k tomu skvělý zvuk, a všechno to je čistá pravda. No a teď si do toho dosaďte parametry, jakými oplývá Explorer –
137 koní, 121 newtonmetrů! K tomu se žádný z konkurentů ani nepřibližuje, a to počítáme i s novým Versysem 1000 a Crosstourerem s motorem VFR. Parafrázujme jednu televizní reklamu: Potřebujete v cesťáku takový motor? Asi ne. Ale chcete ho :-).
Bez elektroniky to nejde
Na tomhle jádru ale není zajímavý jenom jeho výkon, s tím byste u dané zákaznické skupiny těžko uspěli. Pro tu bude důležitější, že zadní kolo pohání do jisté míry bezúdržbový kardan (starat se o něj pochopitelně musíte, ale není to taková obden-pruda jako s řetězem) a že servisní intervaly jsou slušných 16 000?km.
Triumph navzdory použití elektronického plynu odolal vábení instalovat více motorových map, což je možná trochu škoda, protože jedna „softová“ na mokro či do města by se neztratila, ale zase na druhou stranu tady máte kontrolu trakce, která by spoustu patálií způsobených právě přílišným množstvím koní na zadním kole měla řešit. Naopak do kategorie zavedl jinou elektronickou fičuru, a sice tempomat. Vlastně je s podivem, že to u motorek, na nichž se kolikrát přesouváte po dálnici na druhou stranu Evropy, udělal až Triumph.
Podvozek snese i palbu
Další elektronickou vychytávkou je ABS, které si můžete do terénu vypnout, a tím se zvolna přesouváme k podvozku.
Triumph udává, že jeho reputaci výborně ovladatelných strojů nekazí ani Explorer, jenž by měl přesvědčit výborným vyvážením v nízkých rychlostech, stejně jako stabilitou při trapu. Rozvor je na tuto třídu normální, geometrie naopak spíše ostřejší a odpružení nastavitelné (vzadu klasicky hydraulicky kolečkem), takže Britové se nebojí o Exploreru tvrdit, že zvládá podstatně dynamičtější jízdu, než byste od adventure toureru čekali. Vzhledem k dvojitému páteřovému rámu, masivní 46mm obrácené vidlici a solidní jednostranné hliníkové kyvce se není čemu divit.
Poněkud s otazníkem je použití litých ráfků. Přestože velké procento majitelů těchto strojů se do pořádného terénu nikdy nepodívá a ti, kdo tam zavítají, jen málokdy liťáky poškodí, pořád je to pro potenciální kupce jako rudý hadr na býka. Těch diskusí, když ve 2004 přišlo GS na liťácích, těch dotazů u nového Stelvia, jestli na něj jdou dát dráťáky z NTX… Super Ténéré i Crosstourer pro jistotu přicházejí také „na drátech“, aby to bylo podle voxu populi. Z tohoto pohledu je rozhodnutí Triumphu trochu překvapením. Napadá mě jeden důvod – to kdyby chtěl Triumph zanedlouho představit jakousi XC verzi s větší nádrží a právě drátěnými koly, útočící na R 1200 GS Adventure. Uvidíme.
Pro větší pohodlí
A pojďme do finále – detaily činící život s Explorerem příjemnějším. O tempomatu, kontrole trakce, ABS, kardanu a dlouhých servisních intervalech už řeč byla. Dále by vaše srdénko mohlo zaplesat nad sériově montovaným centrálním stojanem nebo integrovanými držáky kufrů. Pár bočních o objemu 60 litrů a jeden 35litrový topcase už jsou připraveny jako origo doplňky, a v tomhle katalogu je toho mnohem víc, od padáků přes vyhřívaná sedla a rukojeti až po mlhovky. V sérii nechybí ani 12V zásuvka na GPS nebo vyhřívané oblečení. Že byste přetížili elektrické vedení, z toho nemějte strach, 950wattový alternátor je prostě masáž!
Sedlo je nastavitelné do dvou výšek (nastavit si můžete i řídítka a přední štítek), plus si můžete objednat zvýšené či naopak snížené, a dostatek komfortu by měl mít i spolujezdec, jenž má k dispozici rozměrná madla a gumou potažené stupačky. Aby řidič nemusel ani na okamžik pouštět řízení z ruky, jsou všechny funkce přístrojové desky přepínatelné čudlíkem z levého řídítka. Mimochodem přístrojovka je také nová a nabízí spoustu funkcí palubního počítače, jako třeba teplotu vzduchu, průměrnou spotřebu, dojezd atd. Nechybí samozřejmě ani palivoměr a zařazený kvalt, plus si můžete pořídit ještě sledování tlaku v pneumatikách…
V Triumphu evidentně nic nepodcenili a vybavili nového největšího Tigera vším potřebným. Teď už je jen na něm, jak uspěje. Cena by měla být příznivá (plus mínus na úrovni konkurence, žádné výstřelky směrem nahoru ani dolů) a první kusy by se v Česku měly dostat k zákazníkům už v únoru. Za své peníze dostanou slušně vybavený adventure tourer s extra silným tříválcovým motorem a nezaměnitelným britským charismatem.
Fotogalerie