Lady Speed Stick

Vespa PX 150


Vespa PX 150 se vyrábí bezmála 35 let, i když byla chvíli „v přechodu“ – od roku 2007 doteď. Pro rok 2012 se opět do výroby vrací. Vyrobilo se jí tři miliony kusů, jezdila s ní celá Itálie...


Lady Speed Stick

Malé, levné a dokonale jednoduché přemisťovadlo pro každého mlaďase, slečnu, mamču, tátu, dědu i babičku. Jezdili na ní všichni. Měla a stále má kouzlo, které má podle mě ještě jeden jediný dopravní prostředek, a to legendární Volkswagen Käfer – Brouk. Vespa PX 150 je s Itálií spjata jako pizza, špagety, šikmá věž, pěkný holky a spousta nicnedělání. V padesátých letech se tyto Vespy licenčně vyráběly v Německu, Velké Británii, Francii, Belgii, Španělsku, Indii, Brazílii a Indonésii. Dnes je znají po celém světě, přesto v ČR moc pé-ixek nenajdete.

Symbol svobody
Přestože to bylo původně koncepčně užitkové vozítko, stalo se stejně jako zmíněný Brouk symbolem svobody a volnosti – i když Brouk platil víc v Americe a Vespa především ve svobodné Evropě. K nám do zákulisí za železnou oponu se moc nedostala. U nás se jezdilo maximálně na Prasetech (skútr ČZ 501/502 zvaný Prase). Totální prodejní smršť se u Vespových spustila po hollywoodském filmu Prázdniny v Římě s Gregory Peckem a odzbrojující Audrey Hepburnovou coby dezertující princeznou. V jedné scéně totiž lítají po Římě na Vespě, a díky tomuto filmu se během chvíle prodalo 100 000 kusů těchto vozítek.

gal_1_337.jpg

Plech stačí
Výrobní linka Vespy byla podobná jako u Fordových závodů, rychlé výrobě byla uzpůsobena konstrukce Vespy samotné i pohyb dílů po dílně a montážní procesy. Geniální konstrukce samonosné plechové karosérie (což má i zmíněná ČZ Prase) nepotřebuje, jak slovo „samonosné“ napovídá, žádný další rám. Ty tvary, které vidíte, nejsou jen překrývající se plechy, ale kastle samotná.
Takhle se dnes dělají auta. Vylisují – natvarují se plechy, přiloží se k sobě, na několika místech sbodují svářečkou a na to celé se pak přišroubují jen nápravy. U Vespy se jedná o přední letmou vidlici a zadní kolo společně s kývačkou nesoucí motor. Boční vystouplé blatníky jsou opticky pěkné, chrání proti rozstřiku vody, a ten bachor na levé straně schovává navíc celé jedno rezervní kolo. A jelikož má Vespa letmáky vpředu i vzadu, není fakt žádný problém skútr odnést do trávy, položit na bok a kolo přešroubovat.

Objemů několik
Vespa za svoji pětašedesátiletou historii vyrobila asi 100 různých modelů, ve kterých se normální smrtelník stejně není schopen zorientovat. Řada PX je vedle soudobé moderní čtyřdobé produkce taková stálice. Je až s podivem, že tato konstrukce je schopna i dnes obstát v homologačních procesech atd. Zkrátka se to kdysi povedlo.
Do modelů PX byla a je montována dvoudobá 125, 150 anebo 200. Nové modely mají samozřejmě už i startér (startpáka zůstala), katalyzátor, splňují Euro III a vpředu kouše malá kotoučová brzda. Staré modely jsou logicky na bubnech a bez elektrického startéru. Zůstává však centrální stojan, velká přihrádka v předním plechu a velká výduť pod nohama na dva nákupy nebo pro 2 a 1 jezevčíka. Kulatá zrcátka na dlouhatánských tyčkách vypadají trochu jak činely z bicí soupravy, ale ke stylu Vespy parádně sedí.

gal_2_337.jpg

Pobavíte se...
Jízda je zábavná, čtyřstupňová převodovka řazená otočnou levou rukojetí s dvoutaktem dobře spolupracuje, ve městě se používá nejvíc dvojka trojka, se kterými si s pružným motorem vystačíte. Podvozek je poměrně tvrdý, především přední kyvné ramínko má centrálu dost předepnutou, takže to s vámi bude slušně drncat. Na druhou stranu podvozek je nastaven tak, že odveze i dva lidi a nějaký ten náklad, a zvěsti o tom, že by se snad někde lámal, nejsou.
U nás v republice jich je jako šafránu, kdo bude chtít Vespu, bude muset nejspíš něco dovézt nejlépe z italského rodiště. Tam se jich válí na každém rohu milion. Takže si můžete dovézt buď nějaké zbědované kusy a dlouhé zimní nudné večery přetransponovat do zábavných restauračních prací, anebo přivezte regulérní pěkný kousek. Tady v republice je těch pár kousků většinou za větší než rozumné peníze – zde je Vespa rarita.
Protože Vespa spadá pod koncern Piaggio, neměl by být se servisem v dealerské síti Piaggio v ČR žádný větší problém. Díly se sehnat dají i na dost staré kusy, jelikož se po konstrukční stránce nic skoro neměnilo. Ale znáte Italy – když si udělají prázdniny, můžete na díl čekat klidně dva měsíce...



Komentáře k článku
Aki [ 85.70.152... ] 22. 1. 2012  12:55
no jo ale fotky jsou ze serie Milenium, nejsou z aktualniho modelu. Je to poznat podle predni masky a podle sedla...
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.