Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »

Lady Speed Stick

Vespa PX 150


Vespa PX 150 se vyrábí bezmála 35 let, i když byla chvíli „v přechodu“ – od roku 2007 doteď. Pro rok 2012 se opět do výroby vrací. Vyrobilo se jí tři miliony kusů, jezdila s ní celá Itálie...


Lady Speed Stick

Malé, levné a dokonale jednoduché přemisťovadlo pro každého mlaďase, slečnu, mamču, tátu, dědu i babičku. Jezdili na ní všichni. Měla a stále má kouzlo, které má podle mě ještě jeden jediný dopravní prostředek, a to legendární Volkswagen Käfer – Brouk. Vespa PX 150 je s Itálií spjata jako pizza, špagety, šikmá věž, pěkný holky a spousta nicnedělání. V padesátých letech se tyto Vespy licenčně vyráběly v Německu, Velké Británii, Francii, Belgii, Španělsku, Indii, Brazílii a Indonésii. Dnes je znají po celém světě, přesto v ČR moc pé-ixek nenajdete.

Symbol svobody
Přestože to bylo původně koncepčně užitkové vozítko, stalo se stejně jako zmíněný Brouk symbolem svobody a volnosti – i když Brouk platil víc v Americe a Vespa především ve svobodné Evropě. K nám do zákulisí za železnou oponu se moc nedostala. U nás se jezdilo maximálně na Prasetech (skútr ČZ 501/502 zvaný Prase). Totální prodejní smršť se u Vespových spustila po hollywoodském filmu Prázdniny v Římě s Gregory Peckem a odzbrojující Audrey Hepburnovou coby dezertující princeznou. V jedné scéně totiž lítají po Římě na Vespě, a díky tomuto filmu se během chvíle prodalo 100 000 kusů těchto vozítek.

gal_1_337.jpg

Plech stačí
Výrobní linka Vespy byla podobná jako u Fordových závodů, rychlé výrobě byla uzpůsobena konstrukce Vespy samotné i pohyb dílů po dílně a montážní procesy. Geniální konstrukce samonosné plechové karosérie (což má i zmíněná ČZ Prase) nepotřebuje, jak slovo „samonosné“ napovídá, žádný další rám. Ty tvary, které vidíte, nejsou jen překrývající se plechy, ale kastle samotná.
Takhle se dnes dělají auta. Vylisují – natvarují se plechy, přiloží se k sobě, na několika místech sbodují svářečkou a na to celé se pak přišroubují jen nápravy. U Vespy se jedná o přední letmou vidlici a zadní kolo společně s kývačkou nesoucí motor. Boční vystouplé blatníky jsou opticky pěkné, chrání proti rozstřiku vody, a ten bachor na levé straně schovává navíc celé jedno rezervní kolo. A jelikož má Vespa letmáky vpředu i vzadu, není fakt žádný problém skútr odnést do trávy, položit na bok a kolo přešroubovat.

Objemů několik
Vespa za svoji pětašedesátiletou historii vyrobila asi 100 různých modelů, ve kterých se normální smrtelník stejně není schopen zorientovat. Řada PX je vedle soudobé moderní čtyřdobé produkce taková stálice. Je až s podivem, že tato konstrukce je schopna i dnes obstát v homologačních procesech atd. Zkrátka se to kdysi povedlo.
Do modelů PX byla a je montována dvoudobá 125, 150 anebo 200. Nové modely mají samozřejmě už i startér (startpáka zůstala), katalyzátor, splňují Euro III a vpředu kouše malá kotoučová brzda. Staré modely jsou logicky na bubnech a bez elektrického startéru. Zůstává však centrální stojan, velká přihrádka v předním plechu a velká výduť pod nohama na dva nákupy nebo pro 2 a 1 jezevčíka. Kulatá zrcátka na dlouhatánských tyčkách vypadají trochu jak činely z bicí soupravy, ale ke stylu Vespy parádně sedí.

gal_2_337.jpg

Pobavíte se...
Jízda je zábavná, čtyřstupňová převodovka řazená otočnou levou rukojetí s dvoutaktem dobře spolupracuje, ve městě se používá nejvíc dvojka trojka, se kterými si s pružným motorem vystačíte. Podvozek je poměrně tvrdý, především přední kyvné ramínko má centrálu dost předepnutou, takže to s vámi bude slušně drncat. Na druhou stranu podvozek je nastaven tak, že odveze i dva lidi a nějaký ten náklad, a zvěsti o tom, že by se snad někde lámal, nejsou.
U nás v republice jich je jako šafránu, kdo bude chtít Vespu, bude muset nejspíš něco dovézt nejlépe z italského rodiště. Tam se jich válí na každém rohu milion. Takže si můžete dovézt buď nějaké zbědované kusy a dlouhé zimní nudné večery přetransponovat do zábavných restauračních prací, anebo přivezte regulérní pěkný kousek. Tady v republice je těch pár kousků většinou za větší než rozumné peníze – zde je Vespa rarita.
Protože Vespa spadá pod koncern Piaggio, neměl by být se servisem v dealerské síti Piaggio v ČR žádný větší problém. Díly se sehnat dají i na dost staré kusy, jelikož se po konstrukční stránce nic skoro neměnilo. Ale znáte Italy – když si udělají prázdniny, můžete na díl čekat klidně dva měsíce...



Komentáře k článku
Aki [ 85.70.152... ] 22.01.2012  12:55
no jo ale fotky jsou ze serie Milenium, nejsou z aktualniho modelu. Je to poznat podle predni masky a podle sedla...
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.