Jan Rameš
Text:
Jan Rameš Fotografie:
FGR, Jiří Wohlmuth

FGR jde na to!


V době, kdy vy čtete tyto řádky, už má za sebou ve španělské Valencii první testovací kilometry český stroj FGR, jenž se za pár týdnů postaví na startovní rošt v Grand Prix ve třídě Moto3. Velká premiéra našich barev právě začala.


FGR jde na to!

O cestě ústeckoorlické značky až do mistrovství světa jsme vás průběžně informovali, takže jen pro připomenutí – rozhodně to nebylo snadné. Do nově vznikající třídy Moto3, kde budou jezdit čtyřdobé jednoválce o objemu 250 cm3
a která nahrazuje dvoudobé stopětadvacítky, si podalo žádost téměř 70 týmů, ovšem hustým schvalovacím sítem jich prošla pouhá dvacítka. Že se do ní „procpal“ i malý tým z České republiky, to bylo částečně dílo náhody, částečně pomohla garance od pana Karla Abrahama a určitě pomohl i fakt, že tým nastoupí s vlastním motocyklem. A organizátoři Grand Prix rozšíření počtu značek vždycky přivítají. Přesně po 46 letech tak pojede český motocykl kompletní seriál mistrovství světa po Jawě 350 sedlané Františkem Šťastným.

S Nizozemcem
Našince jistě zamrzí, že do skladby český tým – česká motorka chybí ještě český jezdec. Pan Miroslav Felgr, majitel týmu, podepsal poslední lednový čtvrtek smlouvu s nizozemským pilotem Jasperem Iwemou. „Český jezdec byl od počátku naším velkým snem, ovšem bylo nám jasné, že to také nemusí dopadnout. Kromě finanční stránky je také důležité, aby jezdce akceptovala asociace týmů IRTA, která si hodně hlídá, aby si do mistrovství světa nepustila někoho, kdo jezdí patnácté místo v okresním přeboru a v každém závodě dostane tři kola. Vedli jsme jednání s několika jezdci, mezi nimi byli i Tomáš Vavrouš a Míra Popov, a nakonec z toho vypadl jako nejlepší va-
rianta právě Jasper. Není v Moto GP žádným nováčkem, jezdí už tři roky a třeba předloni dokázal nasbírat 34 bodů a skončit celkově 16. Kromě jiného je ve svých 23 letech už dost starý na to, aby dále rostl, a jeho 47 kilo na 168 centimetrů jsou na slabou čtyřdobou dvěstěpadesátku dobré parametry,“ osvětluje pozadí výběru PR manažer značky Luboš Felgr. Snad Jaspera konečně pustí jeho „padací“ období, neboť v posledních letech, když dojel, tak zpravidla bodoval.

gal_1_343.jpg

Podvozek by měl fachčit
Ale teď už k tomu nejzajímavějšímu – k motorce. Jako základ posloužil osvědčený rám a kyvka ze stopětadvacítky, o podvozku FGR se říkalo, že je s konkurencí Kátéemek, Hond a Aprilií naprosto srovnatelný, ne-li lepší. Odpružení bude nově od Öhlinsu, tým doposud používal wépéčka. Lehká kola pocházejí od Marchesini, brzdy od Bremba, prostě závodní klasika, benzín bude ENI a pneumatiky jednotné pro všechny, a sice Dunlopy. Kapoty dělá speciálně pro FGR česká značka Moto Forza.
Motor nakonec v Ústí nad Orlicí vybrali od Hondy. Jak mi potvrdil už na podzim Miroslav Felgr, svůj vlastní sice mají navržen, ovšem přísná pravidla, která předepisují pro malého výrobce nereálné počty vyrobených kusů, dohnala český tým k nákupu od velké firmy. Jestli to byla dobrá volba, to ukáží až první závody. V tom je právě kouzlo prvního ročníku Moto3, nikdo netuší, jak bude který motor a který stroj fungovat. Honda by však mohla být taková „sázka na jistotu“.

Čekání na motor
S motorem ale byla trochu patálie. Trochu hodně patálie, abychom byli přesní. „Podle pravidel musejí mít všechny týmy zajištěny motory do konce srpna. Jenže o tom, kdo vlastně v Moto3 bude startovat, se rozhodlo až na začátku listopadu, takže dřív je stejně nikdo neobjednal! Nám se naštěstí podařilo díky dobrým kontaktům schrastit jeden motor na vypůjčení v předstihu, což se ukázalo jako klíčové, neboť ten náš dorazil teprve nyní a mechanici měli pouhé čtyři dny na to, aby motorku sestavili! A to není jen namontovat motor, to musíte napasovat airbox, výfuk atd. Takhle jsou na tom ale prakticky všechny týmy, většina dostala své motory doslova před pár dny,“ říká Luboš Felgr.
Teď už nezbývá než doufat, že bude všechno fungovat, jak má. První test ve Valencii probíhá teď do pátku, další bude za týden od čtvrtka do soboty o kousek níže v Jerezu. Poté se celý tým řízený Joskou Kubíčkem (!) vrátí do Ústí nad Orlicí, kde proběhnou poslední finální přípravy, a na půlku března se vyrazí zpátky do Jerezu na poslední testování. A odtud už motocykl FGR poletí rovnou do Kataru na svůj první závod Moto3. Tak držme palce!


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.