Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »
Ondřej Hrůza
Text:
Ondřej Hrůza Fotografie:
David M. Bodlák

Hamasakr!

Royal Enfield Hamasakr Jirky Říhy


Pod názvem „oldschool“ si většina českých fandů motocyklových customů představí asi starého ořezaného Harleye. To je v pořádku, avšak oldschooly starými americkými dvouválci teprve začínají. Oldschool je o fantazii a pohonná jednotka rozhodně nerozhoduje. Jirka Říha tohle moc dobře věděl, takže našel jiný, v mnoha ohledech i zajímavější a hlavně levnější základ. Monumentální koprodukční jednoválec Royal Enfield. 


Hamasakr!

 Jirka Říha, šikovný mechanik, konstruktér a hlavně majitel dnes představovaného krasavce, není na české custom scéně rozhodně žádným nováčkem. Má za sebou slušnou dávku povedených strojů a s nimi i ocenění z tuzemských soutěží. Jirka o sobě docela skromně tvrdí, že vlastně není žádný stavitel. Že motorky, které udělal, vznikly především z bouraček. Že když už se mu nějaká bouračka dostala do ruky, tak ji rovnou udělal „pořádně“, čímž myslel hodně nadstandardně a podle svého. V tomhle se Jiří liší od většiny tuzemských stavitelů, protože on nikdy nestavěl motorku na zakázku nebo tak, že by mu někdo diktoval, co a jak chce. Vždycky jen zhmotňoval své vlastní vize. Výsledek vždy musel být bomba. Absolutní masakr. Respektive ještě něco víc... Hamasakr!
Takhle začali Jirkovi kamarádi nazývat jeho výtvory. Pod přezdívkou Hamasakr vznikaly japonci i hodně radikální Harleye. Jenže v posledních letech se „mistr Hamasakr“ vzhlédnul v oldschoolu alias staré škole: „Oldschool se mi vždycky hodně líbil, ale nikdy jsem neměl v garáži motorku, která by mě lákala na přestavbu do tohoto stylu. Ale sledoval jsem to, sbíral inspiraci, až jsem jednou narazil na hodně starého Royal Enfielda. Ten motor se mi líbil. Moc líbil. Je to nádherný a výrazný ingot. Zbytek mě sice zas tak nezaujal, ale kvůli motoru jsem to nakonec koupil a bylo rozhodnuto. Pustím se do svého prvního oldschoolu.“

Těžká práce vývojáře
První věcí, kterou musím na tomhle bobber/chopperu (sám nevím, jak ho přesně zařadit, avšak kloním se k názvu „chopper počáteční éry“) vyzdvihnout, je vidlice. Tu si Jirka navrhl sám, neboť chtěl mít takovou, která není běžná a už vůbec ne prvoplánová, jako třeba springer z nějakého katalogu doplňků. Pokud vás zajímá, z čeho použil péra, pak vězte, že jde o starou dobrou Jawu 250.
Teprve pak se začal řešit rám. Ten původní, indický, se Jirkovi vůbec nelíbil a nakonec se rozhodl, že z něj nepoužije vůbec nic. Takže se pustil do stavby rámu vlastního. Vzhledem k tomu, že v dílně nemá žádnou pořádnou stolici na rámy, ale pouze přípravky na opravy a úpravy rámů, byl to čin velmi odvážný. Rám se tudíž svařoval naněkolikrát. Jirka si třeba myslel, že už je u kýženého cíle, vrazil mezi trubky motor, dokutálel kola (zůstala původní), pak se na to podíval a zjistil, že je to celé děsně krátké. „Jsem zastánce toho, že by člověk neměl zbytečně utrácet za věci, které už má a může je použít. Původní délku rámu jsem tudíž ladil podle délky sekundárního řetězu, který jsem měl. Ale nebylo to ono, něco tomu prostě ze všech úhlů pohledu chybělo. Tak jsem ten rám znovu rozřezal a prodloužil zadek o 7?cm. No a najednou to tam bylo.“

gal_1_356.jpg

Anglické řazení ne
Protože na motorce dohromady nic není, bylo to „nic“ potřeba udělat co nejkrásnější a se smyslem pro detail, což se Jirkovi rozhodně povedlo. Na takhle subtilním chopperu jsou designově nejdůležitější pouze dva základní stavební komponenty – motor a nádrž. Nádrž zkoušel nejdříve napasovat upravenou původní enfielďáckou. Zkoušel to různě, chtěl ji totiž zachovat, neboť k motoru patří, ale z žádného úhlu nevypadala dobře. Tak sáhl po malé nádrži ze Sportstera, která ve většině případů nadělá hodně muziky. Ovšem zase to nebylo ono. Až někde v dílně vyhrabal dělenou nádrž ze Softaila. Tu zmenšoval, zmenšoval, až z ní zůstala jen dvě dýnka, která nakonec vypadala nejoptimálněji.
Největší problém byl, jak vyřešit řazení. Jirka zkoušel jezdit s původní anglickou variantou (řadicí páka vpravo, brzda vlevo) a své zážitky hodnotí takto: „Vždycky už jsem si myslel, že to dávám, až jsem se dostal do situace, kdy jsem místo prudkého dobrzdění pouze něco zařadil a málem jsem šel na držku, takže milej angličan musel pryč.“ Místo aby ho třeba přepákoval na druhou stranu, rozhodl se pro ještě větší machrovinku, která k opravdickým oldschoolům prostě patří. Předělal řazení na ruku s tím, že spojka je na řadicí páce! Drsnější záležitost než nožní „sebevražedná“ spojka.

Velmi obezřetně
Vše ostatní je na motorce vyrobeno přesně podle Jirkových představ. Včetně airbrushe, kterou má na svědomí jeho dlouholetý kamarád David Pečiva. Jezdit se na tom dá. Dokonce velmi pěkně, jen se musí jezdit velmi obezřetně a neustále myslet na to, že když dojde ke kolizi a vy sáhnete po spojce, je prakticky ihned vyřízeno, neboť tuto tam nenajdete. A opravdu ji nehledejte ani nikde jinde než na řadicí páce mezi nohami. Žádná záložní pro zjednodušení manipulace tu totiž není, takže křižovatky a zácpy projíždíte vždy s jednou rukou na řídítku a druhou mezi nohama. Ale prý když to člověk natrénuje, jde to pak úplně automaticky… (ha ha, Jiří, riskni motorku a udělej test na dvaceti motorkářích). A pokud vás tenhle krasavec s velmi alternativním řazením zaujal, mám pro vás velmi potěšující zprávu. Je na prodej a cena je nečekaně příznivá.

gal_2_356.jpg

 

gal_3_356.jpg

Britové byli levnější
Znám spoustu ortodoxních bikerů a „znalců“ motocyklové historie, kteří roztrubují po světě, že pravověrný chopper či bobber s jiným motorem než harlejským dvouválcem je prostě nesmysl. Že do tvrdého čopráckého rámu nic jiného než H-D, eventuelně Indian, prostě nepatří, a ti, co tam cpou anglické, nebo nedejbože japonské motory, tomu prostě nerozumí a neznají mapu. Dokonce si dovolí tvrdit, že „takové choppery přeci v minulosti vůbec nikdy nejezdily!“ No, už se nehádám a raději si na uklidněnou zapaluji cigárko... Pravda je úplně jiná.
Takové motocykly samozřejmě jezdily přesně od té doby, kdy se objevily i upravené a přestavěné Harleye. A není pravda, že se choppery s britskými motory začaly stavět v Anglii. V období, kdy si americká mládež a členové prvních MC klubů začali masověji přestavovat motocykly, totiž bombardovaly britské firmy americký trh levnějšími, lehčími a mnohem sportovnějšími stroji, než produkovala fabrika v Milwaukee (Indian byl toho času už „hrobníkovi na lopatě“). Spousta lidí si je proto kupovala a nedala na ně dopustit. V Americe tehdy nenastal kult café racerů. Neměl z čeho, protože americké závodní motocykly vypadaly úplně jinak než anglické, ale začaly se stavět bobbery a následně choppery. A každý stavěl z toho, co měl doma. Už legendární motoristický publicista Hunter S. Thompson ve svém bestselleru Hell´s Angels přiznává, že jezdil na chopperu Triumph a po Harleyi pouze závistivě pošilhával, protože na něj neměl peníze. První společnosti nabízející sériové díly na stavbu chopperů (Paughco, Jammer Cycles...) měly dokonce v nabídce více druhů rámů pro motory Triumph, B.S.A., Norton a podobně než na H-D!
A přestavbám se samozřejmě nevyhnuly ani Enfieldy. Avšak tehdy to byly ještě originální Enfieldy anglické. Z fabriky ve městě Enfield v regionu New Hampshire. Radikální choppery se v průběhu šedesátých a sedmdesátých let začaly stavět i v Anglii. Avšak dostaly se tam především s hnutím hippies právě z USA.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.