Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »
Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
autor a David M. Bodlák

V Hořicích zaburácela nová česká Ahra

Tento článek vyšel 24. května 2012
v ČMN 21, na straně 2, v rubrice AKTUALITY

 Unikátní jednoválec byl během 300 zatáček Gustava Havla poprvé předveden veřejnosti. Zaslouženě vzbudil zájem.


V Hořicích zaburácela nová česká Ahra

O vznikajícím závodním motoru z tuzemské produkce jsme vás již informovali v polovině roku 2010, kdy probíhaly dokončovací práce na jeho sestavení. Za jeho vznikem stojí rodina Kamenických a jejich supermonový tým Mali, a především královéhradecká firma Ahra. Znalci jistě vědí, že Ahra je nerozlučně spojena s rodinou Rathouských, stavěla závodní motocykly již v dobách dávno minulých a výrobou a opravou motorových dílů se zabývá dodnes.
Od Kamenických nejprve vzešly požadavky na úpravy jejich současných pohonných jednotek Jawa, z čehož se nakonec zrodila myšlenka postavit motor celý. A ne ledajaký. Jde o plněobjemové supermono (800 cm3, vrtání x zdvih 110 x 84 mm), kde se o plnění a vyplachování spalovacího prostoru stará pětice ventilů na třech vačkových hřídelích. Jedná se tak o systém TOHC, jenž právě hradecká Ahra používá zřejmě jako jediná. Tvůrci motoru očekávají výkon kolem 100 koní, čímž by se měla Ahra zařadit mezi nejvýkonnější stroje své kategorie.

Hořická premiéra...
...nebyla premiérou v pravém slova smyslu. Motor si již odbyl zkoušku na brzdě a také pár testovacích kol na dromu v Mostě. Ale právě během 300 zatáček Gustava Havla mohli Ahru naplno obdivovat také fanoušci motocyklové silnice.
Kameničtí s motorem obkroužili pět kol, než se projevily dětské nemoce. „Zlobí nás dobíjení,“ vysvětlil Libor Kamenický starší, „alternátor dával nejdříve málo a nakonec žádnou elektřinu. Podobný problém jsme měli již během prvního testování. Jenže mezi tím jsme během tří neděl jeli tři závody evropského šampio-
nátu, a tak nebyl pořádně čas podívat se na to. Nechali jsme proto jen převinout cívky.“ A to evidentně nestačilo.
Podobné problémy se zákonitě při vzniku něčeho nového vždy vyskytnou a odhalí je až ostrý testovací režim. Již dříve například musely být vyměněny všechny tři vstřiky za jiné a v současnosti řeší výrobce a tým také velikost benzinového čerpadla, které je potřeba zmenšit.
První zkoušky na brzdě také napověděly, jak na tom Ahra bude výkonově. Očekávaných sto koní zatím sice nemá, ale již teď je na tom lépe než vyladěná Jawa. Jak ale zdůrazňuje Libor Kamenický st., nejprve je třeba vychytat dobíjení a pak se teprve může dál ladit samotný motor. Jisté je, že v nadcházejících týdnech proběhnou další okruhové testy a je možné (a je to přáním týmu i výrobce), že motor bude v druhé polovině sezony již nasazen do některého z tuzemských roadracingových závodů.

Vyšlo v ČMN 21/2012

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.