Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »
Ondřej Hrůza
Text:
Ondřej Hrůza Fotografie:
archiv

Z touhy po Harleyi

Royal Enfield V2


 Je to už celkem dávno, co jsme vám v zajímavém testu Alana Cathcarta představili projekt Carberry Enfield V-Twin. Australský konstruktér Paul Carberry zjistil, že se do enfieldího rámu vejde o jeden válec navíc, a s použitím komponentů Royal Enfield zkonstruoval vlastní litrový dvouválec o výkonu
50 koní s velmi příjemným krouťákem.


Z touhy po Harleyi

Tento motor pak začal malosériově vyrábět a nabízí ho včetně veškerých dalších potřebných úprav (zapalování, výfuky a pod.) za cca 9000 AUS. Nebyl však sám, koho napadlo, že dvouválec bude vždycky lepší než jednoválec.

Z nouze ctnost
Další varianta Enfieldu V2 vznikla přímo v Indii. Respektive v Indii byl projekt započat a dokončen byl v USA. Vskutku velmi zajímavý kousek do kategorie motocyklových rarit připsal indický student techniky Aniket Vardhan. Aniket se v mládí ve svém rodném Dillí zcela náhodou setkal tváří v tvář s Harleyem a začal žít myšlenkou, že tuhle motorku musí rozhodně jednou mít! Asi ve čtrnácti letech si pořídil svůj první stroj, benzínovou třistapadesátku Royal Enfield. Aniket dobře věděl, že na vlastního Harleye jen tak nenašetří, takže už tehdy začal vymýšlet a kreslit, jak by se ze vzduchem chlazeného jednoválce dal udělat dvouválec. Protože byl šikovný a měl velké štěstí, dostal se na studia do USA, kde měl ideální podmínky svůj dvouválec dokončit.
Aniket nešel tak složitou cestou vývoje a výroby velkého procenta vlastních komponentů jako Carberry, ale snažil se po celou dobu vycházet z fabrických náhradních dílů. Jeho motocykl, který nazval The Musket (mušketa, repektive flinta; společnost Royal Enfield byla totiž původně zbrojovka), je sedmistovka složená ze dvou třistapadesátkových válců a hlav. Mladý konstruktér kompletně předělal a dovařil kartery, ke kterým přibyla větší olejová vana.
Hlavním cílem bylo, aby jeho Enfield co nejvíce připomínal staré britské veterány. „Vlastně jsem ani nechtěl, aby lidé věděli, že jsem si tuhle motorku postavil sám. Spíš jsem chtěl světu a přátelům v Indii ukázat, jak by mohl také vypadat indický motocykl, kdyby se někdo v továrně zamyslel a zkusil jít jen trošku novou cestou, než je prakticky nijak výrazně neupravovaný šedesátiletý jednoválec,“ tvrdí sám konstruktér. Proto se také nijak zvlášť nesnažil uhlazovat linie nových karterů, vedl olej zvenčí mosaznými trubičkami a žádný technický detail neschovával.

gal_1_366.jpg

Litr v přípravě
The Musket překvapoval svého majitele už od začátku. Chytil na první našlápnutí a fungoval zcela bez problémů a provozních mušek. S původní kompresí 7:1, malými karburátory a originálními „měkkými“ vačkami to sice zatím není žádné letadlo, ale jízda na dvouválcovém Enfieldu je prý opravdu zážitek. „Motorka má menší vibrace než původní jednoválec, a dokonce i než můj druhý motocykl, starý Triumph Bonneville. Motor jde velice rychle do otáček a tváří se, jako by neměl žádný omezovač. No a zvuk? Ten je nad ta nejtajnější očekávání! O Harleyi jsem už úplně přestal přemýšlet a ještě před dokončením sedmistovky jsem začal pracovat na litru. Respektive na motoru, který nakonec možná bude mít objem i hodně přes 1000 kubíků. Ale také britské závodní vačky s delším otevřením, pořádné závodní karburátory a úplně jinak řešenou výfukovou soustavu. Rád bych se s výkonem Enfieldu dostal třeba na 80 koní,“ přiznává nadšený Aniket. Nutno podotknout, že si veškeré úpravy a konstrukční změny navrhl a vyrobil úplně sám. Za ČMN dáváme palec nahoru. 


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.