Jan Rameš
Text:
Jan Rameš Fotografie:
web

Evropští motorkáři: technické kontroly budou stát miliardy


 O plánovaném celoevropském sjednocení technických kontrol jsme psali už před dvěma lety. Nyní Brusel zveřejnil finální podobu svého návrhu a strašák evropských technických kontrol dostal zase o trochu reálnější podobu.


Evropští motorkáři: technické kontroly budou stát miliardy

 Nový návrh, který Evropská komise zveřejnila možná symbolicky v pátek 13. července, přináší změny, které se nemají týkat jen států, v nichž nejsou technické prohlídky povinné, nýbrž by se měly dotknout i nás. U starších strojů se totiž plánuje s technickou každý rok.

Tvrzení proti tvrzení
Proti zavedení jednotných technických kontrol v celé Evropské unii již dva roky protestuje Evropská federace motocyklových asociací FEMA, jejímž členem je i český ÚAMK. Ta loni na podzim předala do Bruselu petici podepsanou 110 tisíci motorkáři z celé EU, kteří se k povinným evropským kontrolám staví odmítavě. Podle nich a federace FEMA by totiž jejich zavedení znamenalo jen tahání peněz z kapes motorkářů bez valného efektu na bezpečnost.
A tady stojí tvrzení proti tvrzení. Evropská komise ve svém návrhu říká, že technické závady stojí za 6?% všech autonehod, při nichž každoročně umírá 2000 osob, a že s technickými poruchami souvisí i 8?% nehod motocyklů. Mezi hlavní prvky nového návrhu tedy zařadila i povinné kontroly motocyklů a skútrů v celé EU. Proti tomu FEMA disponuje jinými výzkumy, které tvrdí, že špatný technický stav motocyklu zaviní pouze 0,3?% dopravních nehod, a navíc mezi zeměmi, kde jsou technické kontroly povinné, a těmi, kde povinné nejsou, není žádný znatelný rozdíl.

Na technickou každý rok
Vzhledem k tomu, že Česká republika patří mezi státy, v nichž jsou technické prohlídky povinné snad od vynalezení dvoukoláku, mohlo by nám to být jedno. Kdyby se však v daném návrhu neobjevilo další „bezpečnostní vylepšení“. Podle průzkumů EK prý mezi pátým a šestým rokem stáří vozidla dramaticky narůstá počet vážných nehod zaviněných technickou poruchou, tudíž by se měla zvýšit také četnost kontrol: první po čtyřech letech, druhá po dvou letech, a potom už každoročně. Na tento bod reagovala generální tajemnice FEMA Aline Delhaye: „To není nic jiného než daň z chudoby pro ty, kdo si nemohou dovolit nové vozidlo každé tři roky. Co se týče peněz a času, náklady pro občany budou astronomické a bez nějakého profitu.“
Co se časové náročnosti týče, s novými, již platnými pravidly na STK si každý představu udělá. Finančně už to chce představivost pořádnou: pokud bude muset oněch zbývajících devět členských států EU plus Norsko zavést tyto technické kontroly, bude to pro evropské motorkáře znamenat každé dva roky zhruba 1,7 miliardy eur (počítáno
50 eur na prohlídku krát 35 milionů motocyklů a skútrů). Plus, vzhledem k odhadovanému poměru 70?% motocyklů starších šesti let, každoročně dalších
1,2 miliardy za ne zrovna novotou zářící stroje.
 

Zatím ještě neplatí
Na závěr trochu povzbuzení – hned od zítřka nás změny rozhodně nečekají. Prostudoval jsem tenhle 23stranový dokument zvaný „Regulation on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers“ celkem důkladně a nikde nenašel datum, od kdy by měl začít platit. Akorát že účinnost nabývá 20. dnem po zveřejnění v oficiálním evropském žurnálu a potom že mají členské státy rok na implementaci. Kdy to však bude?
Zeptal jsem se tedy na ministerstvu dopravy a z tiskového oddělení dorazila následující odpověď: „Návrh Nařízení, jež mění směrnici 2009/40/ES o technických kontrolách, je v tuto chvíli skutečně pouze návrh Evropské komise, který musí projít legislativním procesem EU. Tj. bude projednán v rámci pracovní komise rady a po odsouhlasení bude předložen do Evropského parlamentu, po schválení tímto orgánem vydán v evropském věstníku, a poté teprve by začaly běžet lhůty uvedené v návrhu Nařízení. V tuto chvíli však nelze předvídat ani výsledek celého legislativního procesu, ani jeho délku.“ Takže příštích pár měsíců a možná i let můžeme být v klidu.



PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.